6,426 læst ·
20 svar
6k læst
20 svar
Falstänger
Altvidende
· Västra götaland
· 10 917 indlæg
Jeg tror, du har misset hvordan værktøjsproduktion foregår nu til dags .. Der findes ikke 300 forskellige fabrikker, der fremstiller false tænger, men kun et fåtal. Den ene dag laver man Stubai, den anden dag Bessey, tredje dag Biltema, fjerde dag ETC. Alt med en bestemt kvalitet, til en bestemt pris. Det kan være, at Stubai ejer fabrikken, eller en kinesisk værktøjsgigant.J Jesper Ronn sagde:
Problemet med Biltema er ikke, at de har egne fabrikker, der kun fremstiller dårlige ting, men at man ikke ved på forhånd, hvad man får, når man køber deres produkter. I visse tilfælde kan det jo være dumt at tage en chance, som f.eks. en tandre mspændværktøj, men i visse tilfælde kan man jo købe og teste, som med en tang ..
Ja, jeg ser intet åbenlyst galt med den, som om der skulle være en kortere hævarm/anden gearing eller en anden funktionel forskel. Så spørgsmålet er, hvor utilfreds man bliver, hvis man skal folde et par vinduesbleg én gang i livet?S Stefan1972 sagde:
Der er en del skrevet om Biltemas og Julas billigere tænger: Julas skal være rimelig men grov i smedet og giver derfor mærker i pladen, hvis man ikke banderer den med klude osv. Biltemas har bl.a. fået nedenstående bedømmelse. Jeg vil have en tang af god kvalitet uden at prøve enklere alternativer, som jeg skal teste og eventuelt bytte. Det er det spørgsmålet handler om, dvs. jeg ønsker først og fremmest tips fra dem, der har prøvet og kender til, hvad man bør satse på i segmentet (synes 1200-1300 for f.eks. Stubai er i den hidsige ende).
Jeg har et par fra Biltema og har brugt dem en del ved forskellige jobs på husene. Ser som nævnt tidligere ingen direkte fejl eller problemer med dem, og de er nemme at justere lidt, hvis man vil eller har behov, så er de virkelig prisværdige. Er der noget, jeg sætter betydeligt mere pris på, når det kommer til pladearbejde, er det i så fald sakse af forskellige og rette typer, hvor det er dårligere stillet med sådan noget fra lavprisudvalget. Sakse har jeg fået og anskaffet via brugte professionelle modeller, det samme med en falsetang, men der ser jeg lille forskel mod Biltemas.J Jesper Ronn sagde:Der er en del skrevet om Biltemas og Julas billigere tænger: Julas skal være nogenlunde, men grov i smedningen og giver derfor mærker i pladen, medmindre man bandagerer den med klude osv. Biltemas har bl.a. fået nedenstående vurdering. Jeg vil have en tang af god kvalitet uden at prøve enklere alternativer, som jeg skal teste og evt. bytte. Det er det, spørgsmålet handler om, dvs. jeg ønsker primært tips fra dem, der har prøvet og ved, hvad man bør satse på i segmentet (synes 1200-1300 for f.eks. Stubai er i voldsomste laget)
Er der nogensinde et sted, hvor træning og håndelag er vigtigere end værktøjerne, er det ved pladearbejde. Som altid er det godt at have det rette værktøj, men her når man næppe helt i mål, selv med det allerbedste materiale, hvis man ikke er en fuldblods håndværker.
De forskellige synspunkter fik mig til at lande på en enkel Falstång fra Julas sortiment. Er vel at sammenligne med Biltemas variant tænker jeg. Jeg kiggede over "kurven" og bemærkede, at tængerne føltes ret solide som sådanne, men at der var ujævn kvalitet på præcisionen i tængerens kæber. Nogle var også meget ujævne i godset. Tog under alle omstændigheder et godt eksemplar og håber, at den skal opfylde sin funktion.
Klik her for at svare