Forumvenner!
Jeg er i gang med en langsom renovering af et etplanshus med kælder, bygget ca. 1950. Hallen er opdelt i to "rum", hvor området nærmest hoveddøren, ca. 2 m2, er opdelt med en væg (tegnet med rødt på plantegningen). Denne væg har vi tænkt at rive for at få en mere luftig hall.
Jeg har tænkt mig, at husets bærende væg er den, der går gennem midten af huset, men spørgsmålet er, om også hallvæggen kan være bærende? Grunden til, at jeg undrer mig, er, at man har valgt en ret kraftig regel til hallvæggen (se pilen på fotoet), ca. 190x75 mm. Det behøver selvfølgelig ikke at betyde så meget, da hele huset er bygget lidt efter, hvad man havde liggende.
Så, hvad tror I, kan man sige noget om hallvæggens bærende funktion?
Mvh,
Magnus
Jeg er i gang med en langsom renovering af et etplanshus med kælder, bygget ca. 1950. Hallen er opdelt i to "rum", hvor området nærmest hoveddøren, ca. 2 m2, er opdelt med en væg (tegnet med rødt på plantegningen). Denne væg har vi tænkt at rive for at få en mere luftig hall.
Jeg har tænkt mig, at husets bærende væg er den, der går gennem midten af huset, men spørgsmålet er, om også hallvæggen kan være bærende? Grunden til, at jeg undrer mig, er, at man har valgt en ret kraftig regel til hallvæggen (se pilen på fotoet), ca. 190x75 mm. Det behøver selvfølgelig ikke at betyde så meget, da hele huset er bygget lidt efter, hvad man havde liggende.
Så, hvad tror I, kan man sige noget om hallvæggens bærende funktion?
Mvh,
Magnus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er yderst usandsynligt, at gangvæggen er bærende, men som Demmpa skriver, er det klogt at tjekke tagbjælkerne først. Normalt er der ingen bærende vægge i stueetagen på et etplanshus, men spændvidden virker stor og byggestilen (at dømme ud fra fotoet) noget usystematisk, så sikker kan man ikke være.
Væggen er næsten garanteret, delvist bærende. Den væg, sammen med væg mod WC begrænser spændvidden på tagspærene. Se konstruktion og dimension af tagspærene. Måske er væggen mod WC nok. Jeg mistænker, at det holder.
Klik her for at svare