2,837 læst ·
21 svar
3k læst
21 svar
Et enkelt off-grid brusebad/vaskerum, hvordan bygge?
Side 1 af 2
At tage et brusebad under åben himmel er fint, men jeg vil bygge en lille bygning, hvor jeg kan have et badekar til at bruse i samt en lille vaskemaskine. Jeg har ikke tænkt mig at indrette det som et vådrum, men jeg vil heller ikke have, at vinden blæser lige igennem. Hvis det er muligt, vil jeg gerne kunne opvarme det en smule inden et brusebad om vinteren, og hvis jeg vasker tøj.
Byg en simpel ramme med 45 mm træfiberisolering og asfaboard mod vind? Eller er det bare en ventende skimmelsvamp? Jeg modtager gerne råd om, hvordan jeg bedst bygger dette.
Byg en simpel ramme med 45 mm træfiberisolering og asfaboard mod vind? Eller er det bare en ventende skimmelsvamp? Jeg modtager gerne råd om, hvordan jeg bedst bygger dette.
Jeg ville være tøvende med at have en vaskemaskine i et uopvarmet (frostfrit) rum, hvis jeg ikke vidste, at vaskemaskinen virkelig tømmer alt vand og ikke fryser i stykker.
I øvrigt burde det være muligt at gøre, som du tænker, enkelte brusebade genererer ikke meget fugt, så hvis du bare sørger for, at vandet ikke sprøjter på vægge og gulv, burde det gå fint. Måske sætte en ventilation ind, der er solcelleaktiveret eller drevet af vind som dem, man har på både?
En form for vægbeklædning indvendigt er nok nødvendigt, asfaltpladen sidder yderst og isoleringen på indersiden af den, så en plade/panel ovenpå det og helst en dampbremse.
I øvrigt burde det være muligt at gøre, som du tænker, enkelte brusebade genererer ikke meget fugt, så hvis du bare sørger for, at vandet ikke sprøjter på vægge og gulv, burde det gå fint. Måske sætte en ventilation ind, der er solcelleaktiveret eller drevet af vind som dem, man har på både?
En form for vægbeklædning indvendigt er nok nødvendigt, asfaltpladen sidder yderst og isoleringen på indersiden af den, så en plade/panel ovenpå det og helst en dampbremse.
Ja jeg forestiller mig ikke en almindelig vaskemaskine. Men en, der er bygget til formålet, dvs. ingen skjulte beholdere/slanger med vand.T Testarn sagde:Jeg ville være tøvende med at have en vaskemaskine i et uopvarmet (frostfrit) rum, hvis jeg ikke var sikker på, at vaskemaskinen virkelig tømmer alt vand og ikke fryser i stykker.
Ellers burde det kunne lade sig gøre som du tænker, enkelte brusebade genererer ikke meget fugt, så hvis du bare sørger for, at vandet ikke sprøjter på vægge og gulv, burde det gå fint. Måske indsætte en ventilation, der er solcelleaktiveret eller drevet af vind som man har på både?
En form for vægbeklædning indvendigt er nok et must, asfaboard sidder yderst og isoleringen indvendigt på den, derefter en plade/panel på og helst en dampspærre.
Ja, og det er lidt der, mine overvejelser ligger, om det er nok at bygge på den måde, eller om jeg bør tænke, at det skal være tættere og med lidt isolering. Men jeg diskuterer gerne med dig om, hvordan du tænker.F fribygg sagde:
Mit behov er, at jeg, eller en af børnene, vil kunne tage et hurtigt brusebad, og at det skal kunne varmes op midlertidigt, så man ikke står og fryser. Så jeg havde oprindeligt tænkt en enkel konstruktion uden isolering, godt ventileret men vindtæt, så man ikke står i blæsten. Så typ asfaboard og panel udad, og en eller anden vægbeklædning på indersiden. Enkel tag af metal eller plastik. Og helst ville jeg have haft, som du beskriver, et trægulv som er ufølsomt over for vand. Men tror du ikke, at det trækker meget koldt opad da?
Men det er vel muligt at med en sådan konstruktion rimelig hurtigt få det varmt med en lille brændeovn? Det føles lidt overkill at isolere. Og hvis jeg gør det, behøver jeg måske at tænke på fugtspærre.
Jeg har gode erfaringer med et glest trægulv i sauna, når man fyrer eller har fyret er det behageligt, og ellers er det luftigt og tørrer fremragende.cederbusch sagde:
Ja och det är lidt der mine overvejelser ligger, om det er nok at bygge på den måde, eller om jeg bør tænke, at det skal være tættere og med lidt isolering. Men jeg vil gerne resonere med dig om, hvordan du tænker.
Mit behov er, at jeg, eller nogle af børnene, vil kunne tage et hurtigt brusebad, og at det skal kunne varmes op midlertidigt, så man ikke står og fryser. Så jeg tænkte oprindeligt en enkel konstruktion uden isolering, godt ventileret men vindtæt, så man ikke står i blæsten. Så typ asfaboard og panel udad, og en eller anden vægbeklædning indvendigt. Simpelt tag af metal eller plast. Og helst havde jeg haft som du beskriver et trægulv, der er ufølsomt overfor vand. Men trækker det ikke meget koldt op tror du?
Men man kan vel med en sådan konstruktion ret hurtigt få det varmt med en lille kamin?
Det føles lidt overkill at isolere. Og gør jeg det, skal jeg måske tænke på fugtspærre.
Selv ville jeg hellere lægge nogle cm isolering i taget, i det mindste hvis man skal saune er det der, det meste varme smutter ud.
Orker du beskrive, hvordan du ville have bygget det?F fribygg sagde:
Typ trykt gulvbjælkelag med trægulv med åbning ned til jorden?
Stomme af trykt/utrykt?
Nogen plade plus panel udad, eller fer og not brædder udad og indad?
Nogen ventilation udover gulvet?
Byggede saunaen med gulvbjælkelag i træ på lecasten, intet trykttræ eller plademateriale kun hjemmesavet, uhøvlet slamfrit træ, ørnepapir, genbrugt vindue og yderdørcederbusch sagde:
Spredt gulv og kamin på et par havefliser for ventilation og varme, uisoleret røgrør lige op, Dobbeltdøre, den indre i glas og det skulle nok den ydre i omklædningsrummet have været også.
Bliver måske alligevel en forskel, hvis det snarere er en bruser end en sauna? Tænker, at hvis det ikke er koldt, så vil man jo ikke fyre der, dvs man får ikke hjælp af varmen til at trykke ud og tørre op fugten. Men det er måske et ikke-spørgsmål i en så åben konstruktion.F fribygg sagde:Byggede saunaen med gulvbjælkelag i træ på lecasten, intet tryksat træ eller plademateriale, kun hjemmesavet, uhøvlet ikke-samlet tømmer, pap, genbrugte vinduer og yderdør
Sjældent gulv og ovn på et par havefliser for ventilation og varme, uisoleret røgrør lige op, Dobbelt døre, indre i glas og det burde nok den ydre i omklædningsrummet have været også.
Skal man bruse der, så skulle man måske alligevel beskytte materialet mod alt for meget vandstænk?
Hvordan vil du opvarme brusevandet, når solen ikke kan gøre det for dig?cederbusch sagde:
Bliver der måske alligevel en forskel, hvis det snarere er en bruser end en sauna? Jeg tænker, at hvis det ikke er koldt, vil man jo ikke fyre derinde, hvilket betyder, at man ikke får hjælp af varmen til at presse ud og tørre fugten op. Men det er måske et ikke-spørgsmål i en så åben konstruktion.
Skal man bruse der, skal man måske alligevel beskytte materialet mod alt for mange vandstænk?
Jeg er ikke det mindste bekymret for, at stående ubehandlet panel skulle tage skade af brusebad, den varer jo cirka hundrede år udendørs og bør derfor få tilstrækkelig levetid, selv i en bruser/ vaskerum. Er man bekymret anlagt, anskaffer man sig jo passende en brusekabine i glas.
Jeg skal bygge mit udendørs køkken i forbindelse med brusehuset, så min plan er at mure en rocketstove op og der have en af mine 30-liters gryder. Så kan jeg tilslutte en slange direkte ind til brusebadet. Om vinteren, når jeg fyrer i brændeovnen inde, vil jeg have en sådan gryde der med varmt vand hele tiden. Så ovnen i brusehuset er ikke til at varme vand, men kun til komfortvarme.F fribygg sagde:Hvordan vil du opvarme vandet til brusebadet, når solen ikke kan gøre det for dig?
Jeg er ikke det mindste bekymret for, at stående ubehandlet panel skulle tage skade af brusebad, den holder jo ca. hundrede år udvendigt og bør derfor få tilstrækkelig levetid, selv i en brusebad/vaskerum. Er man bekymret, skaffer man sig jo passende en brusekabine i glas.
Godt input. Kan lide din tankegang.
Mit eneste aber med sådan en løsning er, at det er koldt om fødderne. Men på den anden side, er et koldt depotrum også koldt på gulvet, selvom man har fået op temperaturen længere oppe, antager jeg.
Koldt om fødderne løser du med en siddeunderlag af samme materiale som traditionelt liggeunderlag.cederbusch sagde:
Jeg skal bygge mit udekøkken i tilknytning til brusestuen, så min plan er at mure en raketovn op og der har en af mine 30-liters gryder. Så kan jeg tilslutte en slange direkte ind til bruseren. Om vinteren, når jeg fyrer i brændeovnen indenfor, vil jeg have en sådan gryde der med varmt vand hele tiden. Så kaminen i brusestuen er ikke for at varme vand, men kun for komfortvarme.
Godt input. Kan godt lide dit ræsonnement.
Mit eneste men ved en sådan løsning er, at det er koldt om fødderne. Men på den anden side, et koldt rum er også koldt på gulvet, selvom man har fået temperaturen længere op, formoder jeg.
Fungerer at lægge på isen, når man vinterbader, så ingen problemer her.