Er i gang med et kælderprojekt. Det gamle gulv er blevet brækket op, gravet ud, og der er lagt flamingo og makadam, nyt gulv er støbt med vandbåren gulvvarme.

Det nye gulv er 10 cm lavere end det gamle, og der er en kant fra savningen af det gamle gulv.

Billede før støbning: Det nye gulv har Øk omtrent ved den røde linje.

Kældergulvprojekt, nyt gulv med isolering og makadam, rød linje viser hvor det gamle blev skåret. Udefra er der platonmadras på betonvæggen.

Ydervæggen er af hulbeton og har platonmåtte på ydersiden. Jeg har haft idéer om at mure indervæggen med lecablokke og pudse, og så har jeg fået forslag fra en håndværker om at lime en tynd flamingo på ydervæggen, hvilket ikke føles helt rigtigt. Videre har jeg googlet og fundet letbeton som Ytong med bedre isoleringsevne. I alt er der ca. 45 kvm skillevægge, der skal op.

Diagram af kælderprojektering med betongplade, cellplast og makadam. Ydermur af hålbetong med platonmatte, illustrerer källerens opbygning.

Hvad har I gjort i jeres kældre?

Tak på forhånd,

/ henke

• Gulv i kælder før støbning, med isolering og spor til gulvvarme, ved siden af betonvæg. Klods ses hvor det gamle gulv var.
Senest redigeret:
Platon med et lag af cellplast er jo en fremgangsmåde, når man drænerer/isolerer. Isodrän en anden.
Du står over for valgene at lade væggen være, som den er, og male med silikat, kalk eller anden passende maling. Eller sætte stålregler, sørge for luftspalte og montere ny indvendig væg på det. O organisk dog, selvom du tager gipsplade, er papiret i pladen alligevel organisk. Med isoleret indvendig væg kan det ske, at du får kondenspunkten midt i væggen, og det er ikke sjovt.
Jeg pudsede op ad væggene, malede med silikat og står over for at isolere udefra med pordrän i forbindelse med drænering.

Godt arbejde med at få masserne ud, rigtig tungt arbejde..

Hælen som er 10 cm oppe gør, at jeg skal mure med en eller anden form for blok, den er 8 cm og så tykt kan man ikke pudse. Huset blev drænet om i 2007 af den tidligere ejer, i forbindelse med det blev der sat en platonmåtte, men desværre sparede de på isodrän :-(

Jeg har overvejet en løsning med ventileret indvendig væg, der findes andre plader end gips, men det føles ikke godt. Jeg vil/bliver nødt til at mure op med en eller anden form for blok med mindst tykkelse på 10 cm og derefter pudse og male med silikat på det.

Weber har jo noget de kalder Isoblock, en lecasten med isolering i midten; man kunne sammenligne det med at lime 5 cm EPS på væggen og så mure med lecablokke lige op ad. Men jeg tror ikke, det er godt under jorden.

Et andet alternativ, som føles bedre, er at mure med typ Multipor, pudse og silikatmale; jeg vil have, at væggen skal ånde, men også være isoleret, ikke helt enkelt.

Det blev en del masser, ca. 13 kubikmeter blev gravet op.

En stor jordhög på en indkørsel med to huse og en carport i baggrunden. En bunke murbrokker ses ved siden af jordhøjen.

Jeg forstår dilemmaet.

Finja siger, at deres isloerblock fungerer godt i kældre og skrånende huse, så da burde Webers også passe. Vælger du den måde, får du en holdbar og enhedlig væg. Godt hvis du kan indfælde el og andre kabler efter behov.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf

Ellers kan du sætte op stålskeletter og ved hjælp af afstandsstykker sikre, at den nye væg møder den nye beton ved gulvet?

var det bare en tilfældighed, at gulvet blev lavere da eller en planlagt operation?

Stefan1972 sagde:
var det bara en tilfældighed, at gulvet blev lavere, eller en planlagt operation?
Nej ikke overhovedet. Huset blev bygget i 1992, men man beholdt en del af kælderen til det gamle hus, den del var 10 cm højere end den nye del. Derfor og fordi jeg ønskede mere plads, er årsagen til, at det nye gulv er 10 cm lavere end det gamle gulv.

En dygtig betonskærer skærer det der dikt an væggen :thumbup:
Men det koster en skilling..

Jarlingar sagde:
En dygtig betonhulsborer saver det der tæt på væggen :thumbup:
Men det koster lidt penge..
Jo det havde ikke været noget teknisk problem, men huset står på den sokkel, så det var ikke en mulighed ifølge en ven, der arbejder som arkitekt og konstruktør.

Jeg har muret med lecablokke i min kælder på tilsvarende den klods du har på billedet, det var derefter let at pudse op, jeg pudsede med gipsmørtel, har fungeret rigtig godt. Jeg gjorde dog fejlen i et af rummene at have mørtel mod den oprindelige væg på én væg, det skal du undgå. Hos mig er der på den væg opstået revner et par steder (en revne på hvert sted), som er hårfine. På de andre vægge er der ingen problemer.

Hvordan gjorde du med indervæggene til sidst? Blev det y-tong? Hvordan blev det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.