Bor i en to-plans villa som har ca 100 år på bagen. Under 80'erne blev huset ombygget til tre lejligheder (se tegning på den ombygning under) vi ville gerne slå den rødmarkerede væg ud mellem hall og stue for at erstatte den med en ny væg 1m ind i stuen. Stykket der slås ud er ca. 2m langt.
Plantegning viser to-etagers hus, med rødt markeret område i hallen mellem stue og værelse som foreslås fjernet. Indikerer potentielle ændringer.
Tog gips af i dag og fandt dette:

Trækonstruktion med reglar og gipsvæg i et gammelt hus; væg under ombygning. Væg med fjernet gips, afslørende trærammer og gipsplader mærket "GYPROC." Stikkontakt og rester af hvid maling ses også. Byggeplads med gipsaffald.
Reglarne er på 95x45 og tagbjælken 120x45. Hvad tror I? Tænker at det er tid til at tage en bygningsingeniør ind...

Tak på forhånd!

Senest redigeret:
Hus i gennemskæring med bærende væg mellem køkken/soveværelse og gang/badeværelse/stue. Diskussion om væggens bærende funktion. Huset i gennemskæring. Væggen som går mellem køkken/soveværelse og gang/badeværelse/stue er bærende, bør bære taget mm. Undrer altså om den stump kunne have en bærende funktion.

Den rødmarkerede væg bærer frem for alt en del af mellemloftet …

Sådanne gamle huse er notorisk upålidelige ifølge min erfaring. Gulvbjælker kan ligge i forskellige retninger på samme etage. Jeg ville måle alle gulvbjælker ind i mellembjælkelaget først, før jeg gør noget. Eftersom det allerede er ombygget en gang, er det let at lade sig narre af de forskellige materialer, der kan forekomme. Skal du flytte den rødt markerede væg indad i dagligstuen, kommer du tæt på murstokken, hvilket kan kræve en specialløsning.

• Synes
AG A
  • Laddar…
Tak for svaret :) Jeg vil hyre en bygningsingeniør, men mens jeg venter, spørger jeg her.

Vi kan leve med de to bjælker ved væggene, men vi vil gerne afveksle bjælken ved siden af døren. Kan man bare fjerne den ikke-bærende del af dørkarmen, eller kræves der kortlinger for stabilitet? Hvis det bliver meget besværligt at afveksle den bjælke, vi ikke ønsker: kan man have bærende bjælker eksponerede i et rum (hvor der vil opholde sig livlige småbørn)?

Det, der er bygget på billederne, er da næppe noget bærende i hvert fald. Ser mest ud som noget, der er sat op for at få en væg, hvor der ikke har været nogen tidligere.

Det bedste er først at gøre som jeg foreslog, at tegne alle gulvbjælker ind. Med hjælp af en regeldetektor (og at kigge på gulvbræddernes retning) bør det være enkelt. Med det som grund kan man drage konklusioner meget lettere og sikrere.

Da kortsiden er ca. 9 meter, skal huset have en hjertevæg, det ser ud til, at den blev revet ned under ombygningen i 80'erne. Hvis ikke der findes afvekslinger. For at vide præcis, hvordan mellemdækket hviler/hvilede på hjertevæggen, skal du nok rive op til bærbjælkerne.

Jeg ville ikke anbefale at holde fest i soveværelset på overetagen! :)

Jeg synes ikke konklusionen om hjertvägg er åbenlys i dette tilfælde. 100 år gamle plankehuse er ulogiske i vores øjne.

Det er muligt, at der er to hjertemure parallelt med kortsiden, og så ligger bærelinjerne langs med langsiden. Men huset skal have bærende indvendige vægge, ellers ville det svigte kraftigt på overetagen.

Ved, at der går en gulvbjælke parallelt med væggen, som vi vil rive, ca. 1 meter ind i stuen. Måler øvrige i aften.

Men hele loftet i stuen buer, lavpunktet er tæt på væggen, hvor murstocken sidder. Diffen er ca. 2 til 3 cm på det meste.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.