Hej!
Vi nærmer os at gipse på indersiden af vores hus, som vi bygger. I garagen satte vi kun 1 lag med Ultraboard, som er Knaufs fibergips med påståede 30kg bærevægt på en skrue direkte ind i gips uden plug eller regel bagved.
Mit spørgsmål er: tør man gå med at sætte den og kun den inde i huset? Altså uden osb bagved. Man sparer selvfølgelig meget tid og penge med de priser, som OSB har i dag. Samtidig er vi lidt negative til at lukke hele huset inde med limtræplader, som ikke er så sunde. MEN vil det være tilstrækkelig bæreevne, og er det til at spartle og male på?
Vi synes, det fungerer godt i garagen. Den har betydeligt bedre bæreevne og er meget stivere og hårdere end gips, men det er stadig et porøst materiale, og hvis du trækker skruen for hårdt, borer det gipsen i stykker, og skruen begynder at rokke. Osb ter sig anderledes.
Taknemmelig for råd og erfaringer!
Med venlig hilsen, Johan
Vi nærmer os at gipse på indersiden af vores hus, som vi bygger. I garagen satte vi kun 1 lag med Ultraboard, som er Knaufs fibergips med påståede 30kg bærevægt på en skrue direkte ind i gips uden plug eller regel bagved.
Mit spørgsmål er: tør man gå med at sætte den og kun den inde i huset? Altså uden osb bagved. Man sparer selvfølgelig meget tid og penge med de priser, som OSB har i dag. Samtidig er vi lidt negative til at lukke hele huset inde med limtræplader, som ikke er så sunde. MEN vil det være tilstrækkelig bæreevne, og er det til at spartle og male på?
Vi synes, det fungerer godt i garagen. Den har betydeligt bedre bæreevne og er meget stivere og hårdere end gips, men det er stadig et porøst materiale, og hvis du trækker skruen for hårdt, borer det gipsen i stykker, og skruen begynder at rokke. Osb ter sig anderledes.
Taknemmelig for råd og erfaringer!
Med venlig hilsen, Johan
Takker! Mener du, at 2 lag med almindelig gips ville skabe tilstrækkelig bæring eller mener du at sætte Ultraboard bagved og almindelig gips efter det?
Ja, hvorfor ikke. Jeg ville have anvendt kun et lag Ultraboard.J johanasgarde sagde:Hej!
Vi nærmer os at gipse indersiden af vores hus, som vi bygger. I garagen satte vi kun 1 lag med Ultraboard, som er Knaufs fibergips med påstået 30kg bærevægt på en skrue direkte ind i gips uden plug eller regel bagved.
Mit spørgsmål er: tør man sætte den og kun den inde i huset? Altså uden osb bagved. Man sparer naturligvis meget tid og penge med de priser, som OSB har i dag. Samtidigt er vi lidt negative til at lukke hele huset inde med limtræplader, som ikke er så sunde. MEN vil det være nok som bæreevne, og kan den males og spartles ordentligt?
Vi synes, det fungerer godt i garagen. Den har betydeligt bedre bæreevne og er meget stivere og hårdere end gips, men ligesom er det et porøst materiale, og hvis du skruer for hårdt, borer den igennem gipsen, og skruen begynder at rokke. Osb opfører sig anderledes.
taknemmelig for råd og erfaringer!
Med venlig hilsen, Johan
Virker betydeligt mere praktisk end at skulle bruge flere lag.
Foretrækker krydsfiner, i dag er det vel samme pris eller endda lidt billigere end OSB. Jeg synes dog spånplade fungerer meget godt, det man skal tænke på er at forbore ved skruning. Gør man ikke det, har skruen tendens til at flække hullet i stumper. Borer man, trækker en skrue bedre i spån end OSB (ifølge mig i hvert fald).
Klik her for at svare