Jeg tænkte give mig i kast med at indrette mit uindrettede sokkelplan i "nye" hus.
Eftersom det er uindrettet, har jeg alle muligheder for at sikre, at det bliver rigtigt fra begyndelsen. Det er uindrettet på den måde, at det er grusgulv og råe lecablokvægge.

Rummet er ~65 kvm og deles på midten af en bærende lecavæg. Lecavæggen er brudt i midten, hvor der ligger en stålbjælke. Stålbjælken er 180mm høj og spænder over en 5m åbning. Jeg vil gerne øge denne spændvidde til ca. 6,2m. Hvor meget højere skal en erstatning være?

Sådan ser "tegningen" ud, når jeg lægger det ind i Moelvens beregningsprogram. Er der nogen, der kan hjælpe mig med at "oversætte" det til en HEB eller anden passende bjælke?
Skabelse af en husmodel med bærbjelker under gulvbjælkelaget, inkl. mål B1 = 3000 mm og B2 = 3500 mm. Diagram fra Moelvens beregningsprogram. Skærmbillede af Moelvens beregningsprogram, viser dimensioner for Limträ og Kerto-S: bredde, højde, nedbøjning, min. opplagslængde, pelarlast og vægt.

Hvordan ser det ud på etagen ovenover da? Ganske almindeligt at der står en bærende hjärtvägg der.

Oven der jeg skal have bjælken er det bare et stort rum, ingen væg overhovedet.

Jeg ved for lidt om det, men jeg har set tegningerne for tagspærene og tror, at de er bygget til at bære hele længden fra ydervæg til ydervæg.

Senest redigeret:
HEB240 eller HEA260

Okay, perfekt! Tak!

Du skal have nogen (byggn. ingenjör) til at se på, om dine understøtningspunkter også kan tåle belastningen. Det gælder både væggen, hvor du fastgør bjælken, og gulvet nedenunder. Der bliver en ret stor punktlast der.

• Synes
Granngubben
  • Laddar…
Hold styr på hvilken stålkvalitet der gælder, S275JR eller S355J0. Hvad regnede du med Granngubben?

Nedbøjningskrav er dimensionerende. Begge stålsorter er OK.

Tak for hjælpen! Man går altså op 33% i tykkelse på bjælken for at øge spændet med 25%. Jeg skal tjekke, hvor meget højde jeg har at lege med, så det ikke bliver en bjælke, man slår hovedet mod, men man har jo ikke så meget valg egentlig. Den eneste anden mulighed er selvfølgelig at mindske spændet. Alt er som sædvanligt kompromisser.

Når det gælder opstillingspunkter, så kan jeg vælge lidt, hvordan jeg vil have det selv, da intet er principielt klart. Den bjælke, jeg skal erstatte, er oplagt på 20 cm lecablokvægge, som igen hviler på en betonsål 200x500, der ligger på grus. Det er jo omtrent en meter lecavæg, jeg vil have fjernet, og derfor var planen at lade den nye bjælke også hvile på disse vægge, men jeg må dobbeltjekke det med nogen, jeg hører (tak for det tip!).

Nu har jeg målt lidt mere, det der sidder der i dag er en HEB180 som altså spænder 5,1m.

Som jeg har i dag (findes jo ikke noget betongulv endnu) så ser det ud som om jeg vil få "frihøjde" til den på lidt over 2,1m.
HEB240 burde jo være okay, men hold da op hvad de vejer ser jeg efter at have tjekket det hele. Det bliver nok et stort arbejde at få en sådan på plads (den får spænde cirka 6,1m og bliver dermed cirka 6,5m lang).

At gå fra 5.1m til 6.5m øger nedbøjningen med omtrent det dobbelte forudsat, at du har en jævnt fordelt last på bjælkerne. Du har derfor brug for at skifte til en bjælke med mindst dobbelt så stort træghedsmoment som du har i dag, da ville det være nok med en HEB 220 (71,5kg/m). Lad dog en konstruktør kigge grundigt på dette.

Tak for din input! Jeg skal øge fra 5.1m til 6.1m (måske 6.2m), dvs. ikke helt til 6.5m (som du angivet)
HEB220 bliver jo lidt mere håndterbart i hvert fald.

For den snilde med ideer, sådan ser det ud. Første billede er altså det stykke af væggen, der skal fjernes (eller ikke hele, den er 1,4m men det ville være godt, hvis den blev kun 0,3-0,4m). Andet billede er hele spændet i dag.

Jeg havde en byggeentreprenør forbi i dag og kiggede på det og han ville tale med en konstruktør. Hans indledende tanke var at forlænge den eksisterende bjælke, men da har man jo ikke taget hensyn til øget totalvægt på bjælken… Måske kan man svejse den og lægge en "tynd" bjælke under (men det findes måske ikke engang)?

Vægsektion af murstensvæg i garage med værktøj foran, der skal fjernes til en størrelse på 0,3-0,4 m ifølge projektbeskrivelse. Råt byggområde med murstensvæg, loftsbjælker og skovle; værktøjer oplyst af lamper i mørkt rum.

Ved ikke hvordan han havde tænkt sig forlængelsen, men jeg tror ikke, at det er den enkleste og billigste løsning. Det stiller en del krav til svejseren, men hvis du vil sammensætte, så gør du på følgende måde: Plade fastgøres på begge sider af livet, den kan skrues med friktionsskrue eller svejses. Plade skal også fastgøres i over- og underflange: De kan skrues i det ene bjælkeelement, men bør svejses i det andet. Jeg kan ikke lige på stående fod sige, hvilken pladestørrelse, størrelse på svejsning og antal skruer der behøves, men noget i stil med 400 x 200 x 10 for over- og underflange, måske 6 M16 i overflange og underflange (i hver bjælke). I livet måske en 200x200x10 plade med 4 M16 (i hver bjælke). Ønsker du at svejse kræves der sikkert 6 mm kantsøm afhængig af, hvor lange svejsningerne bliver og en svejser, der ved, hvad han gør. Nogen må naturligvis regne ordentligt på dette.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.