Vi skal fjerne væggen mellem køkken og stue (i vores - indtil videre - etplanshus). Væggen går vinkelret mod spær og jeg troede tidligere, at den var bærende, men det er den ikke ifølge arkitekten. Dog kan der komme en synlig nedbøjning, hvis man fjerner den uden at erstatte den med noget - og det vil man jo ikke. Væggen, der sidder der i dag, er en "almindelig" enkeltgipset indervæg med stolpeafstand ca. 60 cm. Jeg er på udkig efter noget lige så bøjstift - ikke en bjælke dimensioneret til at bære hele taget, eller?... ::)
Bjælkens længde bliver ca. 5,5 meter (væggen er knap 4 meter, så kommer en gang, der er ca. 1,5 meter...).
Om nogle måneder skal vi ombygge spær (27 grader) fra gitter til rygning; måske kan den ændring blive nemmere, hvis bjælken i stueetagen kan tage lidt mere last? Spærene har et spænd på knap 10 meter.
Jeg indser, at det ikke er let at svare med så begrænset info, men gør gerne et forsøg! :)

Bob_the_builder
Nej, det er helt rigtigt, at væggen ikke er bærende, hvis I i dag har gitterspær. Dog overvejer jeg, hvordan konstruktionen på underetagen er tænkt den dag, I laver om på spær, på det jeg antager skal blive overetagen? Så er det næppe nok med en bjælke, der tager "lidt last". 10 meters spændvidde er betydelig, det vil kræve mindst en bærende bjælke under bjælkelaget.

Bob_the_builder sagde:
Nej, det er helt rigtigt, at væggen ikke er bærende, hvis I i dag har fagværkstagstoler. Dog tænker jeg på, hvordan konstruktionen på underetagen er tænkt den dag, I ændrer tagstolerne på det, jeg antager skal blive overetagen? Da er det næppe nok med en bjælke, der tager "lidt last". 10 meters spændvidde er betragtelig, og det vil kræve mindst en bærende bjælke under bjælkelaget.
Baggrunden for denne lidt underlige situation er, at vi er blevet utålmodige, fordi vores tilbygning/ombygning ikke starter før tidligst uge 36 - og derfor har besluttet at begynde med køkkenet (som ellers skulle fikses sidst...) trods at det bliver mere besværligt på flere måder (bl.a. har vi dårligt med plads til at stille alt, der skal flyttes i den tid, vi laver om). Når det gælder bjælken på stueetagen, indser jeg nu, at vi må tage hensyn til, hvad der skal ske på den kommende overetage, så enten må jeg lade reglarne stå, eller sætte andre støttepunkter, indtil det hele er dimensioneret...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.