U
Hej!

Min første tråd her på forumet.

I min kælder er det nok, at man banker på loftet, så falder der spåner ned fra isoleringen i bjælkelaget.
Det er lagt gammelt avispapir og pap (tror jeg) for at forhindre dette, men det er forsvundet mange steder.

Jeg begyndte i går at fuge igen disse sprækker med almindelig byggemasse for at stoppe dette. Jeg kom dog i tanke om i dag, at jeg måske gør det forkert her, og at der måske skal være disse sprækker, for at bjælkelaget skal kunne "ånde", og at jeg nu lukker fugt inde, når jeg fuger.

Det skal tilføjes, at der var for høje værdier af luftfugtighed i kælderen, da jeg flyttede ind, men der har kørt en affugter konstant i et år og holdt den på 50-55 %.

På vedhæftede billede har jeg fuget til højre, og til venstre er, hvordan det så ud før.

Hvad siger I kyndige på dette forum om dette?

• Træloft i kælder med fugearbejde; højre side fuget, venstre side uden fuge. Visning af bjælker og fugelinjer mod væggen.
  • Synes
Bnilsson
  • Laddar…
Hæfte op dampspærre i stedet, burde blive billigere og gå hurtigere.

U
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hæft op dampspærre i stedet, det burde blive billigere og gå hurtigere.
Hej og tak for input.

Altså, mit formål er at forhindre, at spånerne falder ud af bjælkelaget. Dels fordi det er irriterende at få sig en spåndusch, hver gang man tilfældigt berører loftet, og dels fordi jeg tænker, at det er bedst, hvis så meget spån som muligt får lov at blive liggende oven over brædderne, hvor det er meningen, det skal være.

Jeg forestiller mig, at hvis jeg skulle hæfte en eller anden form for dug op, ville spånerne bare falde ned på den og danne en masse spånfyldte "poser" i loftet.

Eller tænker jeg forkert måske?

namnbyte
Havde drevet for at løse det akutte, men forsøgt at løfte gulvene og løse det permanent på sigt. Dvs genskabe det som det blev bygget.

U User573 sagde:
Hej og tak for input.

Altså mit formål er at forhindre, at spånet falder ud af bjælkelaget. Dels fordi det er irriterende at få en spåndusch, hver gang man tilfældigt rører ved loftet, og dels fordi jeg tænker, at det er bedst, hvis så meget spån som muligt bliver liggende ovenover brædderne, hvor det er meningen, det skal være.

Jeg forestiller mig, at hvis jeg skulle hæfte en form for dug op, ville spånet bare falde ned på den og danne en masse spånfyldte "poser" i loftet.

Eller tænker jeg forkert måske?
Du kan spænde det op, hæfte fast mod loftet.

U
namnbyte namnbyte sagde:
Havde drejet for at løse det akutte, men forsøgt at løfte gulvene og løse det permanent på sigt. Dvs genskabe så som det byggedes
Hej og tak for input.

Med samme isolering som man drejer rundt vinduer da antager jeg?

Med løfte gulvene mener du at rive op gulvet på etagen over indtil man kan se ned i kælderen?

namnbyte
U User573 sagde:
Hej och tak for input.

Med samme isolation som man drejar rundt vinduer med, går jeg ud fra?

Med at løfte gulvene, mener du at rive gulvet op på etagen ovenover, indtil man kan se ned i kælderen?
Ja præcis, findes i ruller af typisk 20 meter, 5cm bred gul remse. Kan anbefale biltemas træstick til at stikke det ind med.

Løft gulvet så du kommer ned i bjælkelaget, eller gør det nedefra fra kælderen om muligt. Måske lidt mere besvær, men så bliver beboelsesarealet i det mindste ikke påvirket.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.