Jeg tror ikke, at det er specielt farligt. At gøre det EN gang i livet med det beskyttelsesudstyr, du nævner, kan hverken gøre til eller fra. Hvis man desuden sprøjter lidt vand på af og til for at mindske støvet, er man nok helt safe. JEG havde i hvert fald gjort det. 
Hej
Jeg har selv revet en eternitfacade ned.
Der er klare direktiver om reglerne i arbejdsmiljøstyrelsens bekendtgørelser (fandt det på nettet for nogle år siden). Det eneste du som privatperson behøver at bekymre dig om er, at du har en rigtig åndedrætsbeskyttelse, dvs. maske med specielt filter. Det nytter IKKE noget med de almindelige filtre, det skal være et, der tager så små partikler som asbest er... SPØRG i butikken og gå absolut ikke med til at bruge almindeligt støvfilter til opgaven...
Ydermere gør du bedst i at sende familien væk, når du river ned. Børn, der indånder dette i lungerne, er MEGET mere følsomme end voksne. Glem ikke at tape for eventuelle friskluftindtag, hvis du skal rive eternit ned på facaden (så du ikke får asbestpartiklerne ind).
I øvrigt gælder det, at man kan blive ramt af asbestose, hvis man udsættes for asbest over LANG TID (hvilket det ikke tager at rive en facade ned).
Jeg har selv revet en eternitfacade ned.
Der er klare direktiver om reglerne i arbejdsmiljøstyrelsens bekendtgørelser (fandt det på nettet for nogle år siden). Det eneste du som privatperson behøver at bekymre dig om er, at du har en rigtig åndedrætsbeskyttelse, dvs. maske med specielt filter. Det nytter IKKE noget med de almindelige filtre, det skal være et, der tager så små partikler som asbest er... SPØRG i butikken og gå absolut ikke med til at bruge almindeligt støvfilter til opgaven...
Ydermere gør du bedst i at sende familien væk, når du river ned. Børn, der indånder dette i lungerne, er MEGET mere følsomme end voksne. Glem ikke at tape for eventuelle friskluftindtag, hvis du skal rive eternit ned på facaden (så du ikke får asbestpartiklerne ind).
I øvrigt gælder det, at man kan blive ramt af asbestose, hvis man udsættes for asbest over LANG TID (hvilket det ikke tager at rive en facade ned).
Min bror arbejdede som asbestsanerer i Danmark for 15 år siden. Han tjente HVOR mange penge som helst og grunden til det var, at ingen ville have jobbet... så de måtte betale godt, og så fik han jo også diæter.
Men uanset hvad så var reglerne i Danmark strengere da end de var i Sverige. Jeg burde nok have undersøgt det lidt mere ... findes der ingen brancheorganisation for nedrivere??
Er du ryger? Så er du mere følsom over for f.eks. asbestos
Good luck!
Men uanset hvad så var reglerne i Danmark strengere da end de var i Sverige. Jeg burde nok have undersøgt det lidt mere ... findes der ingen brancheorganisation for nedrivere??
Er du ryger? Så er du mere følsom over for f.eks. asbestos
Good luck!
Min svigerfar har fået lungehindecancer. Lægerne spørger ham, om han har arbejdet med asbest, hvilket han ikke har. De siger, at det kan have været nok med mindre eksponering...
Jeg ville ikke tage risikoen, for at spare nogle kroner!
Jeg ville ikke tage risikoen, for at spare nogle kroner!
Det er denne type indlæg, der skræmmer folk helt unødigt. Jeg synes, man skal sætte sig ind i tingene, før man udtaler sig.ylven sagde:
/Surgubben
Ja. Og man kan falde ned fra stigen og brække nakken også. Er man rigtig dygtig kan man klare det stunt på det våde badeværelsesgulv også.
Og man kan blive smittet med en dødelig sygdom på ferien.
Risikoopmærksomhed er godt, men det må ikke tage overhånd.
Tænk på, at man KAN få en jumojet i hovedet også, når man ligger og soler sig... 8)
Og man kan blive smittet med en dødelig sygdom på ferien.
Risikoopmærksomhed er godt, men det må ikke tage overhånd.
Tænk på, at man KAN få en jumojet i hovedet også, når man ligger og soler sig... 8)
Jeg har læst på Internettet, det jeg kunne komme til.Berit sagde:
Jeg har talt med en sagkyndig hos Boverket (mener jeg det var) samt en anden sagkyndig fra miljø- og sundhedsbeskyttelsesudvalget i Stockholm.
Jeg vil påstå, at det er præcis modsat af, hvad du siger. Ja, teoretisk set er det nok med EN fiber for at du skal få kræft. Sandsynligheden for at det skal ske er dog så lille, at man kan se bort fra den. Eternit indeholder lave koncentrationer af asbest.
For at give lidt perspektiv på tilværelsen:
For 15 år siden (?) da bilernes bremsebelægninger var fulde af asbest, skiftede I vel ikke bremser uden at have åndedrætsmaske og beskyttelsesbeklædning på, vel?
Og jeg håber, at I holdt jer fra metroen, for der er det både blæsende og støvet fra vognenes bremser........ 8)
For at give lidt kød på benene om min "skræmmepropaganda," præsenterer jeg følgende citat fra forskning og framstegs hjemmeside:
" Lungehindekræft er tæt forbundet med asbest og forekommer ellers kun i 1-2 tilfælde per million indbyggere. Af de 2 190 tilfælde blandt mænd, der er blevet undersøgt i Sverige, er 2 030 forårsaget af asbest. Kræftformen er uhelbredelig og fører til døden inden for få måneder. "
Hvad der ikke fremgår af denne artikel er, hvor meget asbest der er i eternit.
PS. Det svar fandt jeg et andet sted, Eternit indeholder 10 % asbest.
" Lungehindekræft er tæt forbundet med asbest og forekommer ellers kun i 1-2 tilfælde per million indbyggere. Af de 2 190 tilfælde blandt mænd, der er blevet undersøgt i Sverige, er 2 030 forårsaget af asbest. Kræftformen er uhelbredelig og fører til døden inden for få måneder. "
Hvad der ikke fremgår af denne artikel er, hvor meget asbest der er i eternit.
Dette var bare mere skræmmepropaganda for den, der ikke gransker statistikken nøje!ylven sagde:For at give lidt kød på benet om min "skræmmepropaganda" redegør jeg for følgende citat fra forskning och framsteg hjemmeside:
"Lungehindekræft er tæt forbundet med asbest og forekommer ellers kun i 1-2 tilfælde per million indbyggere. Af de 2 190 tilfælde blandt mænd, der er studeret i Sverige, er 2 030 forårsaget af asbest. Kræftformen er uhelbredelig og fører til døden inden for nogle måneder."
Hvad der ikke fremgår af netop denne artikel er, hvor meget asbest der er i eternit.
Af disse 2190 tilfælde er det 2030, der berører vores diskussion. Hvordan og i hvilket omfang har disse 2030 personer været eksponeret over for asbest?
Kernespørgsmålet:
Hvor mange af disse 2030 har EN gang i deres liv taget eternitplader ned fra væggen på deres hus og derigennem fået uhelbredelig kræft?
Jeg eksemplificerer:
Hvis alle disse har arbejdet på den lokale eternitfabrik og derefter er faldet af pinden efter 45 års tro tjeneste, er det mindre interessant for denne diskussion.
Hvis alle disse, eller en betydelig del af gruppen, har renoveret deres hus og på den måde kommet i kontakt med asbest ved en enkelt lejlighed, så er informationen relevant og værd at overveje.
Hvordan forholder det sig med dette?