Hej jeg er i gang med at rive en indervæg ned i en etplansvilla. Efter et stykke tid blev jeg tvivlende om væggen er bærende eller ikke bærende. Væggen er mellem fællesrum og stue. Jeg er taknemmelig for jeres tips og råd. Mvh bokani
Grundplan af enplan villa, viser placering af rum som alrum, køkken, og stue. Væg mellem alrum og stue er under diskussion for bærende status. Revnet mur mellem alrum og stue i en enplansvilla. Mur med synlige træregler nær pejs og dør, delvist igangværende nedrivning.

BirgitS
Hvordan ser tagspærene ud og har du nogen sektionsplan?

• Synes
Håkanen67 og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Hvordan ser spær ud og har du nogen sektionstegning?
Hej, jeg har nogle tegninger, som jeg slet ikke forstår. Jeg sender billederne. Mvh bokani Bygningsplaner med målangivelser til et tagprojekt, der viser detaljer om bjælker og dimensioner. Plan over taglægning til yderskalklokken med numre og linjer, let beskadiget af pletter. En detaljeret arkitekttegning med mål og rumbeskrivelser, der viser en bygningsplan for et hus med værelser markeret som "Alrum" og "Sovrum". Bygningsplan over en ejendom med flere rum, døre og målangivelser i millimeter. Skala 1:50, viser layout for stue, køkken, og soveværelse.

N
Ikke bærende.

• Synes
Bokani
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Ikke bærende.
Hvordan ved man, at den ikke er bærende?
mvh bokani

N
Væggen er smal på tegning, da "plejer" den ikke at være bærende, ydervæggene som er tykkere på tegning er bærende.
Så ser man jo bare et regelværk for at skrue plader, ser intet bærende i væggen.
Ved ikke om nogen anden har en anden mening.

• Synes
Bokani
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Væggen er smal på tegning, da "plejer" den ikke at være bærende, ydervæggene som er tykkere på tegning er bærende.
Så ser man jo kun et skelet til at skrue plader, ser intet bærende i væggen.
Ved ikke om nogen anden har en anden mening.
Tusind tak for dine tips. mvh bokani

BirgitS
Bokani Bokani sagde:
Hej, jeg har nogle tegninger, som jeg ikke forstår overhovedet. Jeg sender billederne. Mvh bokani[billede] [billede] [billede] [billede]
Jeg har bedt en af forumets eksperter inden for bygningskonstruktion kigge på denne tråd, men jeg ved naturligvis ikke, om han har tid. Med den slags tagspær tør jeg ikke engang gætte.

• Synes
Bokani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Jeg har bedt en af forumets eksperter, når det gælder bygningskonstruktion, kigge på denne tråd, men jeg ved selvfølgelig ikke, om han har tid. Med den type spær tør jeg ikke engang gætte.
Tusind tak, håber at han når at kigge på den. mvh bokani

harry73
Spær virker til at ligge på tværs af huset, så væggen du vil rive ned, ligger parallelt med spærerne. Så bærer væggen ikke en del af tagkonstruktionen. Derimod kan væggen fungere som støtte for loftet. Hvor meget kan du se på loftet? Har du isolering på loftet?

• Synes
Bokani
  • Laddar…
harry73 harry73 sagde:
Spærbjælkerne ser ud til at ligge tværs over huset, så den væg, du ønsker at rive, ligger parallelt med spærbjælkerne. Då bærer væggen ikke en del af tagkonstruktionen
Derimod kan væggen fungere som støtte for loftet. Hvor meget ser du på loftet?
Har du isolering på loftet?
Tagpanelerne er sømmet fast mod spærbjælkerne. Jeg kiggede på loftet, og over indvendige vægge er spærbjældnen, mellemrum er 120. Jeg fjernede listerne, der skjuler både revnerne og sømmene. Man kan se det på billederne. mvh bokani Loftet set indefra med træspær og bjælker, byggematerialer spredt på gulvet, og en ventilationsrør i baggrunden. Stue med hvide vægge og loft, vindue med udsigt til have, gulvlampe, TV og sofa, blyant peger mod loftsdetalje. Billede viser et loft med træpaneler og en blyant peger på et specifikt område. Vindue med gardiner og plante i baggrunden. Loftet med fjernede lister afslører bjælker og spikhuller, set i en boligindretning med hvidmalede vægge og et stort vindue. Træpanel med synlige skruer på loft under reparation, set mod en baggrund af fjernet liste og synlige samlinger på væggen. En opadvendt stue med bord, stole og vase med blomster. Blyant peger mod en hvid væg med dekorationsgenstande.

Undskylder, nogle billeder blev på hovedet:D:D

N
Man laver vel taget først, så væggen, hvorfor støtte i denne sammenhæng?

• Synes
Bokani
  • Laddar…
N neo11 sagde:
N neo11 sagde:
N neo11 sagde:
Man laver vel taget først, så væggen, hvorfor støtte i
Tvivlsom om støtte til indersiden af loftet, listen i stuen som jeg fjernede var kun 3 cm bred og 0,5 tyk. Innertak med eksponeret træstråle der viser, hvor en 3 cm bred og 0,5 cm tyk liste blev fjernet i en stue, med en lampe til højre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.