Er der nogen, der ved, om OSB er noget brandhæmmende, eller brænder det lige så godt som tørt brænde? Det ville jo være lidt smart, hvis det var behandlet med en form for brandbeskyttelsesmiddel, der er jo muligheden for brandimprægnering af træ.

Men det er jo så billigt, så risikoen er vel minimal for, at det er gjort... men det er lige så godt at spørge.

C
Ja det er jo helt sandt som du siger. Dog, hvis et helt rum af OSB tager fat, så bliver det jo en gevaldig brand, selvom det brænder relativt langsomt... jeg bor i en lille by med langsom brandvæsen... og det vi har bygget til er i en anden ældre træbygning.

Når du nævnte det der, kom jeg til at tænke på en anden ting, som jeg har læst, da jeg nogle gange fremstiller branddøre, og når der er glas i dem, må vi ikke mærke dem som branddøre, men da har jeg læst, at hårdt træ brænder 0,6 mm/min og blødt træ 0,8 mm/min. En OSB er jo ret blød, så bare pladen i sig selv kunne jo stoppe ca. 10 minutter.

Godt link, tak så meget!

cheetah1 sagde:
Træ generelt hindrer jo brandforløbet, da det ikke brænder så frygteligt hurtigt. En indervæg bestående af 45x70-reglar og et lag 12mm træfiberskiva på hver side er godkendt som EI30 (ikke bærende).

Nogle godkendte konstruktioner fra Isover: [link]
Nja, jeg ville nok udtrykke det som, at træ og træskiver bidrager til brandforløbet. Derimod er det jo helt korrekt, at en vel udført tæt regel-træskivekonstruktion med mindst 70 mm isolering kan forhindre brandspredning i op til 30 min. EI-30 står for E=Integritet ung. røgtæthed og I=Isolation, isolering, dvs. at den anden side ikke bliver så varm, at brand kan spredes gennem ledning.

Så til TS, OSB kan næppe regnes som brandhæmmende (udtrykket er lidt ukendt), men som du selv skriver, forkuller træ langsomt og beskytter derved den bagvedliggende konstruktion noget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.