Overvejer om en døråbning mod en gammel garage i kælderen ville være noget at tage fat på.
Huset er et 1½-plan stenhus fra 1939.
Den del af huset, der udgør "eksisterende kælder", har tidligere ikke haft boligareal ovenpå, men har kun været en gammel garage med en terrasse ovenpå. Nu er der bygget en etage på huset, og området ovenfor "eksisterende kælder" er nu spisestue, og ovenover spisestuen er der et soveværelse. Med andre ord fungerer den aktuelle væg som en gammel ydervæg for huset, før det blev udvidet.
Som tegningen viser, er der flere eksisterende døråbninger og bjælker.
Er der nogen her, som er dygtige til beregninger eller har erfaringer inden for emnet?
Loftshøjden i kælderen er 210 cm høj, så en bjælke bør jo ikke stjæle hele højden.
Rød firkant illustrerer, hvor jeg gerne vil have døråbningen til en dør, der er 90 cm bred.
Jeg skal gøre omtrent det samme i mit hus, et etplans parcelhus med kælder fra -37. Jeg kontaktede et stort respektabelt byggefirma, som var der flere gange for at kigge og overveje. Derefter kom et tilbud på 35.000 kr efter ROT. Det føltes urimeligt, så jeg afsluttede kontakten med dem. Halvdelen ville være mere rimeligt.
Deres tanke var at sætte bjælker i L-profil. Man fjerner altså pudset ned til betonhulstenen, skærer en lang dyb horisontal rille ovenover den kommende døråbning, presser bjælkens liggende del ind i rillen sammen med lidt ekspanderbeton og pudser udenpå bjælken. Derefter gør man det samme på den anden side af væggen fra det andet rum. Derefter kan man begynde at save åbningen op.
Den laveste standardhøjde på døre ser ud til at være 200 cm, og så har du kun 10 cm tilbage til at sætte bjælken. Spørgsmålet er, om det er nok. Man kan selvfølgelig bestille lavere døre, men det plejer at være en specialvare, og så bliver det meget dyrere. Desuden vil det føles lavt, og alle vil bøje hovedet, når de går igennem.
Usikker på om jeg har tilbuddet i en gammel mail, og jeg havde lidt svært ved at tyde dimensioner og stålkvalitet på bjælkerne. Jeg vil tjekke en gang til.
Jeg har ikke rigtig styr på, om man skal bede om tilbud fra murer eller tømrer eller en anden profession, så derfor spurgte jeg et stort byggefirma.
Efterforsk gerne så ved man cirka hvad der kræves.
Hovedsagen med hvem man kontakter er vel, at virksomheden i spørgsmålet har en kvalitetsansvarlig og en som er bemyndiget til at regne på afvekslingen. Der lyder stort byggefirma som en ret komplet aktør
Har du fået nogen åbning eller opgav du det?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.