Hejsa,
Jeg overvejer at fjerne eternitskiver i kælderen, de sidder på loftet i hele kælderen ca. 100 kvm.
Kan jeg fjerne disse selv og i så fald hvordan?
Jeg overvejer at fjerne eternitskiver i kælderen, de sidder på loftet i hele kælderen ca. 100 kvm.
Kan jeg fjerne disse selv og i så fald hvordan?
Hej!
Jeg gjorde dette for 2,5 år siden. Eternitplader indeholder jo farlige stoffer, så man skal have lidt ekstraudstyr. Ventilator med filter, der kan holde på radondøtre (kan lejes hos visse Cramo) tape alle døre, så man får undertryk i kælderen, så støvet ikke spreder sig. Maske og tøj.
Derefter skal alt bortskaffes, og ikke alle genbrugsstationer modtager disse plader, så det afhænger af, hvor du bor, så må man ringe rundt og tjekke, hvilke der tager imod (pas på affaldsspioner). Alle plader skal indpakkes i plast og tapes med en speciel tape (asbestadvarsel).
Sidder på arbejdet nu, så har du flere spørgsmål, vil jeg forsøge at svare i aften.
Guran1
Jeg gjorde dette for 2,5 år siden. Eternitplader indeholder jo farlige stoffer, så man skal have lidt ekstraudstyr. Ventilator med filter, der kan holde på radondøtre (kan lejes hos visse Cramo) tape alle døre, så man får undertryk i kælderen, så støvet ikke spreder sig. Maske og tøj.
Derefter skal alt bortskaffes, og ikke alle genbrugsstationer modtager disse plader, så det afhænger af, hvor du bor, så må man ringe rundt og tjekke, hvilke der tager imod (pas på affaldsspioner). Alle plader skal indpakkes i plast og tapes med en speciel tape (asbestadvarsel).
Sidder på arbejdet nu, så har du flere spørgsmål, vil jeg forsøge at svare i aften.
Guran1
Radondøtre??
Jeg må have misset noget totalt. For mig er det farlige i eternitten asbestfibre på grund af deres form og størrelse. Men jeg har måske misset noget helt.
Jeg må have misset noget totalt. For mig er det farlige i eternitten asbestfibre på grund af deres form og størrelse. Men jeg har måske misset noget helt.
Jeg gjorde det samme i mit gamle hus. Lejede en ventilator med mikrofilter, som pumpede luft ud fra kælderen, så der blev undertryk. Så spreder det sig ikke så meget op i huset. Det vigtigste er en god maske med mikrofilter, så du ikke får asbesten i lungerne. Hvis muligt, brug meget vand når du tager ned pladerne. Fugten binder støvet og spreder sig derfor ikke så meget. Beskyttelsesbriller er også et must, da eternitstøv gør ondt i øjet. 
Forsøg at få pladerne ned så hele som muligt for at minimere støvet. Det er netop når eternitten går i stykker, at asbesten frigives. Gør som guran1 sagde, pak pladerne tæt ind i plastik. Brug en tyk plastik, som byggplast. Plader, der ikke kommer ned hele, vil nemlig have mange skarpe kanter og skærer igennem almindelige affaldsposer.
Advarselstape kan du købe hos velassorterede byggevarehandlere, f.eks. Fredells hvis du bor i Stockholm.
Det er også en god idé at finde ud af, hvor du kan komme af med affaldet på forhånd. Nogle kommuner tager betaling pr. kilo, og det kan koste mange tusindlapper at komme af med eternit. Det vejer nemlig som synden.
Du kan også sende konen og børnene til mormor over weekenden, når du skal udføre saneringen.
Forresten.. Cramo har gode støvsugere med mikrofilter, som kom godt til nytte under arbejdet. Dustcontrol hed de, hvis jeg husker rigtigt.
//Zax
Forsøg at få pladerne ned så hele som muligt for at minimere støvet. Det er netop når eternitten går i stykker, at asbesten frigives. Gør som guran1 sagde, pak pladerne tæt ind i plastik. Brug en tyk plastik, som byggplast. Plader, der ikke kommer ned hele, vil nemlig have mange skarpe kanter og skærer igennem almindelige affaldsposer.
Advarselstape kan du købe hos velassorterede byggevarehandlere, f.eks. Fredells hvis du bor i Stockholm.
Det er også en god idé at finde ud af, hvor du kan komme af med affaldet på forhånd. Nogle kommuner tager betaling pr. kilo, og det kan koste mange tusindlapper at komme af med eternit. Det vejer nemlig som synden.
Du kan også sende konen og børnene til mormor over weekenden, når du skal udføre saneringen.
Forresten.. Cramo har gode støvsugere med mikrofilter, som kom godt til nytte under arbejdet. Dustcontrol hed de, hvis jeg husker rigtigt.
//Zax
Jeg undrer mig over, hvor alt dette støv skal komme fra. Jeg har renset både facaden og taget i kælderen for eternit, og det har ikke støvet. Jeg fjerner pladerne i hele stykker. De få steder, hvor det revner, støver det ekstremt lidt, fordi jeg har sprøjtet med vand inden.
Arbejder man med forstand, behøver man ikke at skaffe advarselstape og spærre hele kvarteret af.
Arbejder man med forstand, behøver man ikke at skaffe advarselstape og spærre hele kvarteret af.
Det er jo som du siger. Hvis man får dem ned hele, så bliver der intet støv. Jeg lykkedes ikke med at få løs mange hele. Porøse plader ordentligt fastspikret i loftet, var ingen god kombination.
Men at afspærre hele kvarteret synes jeg er at overdrive.
Der er jo mange diskussioner om hvor farligt asbest er, og man skal selvfølgelig have respekt for materialet. Dog er det sådan, at alle de strenge regler der findes omkring asbest, er til for folk der arbejder med det professionelt. De er i kontakt med støvet dagligt, og det er dér, det bliver en fare. Tager man ned eternitplader én gang i livet, så lærer man ikke at få mærkbart dårligere lungekapacitet af det, og man kommer heller ikke til at dø af det. Men tanken om at det der kommer ind i lungerne ikke kommer ud igen, gør at i hvert fald jeg ikke vil indånde for meget af det. 
Men at afspærre hele kvarteret synes jeg er at overdrive.
Visst skal man have respekt for asbest.
Det fandtes for øvrigt i bremsebelægningerne på biler for ikke så længe siden.
Det fandtes for øvrigt i bremsebelægningerne på biler for ikke så længe siden.
Ja, og det er derfor, at folk får lungehindekræft, selv uden at have været bevidst udsat for asbest, det findes nemlig overalt omkring os! Lungehindekræft er en yderst ubehagelig sygdom, der kun eksisterer i samfund, hvor der er asbest. Derfor ville jeg iagttage alle forsigtighedsforanstaltninger, der var mulige, hvis jeg skulle tage eternitplader ned i min kælder.jocke@nybleus.se sagde:
Klik her for at svare