Hej byggvenner!

Tog nogle billeder af træparti på min altan. Liggende gamle "træbjælker".

Hvad tror I om dette?
Er træet angrebet af mug/svamp?
Tænker på at det ser så mørkebrunt ud og desuden lidt rutemønstret.
Når træ er tørt og gammelt ellers synes jeg mere det bliver gråt.

Tænker hussvamp.
Eller er det helt enkelt "bare" morkent gammelt træ?
Bør det udskiftes/undersøges snarest?

Har været blåmalet, hvilket det stadig er på visse partier.

Taknemmelig for synspunkter!

Gammelt træ på altan med mørkebrune og gråområder, tidligere blåmalet, muligvis påvirket af svamp eller råd. Træet har et rutemønstret udseende.

Gammelt træ på altan med mørkebrune og gråområder, tidligere blåmalet, muligvis påvirket af svamp eller råd. Træet har et rutemønstret udseende. Gammelt træ på altan med mørkebrune og gråområder, tidligere blåmalet, muligvis påvirket af svamp eller råd. Træet har et rutemønstret udseende.

Gammelt brunt træ på en altan med rutmønster og blåmalede pletter, efterladt med døde blade. Muligt angrebet af fugt eller svamp. Gammelt træværk på terrasse med mørkebrune, rutmønstrede områder, stedvist dækket af afskallet blå maling; muligvis angrebet af svamp eller råd.

Gammelt træ på altan med mørkebrune og gråområder, tidligere blåmalet, muligvis påvirket af svamp eller råd. Træet har et rutemønstret udseende.

Ingen god overskrift. Jeg kan ikke se noget.

Hvad er der galt med overskriften?

• Synes
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Hvordan kan jeg ændre overskriften? Ser ud til kun at kunne redigere selve teksten...

Du har helt enkelt møre gamle bjælker/sveller. Riv og byt dem ud, inden du træder igennem. Hussvamp vokser ikke udendørs.

• Synes
Lage Eckeskog og 1 anden
  • Laddar…
Er det mon sådan nogle gamle sveller, som var imprægneret med det der farlige middel, som jeg ikke kan huske navnet på lige nu? Bør man i så fald håndtere dem på en særlig måde, når man fjerner disse?
Burde det meste af det sundhedsskadelige stof ikke allerede være væk?

Findes der virkelig ikke hussvamp udendørs? Jeg følger ikke helt med der. Burde det ikke kunne findes hvor som helst, hvor der er "rigtige" fugtforhold osv., for at få den til at vokse?
Betyder det, at hussvamp heller ikke kan findes på yderfacade, vindskeder, vinduesrammer/foder udendørs osv.?

Tak for jeres synspunkter forresten! :)

Stina71 sagde:
Er det mon tro sådanne gamle sveller, som var imprægneret med det der farlige middel, som jeg ikke kan huske navnet på lige nu?
Kreosot.
Svært at se, om det er sveller ud fra dine billeder.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ok, hvad kræves for at se om det er sveller? Et billede hvor man ser tykkelsen/længden på bjælken, eller?

Var al gammel svelle behandlet med kreosot?
Hvornår stoppede man med at bruge kreosotbehandlet kreosot da man, som i mit tilfælde, for eksempel byggede terrasser?
I og for sig ved man jo aldrig, terrassen kan jo være bygget af ældre materiale som man har opmagasineret et sted. Selvom terrassen er bygget senere end når man stoppede med at bruge kreosot i byggemateriale.

Hvis det er sveller, bør den rives på en bestemt måde, for at materialet i så fald kan indeholde kreosot?
Eller er det bare at rive?

Udgør kreosotbehandlet træ, som dette som eventuelt findes her på terrassen, en sundhedsrisiko hvor det ligger?
Eller burde det meste af "skidtet" have forladt træet for længe siden?

Haha, kresosotbehandlet træ, skulle det stå... Ikke kreosotbehandlet kreosot. :)

Normalt bruges sveller ikke til terrassebyggeri, undtagen i nærkontakt med jord. Mål tværsnittet: Sveller har omtrent 15x25 cm tværsnit.
Svært at se på dine billeder hvilke dele af terrassen det er.
Kreosot har været brugt mindst til 90erne til sveller men også telefonpæle. En stentjæreprodukt, indeholder masser af kulbrinter inklusive aromatiske og ubehagelige stoffer.
Her findes MSDS for kreosotbehandlet træ hvor du kan læse håndteringsråd:
http://www.shelter-products.com/MSDS Sheets/MSDS_CREOSOTE.pdf
Du ser ikke tydeligt om det er kreosotbehandlet men det har en meget karakteristisk lugt. Gå ud i naturen og led efter telefon- eller elpæle af gammelt træ. Lugte til dem så ved du hvordan kreosot lugter. Gå hjem og sammenlign.
Men hvis vi kender dig ret efter din asbestfobi fra et andet træ vil du ikke tro på noget som helst, der siges her om kreosot.

Føles som en ret unødvendig kommentar Thomas. At jeg ikke skulle tro på den information, jeg får om kreosot.
Fordi jeg ofte har bekymret mig for asbest.
Jeg søger bare information, ligesom alle andre.
Hvordan jeg så vælger at håndtere den information jeg får, er vel op til mig?!
Jeg ville ikke stille spørgsmål, hvis jeg ikke var parat til at tage imod den information, jeg får.
Så tak til alle, der svarer mig og kommer med jeres synspunkter!
Betyder meget! :)

Partierne, der er på billederne, er træet nederst, tættest på jorden.

Svelle er altså normalt rektangulær, 15x25 cm? Har jeg forstået det rigtigt?

Hvis det ikke er sveller, hvad tror I så ellers, det er?
Almindelige bjælker, der engang var imprægneret med et andet middel, men som nu "har givet op" efter mange år?

Min tråd handlede oprindeligt om evt. skimmel/svampangreb, ikke om kreosot.
Dette emne kom op i forbindelse med kommentarer i tråden.

Træet er ved at rådne simpelthen.
Det ser du på at det opløses i firkantede ruder nedefra, som du selv allerede har påpeget.

Hvad vil du vide mere? Skift det ud og kør det gamle til lossepladsen, hvis du vil have friske sager.
Ellers holder det sikkert din tid ud og mere til.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood, rådden træ kan jeg tåle. Så længe jeg ved, at det ikke er angrebet af svamp/skimmel, med risiko for at sprede sig til andre bygningsdele.
Derfor spurgte jeg. Har nemlig hørt, at brunt ternet træ kan tyde på hussvamp,
men ifølge en kommentar her i tråden forekommer hussvamp ikke udendørs.
Ved ikke om det passer, stillede nogle opfølgende spørgsmål på den kommentar, men intet svar endnu.

Opløses i firkantede ruter kan altså være råddent/råddent træ som IKKE er angrebet af hussvamp også?
Eller indikerer ternet mønster altid på svamp?

Lære mig, skulle det stå i mit indlæg ovenfor. Ikke Køre mig. :)!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.