useless useless sagde:
Den mindste standarddimension er 45 mm. Men rent spontant føles 30 mm ekstra isolering meget lidt, når man regner på potentiel besparelse i forhold til investeringen, men hvis det er det eneste, der kan være plads til, så er der måske ikke så meget at gøre.

Dog tror jeg ikke, det er noget problem at få plads til en 45 mm plade, hvis man lægger lægter udenfor den ujævne stamme. Fordelen ved "almindelige" plader er, at de er meget blødere, så man kan trykke dem lidt sammen, og de tilpasser sig underlaget. Hårde facadeplader vil give en uønsket luftspalte mellem pladen og tømmerstammen, hvor kold luft kan finde vej ind.
Hold da op, hvor er det svært med alle disse beslutninger og parametre… men facadeplade og lægterne er bestilt og leveret, så jeg ændrer nok ikke det (selvom det ville være interessant at sammenligne prisen og effekten med almindelige 45 mm plader). Jeg må se til, at han fuger, hvis der bliver sprækker…
Hvad tror du om den mindste mulige luftspalte, hvor mange millimeter?

EddieHansson
Turinna Turinna sagde:
Tak Eddie!
Men du mener at 4mm ikke er nok (selvom du skrev at 4mm er nok) og at jeg derfor skal lægge en 22x45?
Ups. Mente at 4mm ikke er nok. Intet er. Helt plant og lige, så risikoen er stor for at en luftspalte på 4mm tilstoppes. Luftspalten skal ventilere tilstrækkeligt for at tørre fugt bag panelet.

• Synes
Turinna
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson sagde:
Uha da. Mente at 4mm ikke er nok. Intet er. Helt plant og lige, så risikoen er stor for, at en luftspalte på 4mm tilstoppes. Luftspalten skal ventilere tilstrækkeligt for at tørre fugten bag panelet.
Hvad mener du er den mindste luftspalte?

EddieHansson
  • Synes
Turinna
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.