Hejhej, jeg undrer mig om I kan hjælpe mig. Er væggen bærende?
Jeg sender med en tegning fra 1961.

Væggen der skal rives er mellem (gamle) kedelrummet og (gamle) garagen. Garagen blev isoleret og ombygget for ca. 25 år siden, så det er indrettet osv. Nu vil vi åbne op mellem (gamle) kedelrummet og gæsteværelset/gamle garagen.

Huset har trækonstruktion og mexitegel udvendigt. Det er et etplans LB-hus fra 61.
Se tegning nedenfor.

Ritning fra 1961 viser en planløsning af et enplanshus med en markeret væg, der ønskes fjernet mellem tidligere fyrrum og garage.

Jeg ville tro, at den er bærende.

mexitegel sagde:
Jeg vil tro, at den er bærende.
Jeg forstår jo hvilke vægge i resten af huset, der er bærende osv., hjertevæg og sådan. Men her er det jo en mindre del, adskilt fra den øvrige konstruktion og ikke lige så højt til loftet osv. Desværre er der ingen luge op til det "lille" loft over garagen, så jeg kan ikke kigge den vej...

Ja, det er jo tagspærrets konstruktion, der afgør. Det er fladt tag der?

mexitegel sagde:
Ja, det är jo tagstolens konstruktion som afgør. Det er fladt tag der?
Nej, det er ej fladt, det er svagt skrånende tag med eternitplader.

Udsigt fra loft til isolering, træbjælker og rør over en væg, som muligvis ikke bærer taget. Bjælkerne synes at svæve over væggen.

Hej igen, efter lidt åverkan på taget har jeg en lille åbning for at kigge op på loftet oven over væggen jeg vil tage ned. Jeg synes det ser ud som tagstolen IKKE hviler på vægkonstruktionen, men "svæver" nogle dm over? Så er jo væggen jeg skal tage ned i linje med tagstolene, det føles således usandsynligt at væggen skulle have nogen bærende effekt på den... eller hvad siger I mere byggekloge?

Svæver den i luften over væggen du skal fjerne, så er det jo en god indikation på, at den ikke bærer. Derefter må du overveje, om ydervæggen stadig står stabilt, når denne indervæg forsvinder, sandsynligvis ikke et problem.....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.