Men panelet stemmer for et tag uden en masse ventilation, som er isoleret? Damspærre/bremse?

Jeg tror det er bedre at have pejsen eller i det mindste skorstenen i bruserummet end i udekøkkenet, så du får varme og luftcirkulation.

F fribygg sagde:
Hvordan vil du opvarme brusevandet, når solen ikke kan gøre det for dig?

Jeg er ikke det mindste bekymret for, at stående ubehandlet panel ville tage skade af brusebad, den varer jo ca. hundrede år udvendigt og bør derfor have tilstrækkelig levetid selv i en bruser/ vaskerum. Er man bekymret, anskaffer man sig jo passende en brusekabine i glas.
Overvejer videre.
Panel udenfor har jo generelt en luftspalte bag. Men inde vil man måske ikke have luftspalte bag, hvis det skal holde varmen. Overvejer om en sådan konstruktion tørrer ordentligt kun ved, at det er et glest gulv.

Hvordan tænkte du væggene?
Udefra: panel, vindpapp, reglar, panel? Altså ingen luftspalter?

cederbusch cederbusch sagde:
Jeg skal bygge mit udekøkken i forbindelse med bruserhuset, så min plan er at mure en rocketstove op og der have en af mine 30-liters gryder. Så kan jeg tilslutte en slange direkte ind til bruseren. Om vinteren når jeg fyrer i brændeovnen indendørs, vil jeg have sådan en gryde der med varmt vand hele tiden. Så ovnen i bruserhuset er ikke for at varme vand men kun for komfortvarme.
Hvis du bliver træt af det, findes der gennemstrømningsvandvarmere (gasbruser) at købe. 2 stk D-batterier, tilslutning til koldtvand, og en gasflaske med regulator, så har du nemt varmt vand.

S sjoelund sagde:
Om du tröttnar på det finns det at købe gennemstrømningsvarmere (gasoldusch). 2 st D-batterier, tilslutning til koldtvand, og en gasflaske med regulator så har du nemt varmt vand.
Hvad med at bygge med liggende 45x120 reglar? Og tætte mellem med noget bånd eller fugemasse. Eller stående, så er risikoen for at noget bliver tilbage i mellem rummene mindre.

Hvis jeg regner på det for en væg 1,5x2,2 m (bxh).

Panel+papp+reglar+panel: rundt 2000 kr.
Stående/liggende reglar: ca 1100 kr.

Jeg har et vaske- og bruserum, der er bygget med indervægge af rupløjede brædder malet med linolie maling. Overfladen er vandafvisende og aftørbar, samtidig med at den ånder nok til, at fugten i rummet (på et rimeligt niveau) kan selvregulere sig.

Naturfiberisolering og ydervæg, der delvist er rupløjet (mod uopvarmet område inde i en gammel lade) og delvist gammel rødmalt panel (ladens eksisterende bræddevæg, som pga. sprækker har fået et lag vindpap sømmet op indefra). Derudover er det kun bræddernes pløjning, der udgør vindbeskyttelsen. I loftet har jeg lagt et lag pap direkte oven over de rupløjede brædder, primært for at styre mere af fugten til væggene (pga. det som er ovenover, alle vægge har kun fri luft udenfor).

Støbt gulv, sokkel i højde af en mursten, der løfter væggen fra kontakt med evt. vand på gulvet. Brugt året rundt, om vinteren opvarmet til ca. 15 grader. Ventilationen er kun en tallerkenventil og naturlig. (det er muligt at tørre en maskinvask på 1-2 dage om vinteren) Bruser i kabine (for at skåne væggene, men også fordi det var nemmeste måde at skabe passende gulvareal og afløb derfra).

Nøglen er, at man har kontrol over vandbelastningen, dvs. man bruger ikke rummet uovervejet som om det var et moderne badeværelse. Det tåler både fugtig luft og vand på væggene - så længe det ikke bliver for meget og det kan tørre regelmæssigt.
samt bruger materialer, der tåler fugtændringer. Det sidste er grunden til, at jeg har ønsket rupløjet, men ingen plader, det skal kun være rent træ.

Hvis man vil have en bruseniche uden kabine, havde jeg overvejet at installere en ekstra vægflade på afstandsstykker, der kan tage det rindende vand. For at bryde kontakten med den bagvedliggende vægkonstruktion og have ventilation imellem (samt hvis det viser sig nødvendigt at kunne udskifte denne).

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Kabine/glasvægge som ikke er for store i gulvplads er også bedre til at holde varmen omkring kroppen under brusebadet end en helt åben bruseplads (brr - jeg gyser ved tanken, når man støder på sådanne 'moderne' brusere på fx hoteller - hver gang jeg kommer hjem efter udearbejde, indser jeg, at min brusekabine og brusehoved faktisk er rigtig gode - det eneste der slår det er et rigtigt karbad med så varmt vand man kan klare...)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.