Jeg er i gang med at renovere et 1-plans Älvsbyhus fra -65 og to vægge skal fjernes. Har spurgt rundt lidt og fået forskellige svar. Alt fra at lave en ordentlig aflastning af tagspærene med søjler i hjørnerne til at der ikke er behov for nogen indgreb.
Væg nummer 2 er den jeg spekulerer over.
Hvad synes I? Taknemmelig for jeres meninger
Væg nummer 2 er der ingen problemer med at fjerne. Væg nummer 1 skal afveksles med f.eks. en limtræsbjælke. For at kunne vurdere en passende dimension på bjælken kræves flere tegninger. Helst en sektion og en, der beskriver, hvordan de skrånende konstruktioner, som delvist bærer tagbjælkerne, lander.
Og jeg er af præcis samme mening som justusandersson, da det for en gangs skyld var et relativt enkelt spørgsmål angående afveksling og hvilke vægge der er bærende...
(redigeret; jeg har altså følelsen af, at justus... er væsentligt skarpere på dette)
I teorien kunne nok vel tagspærene muligvis være selvbærende, så væg 1 kunne fjernes. Men i praksis tager man ikke de dimensioner til, at det bliver selvbærende, hvis det ikke er nødvendigt.
Den relativt lave taghældning taler også imod selvbærende tagspær.
Så nej, væg 1 fjernes ikke uden afveksling, før der er lavet en dybere undersøgelse, og da vil man med 99% sandsynlighed komme frem til, at afveksling er nødvendig.
Jeg synes det fremgår af billederne, at spær ikke kun har oplag i enderne. 2x6 tommer bjælker kan desuden ikke være fritbærende over 7,85 meters spændvidde, selvom det er en ubetydelig last.
Tak for alle svar! Er helt enig med jer, der skal laves en aflastning. Får se om jeg gør det oppe på loftet eller indefra. Jeg vender tilbage med billeder af resultatet
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.