Ja, jeg har en bærende væg. Jeg skal erstatte den med en træbjælke lige over. Ovenover er der sædvanligt tegltræk. Jeg har forenklet tegningen en smule, da det i virkeligheden ser anderledes ud. (I virkeligheden er der en anden tagstol, der faktisk har fæste en meter udenfor.)
Hvis man kigger på billedet, er det altså den orange væg, der skal have en bjælke. (grøn)
Spørgsmålet er, hvor kraftig den bør være på afstanden 5 meter, hvis taget ud er ca. 3,2
220*90`? 350*75? ja, I forstår.
(jeg spørger, fordi jeg vil sammenligne med, hvad jeg har fået på tegningerne.
Hvis jeg forstår dig korrekt, skal bjælken have en spændvidde på 5 meter?
Jeg kan ikke lave en præcis dimensionering for dig, men du bør forberede dig på, at der er helt andre dimensioner, der bliver aktuelle. En stålbjælke type HEA 240 fx. En limtræsbjælke bliver betydeligt højere/grov.
Ligger bjælken midt i huset? Kan du lægge bjælken ovenpå spær, på loftet, for at undgå bjælken indendørs?
For en så stor ændring er en konstruktør en god sparringspartner.
For at lette det, har de bygget en spær over det hele. Så delvis er væggen bærende og delvis ikke. Der er ingen plads til at lægge bjælken ovenfor. Det er for øjeblikket sagt, at de nuværende underlag (bjælkerne for loftet) skal kappes, og bjælken skal indfældes i dem.
Hvis man tager et ret simpelt eksempel. Hvor stor en limtræsbjælke behøves, hvis man kun har til hensigt at have en spændvidde på 5 meter? Siderne er selvfølgelig bærende, så den største vægt er i midten, naturligvis.
HEA240 er en ret kraftig bjælke. Den kan klare et antal ton, hvis man beregner nedbøjningen op til 10 mm i midten på 5 mm.