Hej til jer!

Jeg skal efterisolere mit hus, inden en ny træfacade skal monteres. Huset har en trækonstruktion, og jeg er fanget mellem min håndværkers og Isovers byggeanbefalinger...
Nu har Isovers tekniske support ferielukket, og jeg skal tage en beslutning.
Hjælp!!

1.
Isover hævder, at man ikke skal have lægter, men montere facadepladerne kant til kant for at undgå kuldebroer, derefter sømme lægter - mindst 22x70 - på tilhørende afstandsstykker, der trykkes ind i samlingen og en i midten af pladen, og så sømmes facade på lægterne.
(Med Isovers metode får man en ventilation bag facade på 22mm)

2.
Min bygger hævder, at han skal lægge 34x45 for at udjævne trækonstruktionen, montere pladerne mellem lægterne og derefter sømme facade på dem.
(Med byggerens metode får man desuden kun en ventilation på 4mm bag facade).

Trækonstruktionen er nok ikke helt lige, men heller ikke meget ujævn.

Er det korrekt, hvad byggefirmaet siger?
Eller er der en måde at udjævne med afstandsstykkerne, der skal bruges (Isover frarådede ikke deres metode, selvom jeg sagde, at vi har trækonstruktion), det virker da mærkeligt, hvis Isovers metode ikke skulle kunne bruges på huse med trækonstruktion, synes I ikke??!

Kan I rådgive mig??

• Diagram over isolering af trævæg med detaljeret instruktion om montering af facadeplader uden reglar og installation af distanser for at forebygge kuldebroer.
Senest redigeret:
  • Synes
Oussama.
  • Laddar…
EddieHansson
Hvis du har stående panel :
Panel
Liggende 22x45 (luftspalte)
Vindpap/duk
Liggende 45x45 (fyld med isolering). Forskudt i forhold til det inderste lag liggende.
Stående 45x45 (fyld med isolering)
Liggende 45x45 (fyld med isolering)
Eksisterende trævæg

Du kan tilpasse 45x45 efter, hvor meget isolering du har brug for. Ændr rækkefølgen, hvis du vil have liggende panel.

• Synes
Turinna
  • Laddar…
Tak, men så du hvad spørgsmålet var?

Regler eller ikke regler for at montere facadepladen på 30 mm, det var spørgsmålet:
-Isover siger ikke regler (for ikke at skabe kuldebroer)
-Byggeren siger regler (fordi han skal udjævne trækonstruktionen)

Facadeskive = ikke regler. Gør som producenten siger. Så må de stå for ev. problemer fremover.

• Synes
basseman og 1 anden
  • Laddar…
Da tømmerkonstruktionen ikke er lige, så lyt til bygherren, der skal stå for slutresultatet. At montere pladerne på en ujævn konstruktion vil kun give ujævne samlinger og kuldebroer samt en masse irritation, når facaden skal op.

• Synes
Turinna og 2 andre
  • Laddar…
EddieHansson
Turinna Turinna sagde:
Tak, men så du hvad spørgsmålet var?

Reglar eller ikke reglar for at montere facadeskiven på 30 mm, var spørgsmålet:
-Isover siger ikke reglar (for at undgå at bygge kuldebroer ind)
-Byggefirmaet siger reglar (for at han skal udjævne træstammen)
Ja, men jeg var måske uklar. Facadeskivene er ikke meget bedre end almindelig isolering, men ofte dyrere og kræver god pasform for at få det til at passe. Hvis du forskyder reglerne, bliver der minimalt med kuldebro.

Du skal have noget nogenlunde lige for at få det pænt med facadebrædderne senere, så ud fra det synes jeg også, at byggerens forslag virker bedre, men at du lægger på en 22x45 for en bedre luftspalte. 4mm er nok. Det er værd at sætte musegitter til luftspalten.

• Synes
Turinna
  • Laddar…
Tak Eddie!
Men du mener at 4mm er IKKE nok (selvom du skrev at 4mm er nok) og at jeg derfor skal lægge en 22x45 på?[/QUOTE]

B bossespecial sagde:
Da tømmerkonstruktionen ikke er lige, så lyt til bygherren, der skal stå for slutresultatet. At montere pladerne på en ujævn konstruktion vil bare give ujævne samlinger og kuldebroer samt en masse irritation, når facaden skal op.
Tak!!

J Jan_G sagde:
Fasadskiva = inte reglar. Gör som tillverkaren säger. Då får de stå for ev. problemet fremover.
Så skulle man jo gerne gøre! MEN jeg er usikker på, at der findes nogen løsning på problemet med ujævn tømmerstamme, da isovers distancer ikke er justerbare hvad jeg ved, og man vil jo ikke gerne have en skæv facade…

Grundproblemet er som sagt, at stommen er ujævn. Så er den bedste løsning det, som byggherren foreslår, dvs. at rette op med reglar først og derefter isolere.
Hvis du isolerer mellem reglarne, så behøves der ingen stive facadeplader, men det fungerer med almindelige plader og vindpapir. Så laver man et lag mere med sømreglar, inden man sætter facaden, så får man et luftspalte.

• Synes
Turinna
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson sagde:
Hvis du har stående panel:
Panel
Liggende 22x45 (luftspalte)
Vindpap/dug
Liggende 45x45 (fyld med isolering). Forskudt i forhold til inderste lag liggende.
Stående 45x45 (fyld med isolering)
Liggende 45x45 (fyld med isolering)
Eksisterende trævæg

Du kan tilpasse 45x45 efter hvor meget isolering du har brug for. Ændr rækkefølge hvis du vil have liggende panel.
I dette hus kan jeg ikke lægge almindelig isolering og især ikke 2 lag med 45mm, for så skal vi bygge tagudspringet ud, og det bliver en for dyr historie...
Så derfor bliver det i rækkefølge: vinddug, en 30mm facadeskive mellem reglar med mindst mulig luftspalte, da vi vil spare på hvor meget væggen bygger (byggeren havde tænkt 4mm med en 34x45 regel hvilket lyder for lidt, som sagt, men jeg er usikker på hvor lidt der er minimum?) og facade på det.

useless useless sagde:
Grundproblemet er som sagt, at stommen er ujævn. Så er den bedste løsning det, som entreprenøren foreslår, nemlig at rette op først og derefter isolere. Hvis du isolerer mellem reglarne, så behøves der ikke stive facadeskiver, men det fungerer med almindelige plader og vinddug. Derefter rettes der op en omgang mere med sømbjælker, inden man sætter facaden på for at få en luftspalte.
Jeg tror, at facadeskiver blev valgt for at opnå mest effekt med mindst muligt tykkelse (for at vi vil undgå at eje tagudhænget). Så almindelige plader, hvad mener du med det? Er det almindelige løsuldsplader, du mener? Og hvor meget luftspalte anser du for at være mindst muligt?

Turinna Turinna sagde:
Så almindelige plader, hvad mener du med det? Er det almindelige løsuldplader du mener?
Jeg mener almindelige mineraluldsplader som sælges i alle byggemarkeder. Løsuld er ikke plader...

De største fordele med facadeplader er at de er stive og vindtætte, men hvis du alligevel skal regle og sætter vinddug udenpå, så har du ingen fordel af de fordele, og det bliver bare et dyrere produkt.

• Synes
Turinna
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg mener almindelige mineraluldsplader, som sælges i alle byggemarkeder. Løsuld er ikke plader...

De største fordele ved facadeplader er, at de er stive og vindtætte, men hvis du alligevel skal sætte reglar og monterer vinddug udenpå, har du ingen nytte af de fordele, og det bliver blot et dyrere produkt.
og almindelige mineraluldsplader (undskyld en uvidende) fås i 30 mm og er lige så effektive?

Den mindste standarddimension er 45 mm. Men rent spontant føles 30 mm ekstra isolering meget lidt, hvis man regner på den potentielle besparelse i forhold til investeringen, men hvis det er det eneste, der er plads til, så er der måske ikke så meget at gøre.

Dog tror jeg ikke, det er et problem at få plads til en 45 mm plade, hvis man monterer udenpå den ujævne konstruktion. Fordelen ved "almindelige" plader er, at de er meget blødere, så man kan trykke dem lidt sammen, og de tilpasser sig underlaget. Hårde facadeplader vil skabe en uønsket luftspalte mellem pladen og tømmerkonstruktionen, hvor kold luft kan trænge ind.

• Synes
EddieHansson og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.