Kigger på et hus, og sandsynligvis skal syllerne skiftes.

Spørgsmålet er, om det er muligt at skifte syllerne uden først at fjerne eternitpladerne (som ville medføre øgede omkostninger pga. specialhåndtering osv.).

Se vedhæftede billeder.

• Husindgang med grusvej, en jerntrappe samt hvid facade. Syllerne under trappen kan muligvis kræve udskiftning uden at fjerne eternitpladerne.
  • Hus med eternitskiver på facaden og en indgangsport ved siden af buske.
Det tror jeg bliver svært

Ossian K Olsson
Det kan måske være en mulighed for at skifte syllen via krybekælderen, hvis der er sådan en! Har du nogle billeder inde fra krybekælderen?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson sagde:
Det kan måske være en mulighed for at udskifte syllen via krybekælderen, hvis der er en sådan! Har du nogle billeder indefra krybekælderen?
Der er en krybekælder. Vedhæftet det eneste billede jeg har, det er ikke mod yderfacaden, ved ikke om det ser ligesådan ud der.

Men et sidospørgsmål, det man ser på det billede er vel også en syll i betydningen at det er mødet mellem beton og trækonstruktionen. Måske en indersyll? Behøver disse ikke også blive udskiftet hvis syllene mod facaden skal det?

• Krybekælder med tydelig overgang mellem beton- og trækonstruktion, muligvis en indersål, bemærket af bruger i diskussion om bygningsreparation.
Ossian K Olsson
G Gargamel777 sagde:
Der findes krybekælder. Vedhæftet det eneste billede jeg har, det er ikke mod yderfacaden, ved ikke om det ser ens ud der.

Men et side spørgsmål, det man ser på det billede er vel også en sylla i meningen at det er mødet mellem beton og træ-konstruktionen. Måske en indre sylla? Behøver ikke disse skiftes hvis syllene mod facaden behøver det?
Hvorfor tror du syllene behøver at skiftes øht?

Hvorfor tror du, at syllerne skal udskiftes overhovedet?
Der er en distinkt indelukket lugt i huset, som ifølge bygningsinspektøren (Anticimex) kommer fra trykimprægnerede syller, der blev brugt på det tidspunkt. Huset er fra 1974.

Ossian K Olsson
G Gargamel777 sagde:
Der er en distinkt jordslået lugt i huset, som ifølge inspektøren (Anticimex) kommer fra trykimprægnerede syld, der blev brugt på den tid. Huset er fra 1974.
Okay! Det er lignende forudsætninger som vores hus (bygget 1962). Der var også en ret jordslået duft, da vi flyttede ind.

Hvad er det for en ventilation? For i vores tilfælde var det ”selvtræk”, som ikke trak noget overhovedet. Luften stod med andre ord helt stille, og det lugtede ”sommerhus”, et rum havde ikke engang ventil. Vi installerede rigtig ventilation (FTX), og nu er duften væk. Så en anden løsning er at løse ventilationen først og se, om det hjælper.

Okay! Det er lignende forudsætninger som vores hus (bygget 1962). Der var også en ret muggen lugt, da vi flyttede ind.

Hvilken ventilation er det? For i vores tilfælde var det "selvtræk," som ikke trak noget overhovedet. Luften stod med andre ord helt stille, og det lugtede "sommerhus," et rum havde ikke engang ventil. Vi installerede rigtig ventilation (FTX), og nu er lugten væk. Så en anden løsning er at løse ventilationen først og se, om det hjælper.
OK, ved ikke om det er en langsigtet løsning. Det er selvtræk, men der findes ventiler i hvert rum, som kan åbnes og lukkes. Som jeg har forstået det, vil lugten bare blive værre med tiden, og så hjælper det måske ikke med bare bedre ventilation. Jeg gætter på, at det ikke er samme problem, disse remme er blevet imprægneret med noget (måske giftigt som PCP). Kan være bedst at afhjælpe grundårsagen langsigtet.

Eller var det sådan, at det blev konstateret, at lugten var fra imprægnerede remme hos jer?

G Gargamel777 sagde:
Der er krybekælder. Vedhæftet det eneste billede jeg har, det er ikke mod yderfacaden, ved ikke om det ser ligesådan ud der.

Men et spørgsmål ved siden af, det man ser på det billede, er vel også en rem i den forstand, at det er mødet mellem beton og trækonstruktionen. Måske en indre rem? Behøver disse ikke også at blive udskiftet, hvis remmene mod facaden skal det?
Ser ud til at være eternit derunder også...

J
G Gargamel777 sagde:
Der er krybekælder. Vedhæftet det eneste billede jeg har, det er ikke mod yderfacaden, ved ikke om det ser ens ud der.

Men et sidospørgsmål, det man ser på det billede er vel også en syll i meningen at det er mødet mellem beton og trækonstruktionen. Måske en indersyll? Behøver disse ikke udskiftes hvis syllerne mod facaden skal det?
Er det syllen i underkant væg som skal skiftes? For den bør ligge oven over bjælkelaget så da går det ikke at skifte den indefra grunden..
Men du har formentlig en syll under bjælkelaget men den plejer ikke forstyrre indendørsluften..

useless useless sagde:
Ser ud til at være eternit derunder også...
OK, ville være godt at vide om det er sådan. Vedlægger et til billede. Synes der står ASFAROCK. Kan det være asbest/eternit?

• Billede af væg med sort plade og lys kant; teksten "ASFAROCK" er synlig. Potentiel bekymring om asbestindhold i pladen.
J
G Gargamel777 sagde:
OK, vore bra att vide om det er sådan. Vedhæfter et billede mere. Synes der står ASFAROCK. Kan det være asbest/eternit?
Det er asfaboard!

• Synes
tergo og 2 andre
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Det er asfaboard!
OK, og i disse findes ikke asbest, selvom de er fra den tid?

Det måske er dem, der bidrager til dårlig lugt??

Hvis asfaboarden er beskadiget, eller hvis den har været udsat for fugt i lang tid, kan den afgive uønsket lugt og bidrage til et dårligere indeklima.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Er det sylen i underkant væg, der skal skiftes? For den bør ligge over bjælkelaget, så da går det ikke at skifte den indefra grunden..
Men du har formodentlig en syle under bjælkelaget også, men den plejer ikke at forstyrre indendørsluften..
OK, har ikke rigtig styr på, hvilke syler der findes, og hvilke der præcis skal skiftes.
De firmaer, jeg har kontaktet, ville skifte udefra i hvert fald (de ville have billeder af huset osv.)

Kan det ikke være syler under bjælkelag (troede alle syler var under bjælkelag) forstyrre indendørsluften, hvis de som i dette tilfælde er imprægneret med noget stof?

Skal tilføje, at hverken jeg eller besigtigelsesmanden mærkede lugten, da vi var i krybekælderen. Men den mærkes ret tydeligt (kom i pust) i visse dele af huset. Kun i stueetagen og mest i hallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.