12,881 læst ·
26 svar
13k læst
26 svar
Få temperaturen ned i huset! Markise? Stationær AC? Bærbar AC?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Jeg var så heldig kun at skulle forkorte armene på en Jula markise, så den kan fældes helt ned.
Protte
Protte
Nja, det reflekterer bort en hel del varme. En mindre overflade bliver opvarmet, som så afkøles betydeligt hurtigere end luftvolumen inde samt gulvet, som solen ellers ville ramme.snowjim sagde:Lyder ret unødvendigt at lægge 3000-4000 kr på en løsning, som måske ikke holder hele vejen. Sætter man en markise op, så har man ingen som helst brug for persienner. Da henviser jeg selvfølgelig til at man køber markiser, der kan foldes helt ned.
Persienner stopper en del af varmen i vinduet, men vinduet bliver som et element mere eller mindre. Rullegardiner er selvfølgelig dårligere, da "elementet" står længere inde i rummet.
Jo, at det gør en forskel sammenlignet med ikke at have noget som helst forstår jeg jo, men forskellen mellem rullegardin eller lameller inde i en glaskonstruktion føles minimal og vi har jo allerede rullegardiner.Noseone sagde:
Får du ikke ned varmen hvis du åbner vinduerne og skaber et godt tværtræk? Eksperimentér med hvilke vinduer der skal åbnes for bedste træk. Gode myggenet i vinduesramme og dør selvfølgelig, så det virkelig kan holdes åbent.
Vi har måske mere "held" med vind her, men det fungerer godt. Det er måske 2-3 dage om året, hvor det ikke hjælper på grund af tropisk klima.
Ellers ville jeg satse på markiser og en god L/L. Jeg hader at have det for varmt og betaler gerne den ekstra eludgift.
Vi har måske mere "held" med vind her, men det fungerer godt. Det er måske 2-3 dage om året, hvor det ikke hjælper på grund af tropisk klima.
Ellers ville jeg satse på markiser og en god L/L. Jeg hader at have det for varmt og betaler gerne den ekstra eludgift.
Havde vi haft bedre markisedug, så havde det måske gjort en lille forskel. Men facadeteglene lagrer en del varme, så at kun køre køling en stund om aftenen og så slukke, holder ikke. Sover dårligt, hvis det er for varmt, så betaler gladeligt de kroner det koster med aktiv køling, så længe der er el at købe til en overkommelig pris. Har man jordvarme, så kan frikøling være et alternativ, men det må man nok kombinere med markiser på grund af lavere køleeffekt. Lidt mere besværlig installation også.
Markiser gør god gavn! De skal være nede så længe solen skinner på den side.
Luft ud om morgenen, når det stadig er køligere udenfor end indenfor. Luk derefter vinduer og døre og sluk for blæseren. Er det 30 grader udenfor i solen og en blæser der trækker friskluft ind, så trækker den jo varmen ind udefra. Der tror jeg, I har den største skurk faktisk.
Manden syntes, jeg var fjollet, fordi jeg lukkede hele tiden, når det var varmest, det køler jo, hvis det blæser, sagde han. Men jeg fik lov at teste en dag. Siden da er huset lukket, når det er hedt udenfor.
AC-kulde fra en luft/luft sænker temperaturen effektivt, men er ventilationsblæseren tændt, trækkes ny varm luft ind i de rum, der har tilluft, så det bliver dyrt.
Luft ud om morgenen, når det stadig er køligere udenfor end indenfor. Luk derefter vinduer og døre og sluk for blæseren. Er det 30 grader udenfor i solen og en blæser der trækker friskluft ind, så trækker den jo varmen ind udefra. Der tror jeg, I har den største skurk faktisk.
Manden syntes, jeg var fjollet, fordi jeg lukkede hele tiden, når det var varmest, det køler jo, hvis det blæser, sagde han. Men jeg fik lov at teste en dag. Siden da er huset lukket, når det er hedt udenfor.
AC-kulde fra en luft/luft sænker temperaturen effektivt, men er ventilationsblæseren tændt, trækkes ny varm luft ind i de rum, der har tilluft, så det bliver dyrt.
Aha, det får jeg prøve! Tak!Anna_H sagde:Markiser gør en god forskel! De skal være nede, så længe solen skinner på den side.
Luft ud om morgenen, når det stadig er køligere ude end inde. Luk derefter vinduer og døre og sluk for ventilatoren. Er det 30 grader ude i solen, og en ventilator trækker friskluft ind, så trækker den jo varmen ind ude fra. Der tror jeg, I har den største skurk faktisk.
Manden syntes, jeg var fjollet, fordi jeg lukkede hele tiden, når det var varmest, det køler jo, hvis det blæser, sagde han. Men jeg fik lov at prøve et døgn. Siden da har huset været lukket, når det er hedt ude.
AC-køling fra en luft/luft sænker temperaturen effektivt, men er ventilationsventilatoren tændt, trækkes ny varm luft ind i de rum, der har tilluft, så bliver det dyrt.
Klik her for at svare