Vi begyndte at bygge en carport for to år siden, men blev aldrig færdige. Nu har den stået halvfærdig i to vintre uden "beskyttelse". Vinteren er igen på vej, og jeg overvejer, om jeg burde beskytte træet på en eller anden måde, eller om det overlever en vinter til? Hvad burde man i så fald gøre, olie det ind, male?

Stolperne er blevet grå. Limtræsbjælken kan man se er lidt påvirket af vand og fuld af pletter (mug). Råsponten på taget yderst ved tagpappen ser lidt vandskadet ud.

Vi har tænkt at til foråret bygge fronten og bygge på stolperne, så de bliver lidt kraftigere.

Halvfærdig carport med træramme og åbent tagkonstruktion. Synlige stolper og bjælker. Tydelige tegn på udsættelse for vejr.
Grå og vandskadet limtræsbjælke i en halvfærdig carport, med tegn på skimmel og misfarvning. Grånet træstolpe i en halvfærdig carport, med synlige vandmærker i sollys.
Halvfærdig carport med grå farve på stolperne og vandskadet tagbræt, synlig med mugpletter og delvist dækket af beskyttelsespap.

Ingen problemer, men byg færdigt, mest for din egen sindsfred ;) Jeg havde måske olieret enden på limträbalken.

• Synes
rsa
  • Laddar…
Min carport jeg byggede for 10 år siden behandlede jeg ikke overhovedet.
Nu mere smukt grånet, og skal forblive sådan. Der vil aldrig komme nogen olie eller maling på den.
Grånet er den absolut bedste træbeskyttelse du kan have. Så lad den gråne.

E
Et tip er at tjekke, om papen på taget kan klare at være udsat for UV så længe som 2 år. De fleste papruller er 3 måneder, og nogle op til 1 år.

E epw sagde:
Et tip er at tjekke, om pappen på taget kan holde til at være udsat for uv så længe som 2 år. De fleste papruller er 3 måneder, og nogle op til 1 år.
Tak for tipset! Der ligger betonsten på taget. Det er kun den yderste række, hvor pappen er udsat. Sandsynligvis vil vi skære en lille del der. Men det kan måske være værd at lægge en ekstra række tagpap der, hvor der ikke har været tagsten.

GoC GoC sagde:
Min carport jeg byggede for 10 år siden behandlede jeg ikke overhovedet.
Nu mere smukt grånet, og skal så forblive. Der vil aldrig komme nogen olie eller maling på den.
Grånet er den absolut bedste træbeskyttelse du kan have. Så lad den gråne.
Kan man lade træ være ubehandlet og udsættes for vejr og vind (regn og sne)? Bliver det ikke ødelagt da?

Har det ikke jordkontakt og tørrer ud mellem omgangene holder det længe.

• Synes
rsa
  • Laddar…
R rsa sagde:
Kan man lade træ være ubehandlet og udsættes for vejr og vind (regn og sne)? Bliver det ikke ødelagt så?
Til sidst så, efter cirka 50 til 100 år kan der nok være nogle dele, der skal ses efter. Spøg til side, farve handler mest om udseendet, så længe konstruktionen er korrekt udført. Tænk på gamle lader. Træbeklædningen kan der have været umalet i mange, mange år, men så længe taget er intakt, plejer de at stå længe.

Så er der en væsentlig forskel på for eksempel en facade, der tørrer op mellem vejrskiftene, og en "grundkonstruktion" af træ i kontakt med "våd" jord og dermed konstant fugtig. Sidstnævnte holder ikke i nærheden så længe som facaden.

• Synes
rsa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.