Alternativet at fjerne dele af murværket tror jeg ikke på. Den bærer sin egen vægt, som den er muret nu. Det ville medføre en betydelig svækkelse af konstruktionen og sandsynligvis også kræve flere gange så stor arbejdsindsats.
Man kan indsætte andre typer af ventilation. F.eks. mekanisk udsugning eller FTX. Installationen af disse kræver et større indgreb i huset med kanalføring og andet og koster fra omtrent en til flere titusinder. Selv hjælper jeg selvtrækket i murværket med ventilatorer. Disse koster nogle tusind stykket.
Tid til at lave en plus- og minusliste? Opstil hvilke fordele du får med de forskellige alternativer, og hvad det koster i arbejde/tid/penger, samt hvilke ulemper der kommer med købet.
Klogt. Skal tjekke, hvad nedrivning og ny ventilation koster. På plussiden kommer det, at vi får frigjort en kvadrat midt i køkkenet til at stille køleskab og fryser på. Fristende men ikke livsnødvendigt...
Som flere har nævnt. Tvivlsomt med et længere perspektiv, og andenhåndsværdien på huset (næste ejer kunne måske sætte pris på en skorsten). Og den der "ekstra "kvadrat" kommer til at koste nogle hundrede tusinde...
Tænk uden for boksen, er der nogle andre muligheder? Byg et karnap i forbindelse med køkkenet? Koster det samme eller mindre.. Giver også 1-2 kvm ekstra køkken. Eller flyt en væg, f.eks. mod gangen (hvis din plantegning ser sådan ud). Og så byg ud med en lidt større gang. Alt for at undgå at rive komfur og skorsten ned.
Ja, vi tager det virkelig ikke let at rive ned, det føles modstridende, og vi er meget betænksomme. Men skorstensstokken er et problem for køkkenet, og det bliver aktuelt nu, hvor vi skal renovere køkkenet.
Vi bliver nok boende i 30 år, og til den tid er huset 100 år, så måske er skorstensstokken ikke nogen dealbreaker (?) uden det er grunden, man får penge for.
Vi synes ikke, det føles rimeligt at bevare skorstensstokken kun af bygningshistoriske/kulturelle grunde. Hvis den skal blive, skal det være, fordi vi begynder at bruge den. Det er ikke en åben pejs, kun en lukket, igenpudset skorstensstok. Vi kunne beholde den og indsætte en kamin til 30.000-60.000, tjekkede det for nogle år siden.
Men står så tilbage med et svært møblerbart køkken... Har revet ned og åbnet de vægge, der kan, bare for at få bedre passage til og fra og gennem køkkenet. Men der er ikke plads til at møblere. Der står skorstensstokken i vejen.
Jeg har fundet på et alternativ, der ville give lidt mere plads i køkkenet.
Ville man kunne gøre murstokken smallere? Bare rive det yderste skift? Den er nemlig bredere i køkkenet end på loftet, det er bygget som en fals rundt om. Hvis jeg kunne rive denne del, ville murstokken blive mindre pladskrævende uden at miste sin funktion.
Men kan man rive bare det ydre skift? Er det et fritstående skift, eller plejer hver anden sten at pege ind mod centrum, så at sige, så de sten bliver sværere at fjerne? Og er der risiko for, at man ødelægger de indre sten, når man slår de ydre væk?
Ja du... Det der er nok spørgsmål som ingen kan svare på. Alt går. Kunne vi sætte folk på månen for 50 år siden så kan du slanke ned murstocken. Tid og/eller penge plejer at være nødvendige. Sandsynligvis har man ikke bare muret på som en ydre kappe af sten, men de ligger nok i forband indad. Svært at vide, bank pudsen ned og tjek, hvis du kun kan se lange sider så er det vel værd at forsøge? Et andet spørgsmål som du var inde på fra begyndelsen er hvorfor murstocken er bredere? For at få en kant til at lave bjælkeunderstøtninger på?
Ovenfra, oppe på loftet ser man en klods rundt om hele skorstenen. Men der er ingen bjælke, der hviler på den. Jeg lagde nogle billeder længere oppe i tråden. Så man har måske forberedt for afstivning af bjælkelaget, når man murede, men så udnyttede man aldrig den mulighed.
Tak for al input! Jeg begynder måske at banke lidt puds i en eller anden ende.
Gammel tråd men i dagens fixering ved at tage ned vægge og skorsten m.m. er det konstant aktuelt.
Jeg ville aldrig nogensinde tage ned en skorsten, vil påvirke huset negativt.
Selv hvis den ikke bruges.
Skorstenen skal være varm og drive husets ventilation.
Kan man ikke lide det, findes der nye kataloghuse af dårlig kvalitet for mange penge.
Jeg er helt enig. Selv ville jeg aldrig nogensinde købe et hus, som nogen har revet skorstenen ud af. Så er det ikke længere et hus, men et stort opbevaringsrum.
Jeg forstår ikke, hvorfor man vil fjerne en opvarmningsmulighed eller en mulighed for hyggelind. Med en skorsten har man altid mulighed for at få varme, lys og madlavningsmulighed, selvom strømmen skulle gå ud i en uge eller mere. Uden strøm bliver det hverken varmt, lyst eller lavet mad i et normalt og moderne hus.
Der findes dem, der tror, at de arbejder med bygningspleje ved at blotlægge skorstenstræk, tømmermure og tagpaneler i troen på, at det var det oprindelige udseende. Resultatet bliver et forvansket og utæt hus, hvor der rasler savsmuld ned fra taget.
Vi var jo tvivlende, og der var virkelig ingen i tråden, der pressede os til at rive haha.
Det endte med, at vi IKKE rev murstokken. Vi tilpassede køkkenet i stedet. Et kompromis, som absolut er til at leve med. Bedre skuffer og skabe, så vi mistede ingen opbevaringskapacitet. Det eneste minus er, at der ikke var plads til et side-by-side køl/frys. Men vi har en fryseboks i kælderen, så det fungerer alligevel trods en voksende familie.
Vi satte en kamin ind i murstokken, så nu er vinterhalvåret rigtig hyggeligt med brændeild! Vi har åbnet op mellem køkken og stue, og det ser meget stilfuldt ud med en kamin midt i etagen. (Billedet er taget, før alt var færdigt; der er nu ikke længere møbler og ting ved siden af.)
Sender også med et bonusbillede, vi havde en gæst i skorstenen i foråret, en ugleunge.
Der er dem, der tror, de arbejder med bygningspleje ved at blotlægge skorstene, tømmermure og råspåntag i troen på, at det var det oprindelige udseende. Resultatet bliver et forvansket og utæt hus, hvor savsmuld styrter ned fra taget.
Styrter savsmuldet ned, når du har snedkereret?
Prøv gips, knægt. eller en anden plade.
Vi var jo tvivlende, og der var jo virkelig ingen i tråden, der opfordrede os til at rive haha.
Det endte med, at vi IKKE rev skorstenen. Vi tilpassede køkkenet i stedet. Et kompromis, som absolut kan leves med. Bedre skuffer og skabe, så vi mistede ingen opbevaringskapacitet. Det eneste aber dabei er, at der ikke var plads til et side-by-side køl/fryseskab. Men vi har en kummefryser i kælderen, så det fungerer alligevel på trods af voksende familie.
Sat ind en brændeovn i skorstenen, så nu er vinterhalvåret rigtig hyggeligt med brændeovnsild. Vi har åbnet op mellem køkken og stue, og det er meget stilfuldt med en brændeovn midt i etagen. (Billedet er taget, før alt var færdigt, der er nu ingen møbler og sager tæt på.)
Sender også med et bonusbillede, vi havde en gæst i skorstenen i foråret, en uglerede.
Tak igen alle!
[billede]
[billede]
Dejligt at se.
Blev rigtig godt!.
Hus har godt af skorsten i brug.