Hej, vi overvejer at fjerne væggen mellem stue og spisestue.
Lige nu er der en åbning med skydedøre. Jeg har vedhæftet den originale tegning. Hvordan kan jeg se, om væggen er bærende?

• Original plantegning af hus med markering af skillevæg mellem stue og spisestue, med skydedør. Bæreevne for væggen undersøges.
B BrommaBo sagde:
Hej, vi overvejer at fjerne væggen mellem stue og spisestue.
I øjeblikket er der en åbning med skydedøre. Jeg har vedhæftet originaltegningen. Hvordan ser jeg, om væggen er bærende?
Det er ikke altid så nemt.
Men hvis det er et almindeligt træhus, ingen overetage og tagstolene går i samme retning som væggen, så er det ret usandsynligt.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det er ikke altid så let.
Men hvis det er et almindeligt træhus, ingen overetage og tagspærene går i samme retning som væggen, så er det ret usandsynligt.
Tak, der findes et loft og tagspærene går i samme retning som væggen.

Væggen kan dog være støttende for ydervæggen.

Centano Centano sagde:
Væggen kan dog være støttende for ydervæggen.
Mjo, intet kan egentlig udelukkes. Især hvis det er et gammelt hus med tidligere ombygninger.

Men det ville være en underlig konstruktion, hvis det er en almindelig træ-villa.

Der plejer man at bygge spær + ydervægge, som er de bærende elementer. Nogle gange kan en hjertevæg være nødvendig, men den går jo så langs med huset.

Det ser ud til at være et hus fra Stockholms stads småstugobyrå. Byggeår 1936 burde for disse huse indebære regelstomme, ikke plank, og da bør væggen ikke være bærende. Ved du om du har regelväggar eller plankväggar? Har du tjekket med Stadsbyggnadskontoret om de har flere tegninger?

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Tak alle, jeg er nu begyndt at rive, og væggen er ikke bærende.

det jeg nu overvejer er, om jeg skal beholde et stykke oppe. Jeg vil have, at det skal være mere åbent, men ikke som et stort rum. Tænkte at beholde samme højde som på billedet.

hvordan ville I have gjort det?

• Rivning af væg mellem spisestue og stue, lysekrone i loftet, delvis åbnet væg med plastikafdækning, bord og stole i forgrunden.
  • Spisestue med åbning til stue, hvidt bord, blå og hvide stole, pendellampe og vindue med udsigt til have. Reol ved siden af åbning.
Egen smag og behag, jeg synes, det er charmerende at kunne se, hvordan et gammelt hus har ændret sig, og ville gemme et stykke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.