Skal bygge to vægge indendørs i et hjørne af et rum, så det bliver et udgående hjørne. På gipspladerne i dette hjørne skal jeg sætte en hjørnebeskytter. Spørgsmål:

1) Skal gipspladerne, der sidder mod udgående hjørnet, have en affaset kant, eller skal den fjernes?
2) Hvordan fastgøres hjørnebeskytteren på gipspladerne?

Mange tak for hjælpen!!!!

Det bedste er jo, hvis du har facade kant udad, når du vil spartle dette hjørne og ønsker en glat væg.

Ja, det skal spartles. Hjørnebeskyttelsen har jo en lille bukket fals for at lette spartlingen, men fasade kanter udad da...

Så mangler der kun, hvordan den skal fastgøres.

Her kan I se den beskyttelse, jeg har tænkt mig at bruge...

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4172

OLJensa sagde:
2) Hvordan fastgøres hjørnebeskyttelsen på gipspladerne?

Mange tak for hjælpen!!!!
Der findes specielle tænger, som "presser" dele af hjørnebeskyttelsen ind i gipsen.
Jeg tror også, det går at fastgøre beskyttelsen gennem gipsen ind i den underliggende regel, hvis man ikke har sådan en tang.
Måske kan man endda bare spartle hjørnebeskyttelsen fast?

anaitis sagde:
Der findes specielle tanger, der "presser ind" dele af hjørnebeskyttelsen i gipsen.
Jeg tror, at det også er muligt at fastgøre beskyttelsen gennem gipsen ind i den underliggende regel, hvis man ikke har sådan en tang.
Måske endda at man bare kan spartle hjørnebeskyttelsen fast?
Ved du, hvor man finder sådanne tanger????

sådanne tænger koster en skilling!! fæst den med montagelim i stedet, sådan en tang har du kun gavn af, hvis du er professionel. her i byen koster de vel op mod 1000-lappen.

Går meget godt at fastgøre hjørnebeskytterne med en hurtigtørrende gipsspartel som type Ardex A828. Det går også godt at bruge en god gammeldags hæftepistol. Risikoen med hæftepistol er, at hæfteklammerne kan ruste og bløde gennem spartel maling.

Ellers kan du købe hörnskydden på byggmax, da behøver du ingen værktøj udover at du hæfter dem fast med en hæftepistol videre så sidder byggmax plåthörn bedre i spartelmassen.

sømme med 60mm trådspiker galv eller 41 gipsskruer

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.