Hej
Vi har lige købt hus og planlægger at åbne op i køkkenet. På tegningerne jeg vedhæfter, ser I køkkenet og så et værelse ved siden af. Vi planlægger at åbne op her, så værelse og køkken bliver ét. Men jeg er usikker på om væggen er bærende. Stuen har en bjælke, der går i loftet, og den ser ud til at gå gennem hele huset. Jeg håber på, at denne er bærende og at man kan fjerne væggen i sig selv, men at bjælken kan blive i loftet. Jeg vedhæfter også en 3D-visning, hvor I kan kigge på bjælken, jeg refererer til.
Jeg tror ikke der er en "regel", dvs bjælke, som går langs med hele huset, den går med stor sandsynlighed kun der, hvor det er nødvendigt (dvs i gang, ved trappe og i stue.)
Vil du åbne op, så må man sætte en bjælke der også.
Jeg er enig med 13th Marine: Væggen er bærende, ligesom bjælken. Bjælken går ikke hele vejen uden støtte. Du kan stive af, fjerne væggen og indsætte en bjælke. Det nemmeste er at sætte en limtræsbjælke på to limtræsøjler og male det hvidt eller panelhvidt. Skal naturligvis beregnes først, så dimensionerne er tilstrækkelige.
Tak, fordi I tog jer tid til at se på billeder osv. og komme med så udførlige svar. Så må jeg få fat i nogen, der kan det her.
Spørgsmål, tror I, at det er muligt at sætte en limtræsbjælke fra den lille vægstump i gangen og hele vejen væk? Jeg har ikke noget imod at have en bjælke i loftet, det er jo allerede sådan i stuen. Men det vil jo se meget pænere ud, hvis det kan lade sig gøre, end at jeg skal sætte en stolpe der, hvor væggen slutter i dag.
Ved ikke, om man må spørge om sådant på forummet? Hvem henvender man sig til, dette er i Västerås. Kan en "almindelig" snedker gøre sådan noget, eller skal jeg have fat i en, der virkelig kan regne på det? Hvor finder man i så fald sådan én?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.