Vi har et 1,5-plans hus med kælder fra 1969 og vil rive en væg på overetagen for at få et ekstra soveværelse. Jeg har googlet halvdelen af mit liv om bærende vægge og vil med dette komme frem til, at vores væg ikke er bærende. Jeg undrer, om nogen med mere viden indvender og mener, at man skal hyre nogen til at vurdere det.

Info: I kælderen og på første etage løber en "hjertemur" langs midten af huset. På overetagen er der ingen sådan væg, men der er skråvægge på begge langsider, som løber langs hele husets længde. På overetagen (som altså har skråtag) er der to tværgående vægge (plus et lille badeværelse, der giver yderligere to små vægge, men jeg tænker, at det er uvæsentligt i sammenhængen), en af dem vil vi rive. Mellem disse vægge er der et rum på cirka 5 meter uden væg. Væggen i spørgsmålet er ca. 70mm tyk, skorstenen er ved siden af denne væg. Vi vil altså opsætte en ny tværgående væg tættere på midten af huset og derefter opdele rummet med en langsgående væg. Hvis det betyder noget.

Så hvad tror I? Skal man have tegninger osv. for at afgøre det? Hvor får jeg fat i det i så fald?
 
Enkelt tip. Anlita konstruktør. Det er værd det. Man kan ikke google sig frem til sådan noget, hvis man er amatør.
 
Det nemmeste er at lægge alt materialet op, du har, og invitere @justusandersson :rofl::)
 
Generelt kan man sige, at væggene på overetagen i et 1,5-planshus ikke er bærende, medmindre de er skunkvægge. Hvis du vil vide mere, kræves der tegninger. Planer over stueetage og førstesal samt sektion.
 
BirgitS
Lp3 Lp3 sagde:
Behöver man ritningar osv för att avgöra? Vart får jag tag i det isåfall?
Kommunen, afdelingen for byggetilladelse osv.

Velkommen til forummet også!
 
Tak for hjælpen gutter! :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.