Hej! :) kommer i sommer til at udskifte en vinduessektion i ydervæggen (hus fra -64). Vinduerne er af bærende type med lodrette karmstykker, der går fra gulv til loft.

Jeg vil rive et vindue ad gangen og erstatte karmstykkerne med stående regel. Rummet over og under åbningen for vinduerne vil jeg skulle bygge op igen, og jeg overvejer, hvordan denne væg skal udføres for at matche den ældre tilstødende væg på bedste måde.

Den ældre væg måler ca. 129 mm i dybde og består indefra og ud af:

Stående planke (ca. 35 mm)
Tynd vindpap
Isolering/tynde reglar
Tretex
Tynd vindpap
Panel (ingen luftspalte mod bagvedliggende pap og tretex).

Et åbent vinduesområde i væg under renovering med udsigt til en have med græs og flisebelagt gangsti. En kost og en brædt vises udenfor.

Tanken for den nye væg er indefra og ud (130 mm):

10 mm osb
Vinddug
120 mm isolering/regel
Vinddug.

Udenpå eksisterende og ny væg stående lægter og ny liggende panel.

Har I nogle synspunkter på dette? Har jeg misset noget, eller virker det ok?

Al feedback modtages taknemmeligt.

Billede af et stort vinduesparti med fem vinduer, der strækker sig fra gulv til loft, med udsigt til en terrasse med havemøbler.

Jeg har svært ved at forstå både hvordan det ser ud i dag, og hvordan du forestiller dig, at det skal se ud. Vinduerne kan næppe være bærende. Der må vel være regler mellem hver vinduesramme. Sætningen
Uden på eksisterende og ny væg stående lægt og ny liggende panel.
forstår jeg slet ikke.

Jeg kan ikke se på billederne om det er tilfældet her, men der er blevet bygget huse hvor vinduer og dørkarme er bærende. Væg regel og vindueskarm er samme del.

Jeg forstår ikke helt, hvad vindduken skal tilføre. OSB er meget tættere. Jeg ville have brugt en plast i de nye vægdele. Men det fungerer fint at gøre som du planlægger. Hvad skal du have på indersiden?

justusandersson sagde:
Jeg har svært ved at forstå både, hvordan det ser ud i dag, og hvordan du forestiller dig, at det skal se ud. Vinduerne kan næppe være bærende. Der må vel være regel mellem hver vinduesramme. Sætningen
Uden på eksisterende og ny væg stående lægte og ny liggende panel
forstår jeg slet ikke.
Jeg beklager, hvis jeg var uklar, vedlægger en enkel paint nedenfor. De røde indkredsede områder over og under vinduerne er, hvor jeg vil skulle bygge ny væg. Hvis du klikker og zoomer på billedet og kigger på området mellem vinduesdør og vindue, kan du måske se, hvordan karmen også er regel i dette tilfælde og fortsætter opad. Markerede med gule streger på de to nederste vinduer, hvordan karmen ser ud.

Det gamle panel er efter min mening ikke særligt attraktivt, så jeg vil derfor sætte nyt panel udenpå de tilstødende gamle vægge samt på de nye vægdele over og under vinduerne. Det bliver så liggende panel, der sømmes mod stående lægte. Lægten sømmes direkte mod gammel væg og mod reglerne i de nye vægdele.

Billede af vinduesparti med markerede områder til ny væg. Rød cirkler over/under vinduer, gule linjer på karme. Terrasse med møbler udenfor.

Daniel 109 sagde:
Jeg kan ikke se på billederne om det er tilfældet her, men der er bygget huse hvor vinduer og dørkarme er bærende. Væg regel og vindueskarm er samme del.

Jeg forstår ikke rigtig, hvad vindduken skal tilføje. OSB er meget tættere. Jeg ville have brugt en plastik i de nye vægdele. Men det fungerer fint at gøre som du planlægger. Hvad skal du have på indersiden?
Det er præcis sådan det er bygget i dag som du nævner.

Tak for feedback!
Det er klart, den indvendige vindduken tilføjer vel ikke noget direkte, måske skal jeg droppe den?
Indvendigt bliver det gips.

En tanke er ellers at bære hele åbningen med en velberegnet limtræsbjælke, så er du friere til at vælge bredde på vinduerne.

• Synes
HGR.
  • Laddar…
Anna_H sagde:
En tanke er ellers at bære af hele åbningen med en velberegnet limtræsbjælke, så er du mere fri til at vælge bredden på vinduerne.
Det spor skal jeg absolut følge op på! Tak! :)

Ja, et helt folde- eller skydeparti måske? ;-)

Det havde været drømmen! Desværre sætter elementet foran samt et relativt stramt budget en stopper for det i øjeblikket.
Men det er klart, at limträbalken giver jo forudsætninger for dette i fremtiden :)

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Efter at have sovet på sagen indser jeg, at det sandsynligvis er et elementbygget typehus du har. Vil du forny vinduespartiet må du tage et helhedsgreb og erstatte de eksisterende elementer med en afvekslet regelkonstruktion. At tegne denne ligesom at bygge den er ikke for glade amatører, desværre. Blandt andet må man lave en midlertidig afvekling under byggetiden. Sandsynligvis behøves en limtræsbjælke over vinduerne. Gør du fejl, er der en risiko for, at huset delvist kollapser. Eftersom bygningen ser ud til at have en diffusionsåben løsning, er det uhensigtsmæssigt med plastfolie i den nye væg. Brug vindduk og hygroskopisk isoleringsmateriale såsom for eksempel cellulosafibre.

justusandersson sagde:
Efter at have sovet på det, indser jeg, at det sandsynligvis er et elementbygget typehus du har....
Tak for synspunkterne Justus. Jeg hælder mere og mere til limtræ for at få større frihed i udformningen af vinduespartiet. Det er nogle år siden jeg læste bæreevne og bærende konstruktioner, så dimensioneringen vil jeg overlade til professionelle. At bruge støttestolper under byggetiden har været min tanke hele tiden. Godt at få medhold omkring mine tanker om diffusionsåben konstruktion.

Hvad ville fordelene være ved, at det vægstykke er uden plast, når nu resten er det? Jeg har svært ved at se fordelene ved at springe det over.

Du bor i Småland og Hultsfredshus byggede huse med fiberplank i 60'erne, hvor vægblokke og vinduespartier var bærende, så de havde ingen bærende rammeværk, og som det er blevet noteret tidligere, skal du bygge regelværk eller større indgreb med limtræsdrager.

Hvad ville fordelen være ved, at den vægstump er uden plast, bare fordi resten er det? Jeg har svært ved at se fordelene ved at springe over den.
Man kan vende spørgsmålet, hvad er fordelen ved at forsyne denne lille del af huset med plast, når den mangler i øvrigt?

Det er en god regel ikke unødigt at ændre på forhold, der gælder damptæthed i gamle huse. En form for forsigtighedsprincip.

Fordelen er, at man kan bruge almindelig glasfiberisolering uden risiko.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.