988 læst ·
2 svar
988 læst
2 svar
Fagværksbjælkespær ifølge kongelige boligstyrelsen
Bor i et område hvor alle husene er af samme type fra 50/60'erne. I kommunens tegningsarkiv findes der desværre kun plan- og facadetegninger og ingen konstruktionstegninger, men så på en nabos tegning, at tagstolene refereres til som "fribærende tagstol ifølge kongelige boligstyrelsens standard - type 8"
Nogen der ved om det refererer til kun typen af tagstol, om det er en fribærende fagværkstagstol, eller om der faktisk er lidt mere grundlag at finde? Har googlet, men får ingen resultater. Jeg tænker, at det bør have været en form for national standard, der gjorde, at tegningen kun behøvede at henvise til den og ikke specificere dimensioner.
Nogen der ved om det refererer til kun typen af tagstol, om det er en fribærende fagværkstagstol, eller om der faktisk er lidt mere grundlag at finde? Har googlet, men får ingen resultater. Jeg tænker, at det bør have været en form for national standard, der gjorde, at tegningen kun behøvede at henvise til den og ikke specificere dimensioner.
Refererer sandsynligvis til Harald Wales skrift "Trætakstoler til bolighuse" udgivet af Kgl Boligstyrelsen 1956 med senere udgaver. Skriften var en forløber til Spærebogen. Søg på dit lokale bibliotek, måske findes der en udgave der.O olofh sagde:Bor i et område, hvor alle huse er af samme type fra 50/60'erne. I kommunens tegningsarkiv findes der desværre kun plan- og facadetegninger og ingen konstruktionstegninger, men så på en nabos tegning, at spærreferencerne omtales som "fribærende spær ifølge kongelige boligstyrelsens standard - type 8"
Nogen der ved, om det refererer til kun typen af spær, at det er fribærende fagværksspær, eller om der faktisk er lidt mere grundlag at finde? Har googlet, men får ingen hits. Jeg tænker, at det bør have været en form for national standard, der gjorde, at tegningen bare behøvede at henvise til den og ikke specificere dimensioner.
Klik her for at svare