17,532 læst ·
32 svar
18k læst
32 svar
Er reglerne i min indervæg trykimprægnerede?
Under normale omstændigheder plejer jeg at være meget skeptisk overfor (og træt af) alle trådspørgsmål om skjulte fejl, men...
For dette tilfælde så måske er der en chance:
- Det er fejl, som ikke kan opdages uden destruktiv undersøgelse.
- Sælgerne burde have kendt til det.
- Der findes foruden undersøgelsespligt en oplysningspligt.
Nu er undersøgelsespligten så vidtgående, at det ikke er sikkert, at du ville få succes i en proces alligevel.
Tidstypisk ja, men næppe noget man regner med i indervægge, uden syld og kælderregelværk.
For dette tilfælde så måske er der en chance:
- Det er fejl, som ikke kan opdages uden destruktiv undersøgelse.
- Sælgerne burde have kendt til det.
- Der findes foruden undersøgelsespligt en oplysningspligt.
Nu er undersøgelsespligten så vidtgående, at det ikke er sikkert, at du ville få succes i en proces alligevel.
Tidstypisk ja, men næppe noget man regner med i indervægge, uden syld og kælderregelværk.
Er det overhovedet en fejl? Da huset blev bygget, var det måske standard at sende lidt tryk ind, bare fordi det kunne være en god idé. At det er forkert i dag, spiller jo ingen rolle.
Du skriver jo, at I ikke har oplevet nogen lugte selv. Så hvorfor gøre noget overhovedet? Jeg ville aldrig engang overveje at rive hver væg ned og skifte træet, bare fordi det eventuelt kan give problemer, som I ikke lader til at opleve.Bybon sagde:Det afhænger vel af, hvad man udtrykker som problem. Ved besigtigelsen i foråret, før vi købte huset, bemærkede besigtigelsesmanden, at han kunne lugte en kemisk lugt, men det er ikke noget, vi har mærket eller lidt under. Vi kiggede på et 70'er-hus tidligere med trykimprægneret træ og der stank det ordentligt, så vi ved, hvordan det kan lugte.
Jeg mistænker også, at facaden er trykimprægneret eller behandlet på en eller anden måde, da jeg også synes, den ser grønfarvet ud, hvor der ikke er falurødmaling.
Hej!
Lidt input, huset er bygget "1909", så det er ikke tidstypisk, at der skulle være trykt træ.
Vand skaden var i 2013, og det skulle være udbedret af forsikringsselskabet, men de har tydeligvis ikke fixet alt, da jeg fandt skaderne på spånpladerne.
Det er svært at afgøre, om vi oplever nogle lugte forårsaget af pentaklorfenol. Der er et par mugne lugte nogle steder, men en skades taksator vi havde ude i en anden sag fra LF troede, det skyldtes døde mus i væggene, da vidste vi ikke, at der fandtes trykt træ i indervæggene, da de var her.
Kallebo, hvad mener du med forældet efter snart 40 år?
Lidt input, huset er bygget "1909", så det er ikke tidstypisk, at der skulle være trykt træ.
Vand skaden var i 2013, og det skulle være udbedret af forsikringsselskabet, men de har tydeligvis ikke fixet alt, da jeg fandt skaderne på spånpladerne.
Det er svært at afgøre, om vi oplever nogle lugte forårsaget af pentaklorfenol. Der er et par mugne lugte nogle steder, men en skades taksator vi havde ude i en anden sag fra LF troede, det skyldtes døde mus i væggene, da vidste vi ikke, at der fandtes trykt træ i indervæggene, da de var her.
Kallebo, hvad mener du med forældet efter snart 40 år?
Reglerne har været der i fyrre år uden at forårsage nogle problemer - rigtig?
Havde du IKKE opdaget de pentaklorfenolkontaminerede reglar, havde du da ikke levet lykkeligt i alle dine dage?
Hvis ja, igen - hvad er problemet? Meget væsen for lidt uld?
Staffan
Havde du IKKE opdaget de pentaklorfenolkontaminerede reglar, havde du da ikke levet lykkeligt i alle dine dage?
Hvis ja, igen - hvad er problemet? Meget væsen for lidt uld?
Staffan
Det kan jeg umuligt svare på, da jeg ikke engang har boet i huset i et halvt år. Jeg har ingen anelse om, hvorvidt tidligere ejere har lidt af det eller ej i de 40 år, reglerne har været i ejendommen.Staffan2000 sagde:
Problemet er, at trykimprægnerede regler med pentaklorfenol er intet, man regner med skal findes i konstruktionen, specielt ikke i skillevægge i et hus fra "1909".
Ved tilstandsrapporten noterede inspektøren en antydning til kemisk duft. Ved hvor det kan lugte, når det går langt, og det kan jo ske, at det går langt her også, så længe reglerne findes i ejendommen.
Det kommer.endda ikke.regnes.som en.skjult.fejl.
Forrige ejer vidste sandsynligvis aldrig, måske vidste de ikke engang selv, at det i dag regnes som "fejl".
Desuden antydede besigtigelsesmanden duft, så man burde måske have undersøgt dybere?
Undskyld punkterne stemmer ikke overens med telefonens tastatur
Forrige ejer vidste sandsynligvis aldrig, måske vidste de ikke engang selv, at det i dag regnes som "fejl".
Desuden antydede besigtigelsesmanden duft, så man burde måske have undersøgt dybere?
Undskyld punkterne stemmer ikke overens med telefonens tastatur
Problemet er, at trykimprægnerede reglar med pentaklorfenol er ikke noget, man forventer at finde i konstruktionen, især ikke i indervægge i et hus fra "1909".
Det spiller ingen rolle. Nu er det som det er.
En stor del af husets indervægge og også en del gulve er pentaklorfenolkontaminerede (sig det ti gange i træk efter nogle negleolier). Som jeg ser det, har du tre valg
1. Gør ingenting.
2. Riv halvdelen af huset ned og udskift det pentaklorfenolkontaminerede træværk.
3. Sælg huset.
Det spiller ingen rolle. Nu er det som det er.
En stor del af husets indervægge og også en del gulve er pentaklorfenolkontaminerede (sig det ti gange i træk efter nogle negleolier). Som jeg ser det, har du tre valg
1. Gør ingenting.
2. Riv halvdelen af huset ned og udskift det pentaklorfenolkontaminerede træværk.
3. Sælg huset.
Hvad godt, så er vi enige om, at der er et problem nu. Det er derfor jeg søger råd i emnet.Staffan2000 sagde:Problemet er, at trykimprægnerede reglar med pentaklorfenol ikke er noget, man regner med skal findes i konstruktionen, specielt ikke i indervægge i et hus fra "1909".
Det spiller ingen rolle. Nu er det som det er. En stor del af husets indervægge og også en del gulve er pentaklorfenolkontaminerede (sig det ti gange i træk efter et par nageldrikkere). Som jeg ser det, har du tre valg
1. Gør intet.
2. Nedriv halvdelen af huset og udskift det pentaklorfenolkontaminerede tømmer.
3. Sælg huset.
TheGame: Vi undersøgte det og kunne finde noget trykt tømmer i grundlaget osv. Vi mistænkte den gamle plastmåtte i vaskerummet. Vi forventede ikke, at det fandtes i indervæggene.
Hvis man skal begynde at udskifte tømmeret, bør man være meget forsigtig med spånerne, der kommer, når man håndterer det?
http://www.removit.se/kunskapsbank/impregnerat-virke/Bybon sagde:
Man kan gætte på, at sund fornuft og engangstilfælde er fri for sundhedsrisici.
Støvsuger og åndedrætsværn ved savning samt rengøring efter hver runde kan være på sin plads.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Du gør et problem ud af noget, der ikke er det. Udskift de reglar, hvor du allerede har åbnet væggen, sæt pladerne tilbage, og glem det derefter, indtil/hvis det bliver et reelt problem og ikke et hypotetisk et.
Hvad godt, så er vi enige om, at der er et problem nu. Det er derfor, jeg søger råd om emnet.
Slet ikke.
Jeg remser bare forskellige muligheder op, hvoraf en af dem indebærer, at du i sidste ende kan stå foran et tomt grundstykket omgivet af et bjerg af sække indeholdende pentaklorfenolkontamineret træ. Den mulighed synes jeg er den værste. Men hvis du vil skabe din egen ruin, så er det bare at sætte i gang. Og når du går løs med brækjern og slædehammer, hold øje med forekomst af asbest, den kan som bekendt findes i både isolering, gulvmåtter, flisefuge...
Venlige hilsener
Staffan
P.S.
Jeg var ved at glemme alle de gamle elkabler, der ikke kan lide at blive revet i.
Så også de kan give dig lidt sysleri, hvis du får et ledigt øjeblik inden alderdomshjemmet.
Slet ikke.
Jeg remser bare forskellige muligheder op, hvoraf en af dem indebærer, at du i sidste ende kan stå foran et tomt grundstykket omgivet af et bjerg af sække indeholdende pentaklorfenolkontamineret træ. Den mulighed synes jeg er den værste. Men hvis du vil skabe din egen ruin, så er det bare at sætte i gang. Og når du går løs med brækjern og slædehammer, hold øje med forekomst af asbest, den kan som bekendt findes i både isolering, gulvmåtter, flisefuge...
Venlige hilsener
Staffan
P.S.
Jeg var ved at glemme alle de gamle elkabler, der ikke kan lide at blive revet i.
Så også de kan give dig lidt sysleri, hvis du får et ledigt øjeblik inden alderdomshjemmet.