Just købt hus fra 1910 med eternitfacade.
er ikke rigtig 100 på hvad der er i væggene men stående plank ser det ud til man kan se under eternitten.
Antager at der ikke er meget isolering i væggene overhovedet.
Eternitten har jeg tænkt at fjerne... efter megen læsning på dette forum
Men hvad så?? ideer?
Lægge en 45 isolering udvendigt og en indvendigt?
Dubbe 45'ere udvendigt?
Hvordan gøre med fugtspærren... HVOR skal den ligge? Luftspalte? (hvor stor..hvor)
Hvorfor jeg kan tænke mig at lægge isolering også indad er, at det ser ud til at være.. Planker. Sivmåtte. Puds. Tretex.. pudset hører man rasle når man banker på væggen.
Nogen med erfaringer tror I?
Er mit 1. hus... kan man mærke det?
Ha' det godt
/Thomas
er ikke rigtig 100 på hvad der er i væggene men stående plank ser det ud til man kan se under eternitten.
Antager at der ikke er meget isolering i væggene overhovedet.
Eternitten har jeg tænkt at fjerne... efter megen læsning på dette forum
Men hvad så?? ideer?
Lægge en 45 isolering udvendigt og en indvendigt?
Dubbe 45'ere udvendigt?
Hvordan gøre med fugtspærren... HVOR skal den ligge? Luftspalte? (hvor stor..hvor)
Hvorfor jeg kan tænke mig at lægge isolering også indad er, at det ser ud til at være.. Planker. Sivmåtte. Puds. Tretex.. pudset hører man rasle når man banker på væggen.
Nogen med erfaringer tror I?
Er mit 1. hus... kan man mærke det?
Ha' det godt
/Thomas
man skal være lidt forsigtig med fugtspærre i ældre huse, men der vil nok komme nogen mere kyndig til at skrive mere om det.
Når man har plastik i en væg, bør den maksimalt være ca. 1/3 dels vægtykkelse ind.
I dit tilfælde ville det fungere fx med gips, 45 mm isolering (her trækker man elen fx), evt. plastik, gamle væg, mere isolering, ny facade
Når man har plastik i en væg, bør den maksimalt være ca. 1/3 dels vægtykkelse ind.
I dit tilfælde ville det fungere fx med gips, 45 mm isolering (her trækker man elen fx), evt. plastik, gamle væg, mere isolering, ny facade
Medlem
· Västra Götaland
· 136 indlæg
På de fleste huse med eternit blev eternitten sømmet direkte på den gamle træfacade, hvor man kun havde fjernet lågene. Sådan var det på vores hus. De gamle facadebrædder var i en fremragende stand, MEN bag facadebrædderne, på selve huskonstruktionen, fandtes der ret omfattende rådskader. Bla har vi været nødt til at skifte næsten al syllen, træet under vinduerne, to gulvbjælker, som kun var fastgjort med hjælp af Guds forsyn.
Havde vi ikke taget den originale panel ned, havde vi ikke set alt dette, som desuden var vådt. Vores hus er fra -24.
Havde vi ikke taget den originale panel ned, havde vi ikke set alt dette, som desuden var vådt. Vores hus er fra -24.
Å fy tusan de lød jo ikke godt det der får håbe jeg ikke har samme uheld jeg da 
har kigget rundt lidt og Meningerne virker som sagt til at man skal springe plasten helt over... eller?
Har kigget lidt på EKOFIBER nogen der kan mene noget om det?
har kigget rundt lidt og Meningerne virker som sagt til at man skal springe plasten helt over... eller?
Har kigget lidt på EKOFIBER nogen der kan mene noget om det?
Jeg har haft eternit på et lille lejebolig. Det var store plader, ca. 2,70 m høje. De var sømmet på lægter på den gamle facade. Men. i dit tilfælde. tjek rigtig godt hvordan det ser ud under eterniten. Ser det ud sådan her, men stående? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56179 Sådan panel havde jeg på mit hus, med yderligere en sømlægt under. Jeg rev også denne panel og lægter af. På væggen som kom frem sømmede jeg så 45x95 stående og 45x45 liggende. Ovenpå dette blev der sat udendørs gips, sømlægt og ny facade. Jeg fik i alt 140 mm isolering. Jeg havde fra starten tænkt at isolere 95 mm men da jeg så facaden under eterniten besluttede jeg mig for at rive den facade og erstatte med isolering. Facaden og lægterne byggede 45 mm så jeg syntes det var bedre med isolering i stedet.
Hej Janne..
Jep, det ser ud præcis som du siger..
Havde du skader under du med, eller?.. skal man begynde at blive nervøs
Fjernede du den, fordi den var dårlig, eller for at få mere isolering uden at skulle ofre tagfoden?
Min tagfod er lidt stor, så det vil kun se bedre ud med tykkere væg.
Du brugte ingen plast der? eller det burde måske være på indersiden, hvis der nu overhovedet skal være noget..
Jep, det ser ud præcis som du siger..
Havde du skader under du med, eller?.. skal man begynde at blive nervøs
Fjernede du den, fordi den var dårlig, eller for at få mere isolering uden at skulle ofre tagfoden?
Min tagfod er lidt stor, så det vil kun se bedre ud med tykkere væg.
Du brugte ingen plast der? eller det burde måske være på indersiden, hvis der nu overhovedet skal være noget..
Jeg havde omfattende skader på den østlige væg. Dette kan sikkert skyldes dårligt vedligeholdelse fra tidligere ejere, før eterniten blev sat op. I og med at eterniten blev sat op, blev alle fejlene skjult, og det så godt ud. Blev også nødt til at skifte syllen efter næsten hele gavlen (østlige væg). Havde desuden store skader under 2 vinduer på denne gavl (mod nordøst). Grunden til jeg fjernede den gamle panel var, at jeg havde set at den byggede 45 mm og jeg syntes det var bedre at erstatte dette med isolering. Plast skal absolut ikke bruges udvendigt. Jeg har det ikke engang indendørs. Der har jeg i rummene dejlig treetex. Helt vidunderligt! Jeg er glad for, at jeg tog beslutningen om at tage den gamle facade ned. Havde jeg ikke gjort dette, havde jeg heller ikke set de skader, der var. Ikke sjovt hvis de dukker op senere efter mange år. Nervøs behøver du ikke blive i øjeblikket. I mit tilfælde tror jeg, at en medvirkende årsag var dårlige vinduer og vinduesblikke. Vandet kunne komme ind under facaden, og der var ikke meget maling tilbage på facaden.
Nu blev jeg nervøs 
Har præcis samme konstruktion med forskellen at panelet ser ud til at ligge næsten i niveau med fundamentet. Gætter på, at der er plankvæg bagved. Ville virkelig lægge en trist stemning over planerne, hvis jeg fandt rådne syllar.
Jeg har kælder på mit hus, hvad havde I for fundamenter? Bygget 1936.
Har præcis samme konstruktion med forskellen at panelet ser ud til at ligge næsten i niveau med fundamentet. Gætter på, at der er plankvæg bagved. Ville virkelig lægge en trist stemning over planerne, hvis jeg fandt rådne syllar.
Jeg har kælder på mit hus, hvad havde I for fundamenter? Bygget 1936.
Ikke meningen at skræmme, men sådan var virkeligheden for mig. Generelt mener jeg at forstå, at en facade skal gå ned over fundamentet eller kældervæggen. Vandet har en forkærlighed for at løbe indad, hvis det slutter i liv. (Formentlig den dér kapillarkraft eller loven om altings dj..lighed). Nu behøver det jo ikke være så slemt. En måde midlertidigt at afhjælpe kan jo være at stikke metalstrimler (hvilket som helst billigt metal) ind mellem facaden og væggen for at bryde muligheden for, at vandet kan løbe ind i bundremmen.
Kælder her også, bygget -32.
Kælder her også, bygget -32.
Jeg var lidt sjusket med begreberne. Min facade slutter ikke i liv, dvs står ikke på grunden. Men den ligger an mod kældergrunden. Hvor langt ned på muren ved jeg ikke.
Jeg må lave nogle kontrolhuller her og der i kælderen og kigge.
Jeg må lave nogle kontrolhuller her og der i kælderen og kigge.
Ligger facaden tæt op ad fundamentet bør du være omhyggelig og kontrollere, at der er maling på enderne for at forhindre, at vandet suges op i endetræet. Det optimale i en sådan situation ville være at have drypnæse.
Dropnæse, absolut. Men det havde man ikke opfundet -36 tilsyneladende. 
Der er ingen farve på enderne heller. Men facaden skal males om, så der bliver der farve.
Må se om jeg orker at bekymre mig om at tage en omgang med saven.
Der er ingen farve på enderne heller. Men facaden skal males om, så der bliver der farve.
Må se om jeg orker at bekymre mig om at tage en omgang med saven.
Klik her for at svare