MathiasS sagde:
Kernespørgsmålet:
Hvor mange af disse 2030 har EN gang i deres liv taget eternitplader ned fra væggen på deres hus og derigennem fået uhelbredelig cancer?
I betragtning af at asbestrelateret kræft ikke viser sig på årtier, så er det spørgsmål ikke let at besvare - eller forske i for den sags skyld.

Forsøger ikke at sprede skrækpropaganda, men nogle af indlæggene ovenfor indikerede, at det bare var at binde et lommetørklæde om næsen og køre på. Der er sikkert råd at få et sted om, hvordan man skal gribe det an, og med tanke på risiciene er de sikkert taget til i overkanten.

Berit
PS. Det var ikke mig, der skrev, at det kun tager et fiber. ;)

Berit sagde:
Med tanke på at asbestrelateret cancer ikke viser sig på årtier, så er det spørgsmål ikke let at besvare - eller forske i for den sags skyld.

Forsøger ikke at sprede skrækpropaganda, men nogle af indlæggene ovenfor indikerede, at det var bare at binde et lommetørklæde om næsen og køre. Der er sikkert råd at få et eller andet sted om, hvordan man bør gå til værks, og med tanke på risikoerne er de sikkert overgjort.

Berit
PS. Det var ikke mig, der skrev, at det kun kræver et fiber.  ;)
Der findes råd at få, og alle siger det samme:

1. Rigtig åndedrætsmaske (findes på jula)
2. Gerne heldækkende tøj, som du kun bruger til dette formål
3. Beskyttelsesbriller (
4. Fugt gerne materialet, så det støver mindre.
5. Undgå at knække pladerne
6. Send ungerne til kiosken for at købe is imens du arbejder.

• En kælder med værktøj og installationer, bl.a. en gammel kedel, plastikspand, vaterpas og radiator, passende til renoveringsarbejde.
Tusind tak alle sammen for jeres svar! Det blev jo en rigtig interessant debat... Det bliver foranstaltninger ifølge MathiasS råd. Tak for det!

• Væg med gul radiator, røde rør og værktøj. Væggen er under renovering, og der ses en tom spand og vaterpas på gulvet.
Åndedrætsfilter af klasse P3 fik jeg til svar, da jeg rev eternit.

• En gammel bygning med bølgeeternittag ved siden af en carport med et køretøj parkeret. Klar blå himmel og nøgne træer i baggrunden.
C
Selvom tråden er 5 år gammel. :)

Ja, men det rigtige filter er, hvis jeg husker rigtigt, P3.

aa p3 er det, der gælder, men den maske går med p3filter, som jeg skal købe til

M
Tænkte låne tråden lidt :)

Asbest er ikke sjovt - nanofibrer som er så lange, at kroppens immunforsvar ikke kan omslutte dem, så de fortsætter med at irritere cellerne, og risikoen for kræft øges hurtigt :(

I dag går meget mod "nano", for eksempel nanofibrer i tøj, nanosølv til bakteriedræbende i svedige sokker, samt nanopartikler (zeolitter) i vaskemiddel, da fosfaterne er forbudt. Specielt disse zeolitter kan være problematiske, da de ikke er vandopløselige og forårsager slam, som ikke nedbrydes i infiltrationen. Visse zeolitter er også så små nanopartikler, at de udgør en risiko, hvis de kommer i lungerne - har I ikke bemærket en øget mængde støv hjemme, som forårsages bl.a. af disse zeolitter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.