Jeg arbejder med tegninger nu til den kommende renovering og er nu kommet til bjælkelaget, som jeg med stor sandsynlighed har brug for at lave om i de 2 værelser, det drejer sig om. Der er krybekælder på huset, men jeg kan ikke komme ned mere end med inspektionskamera lige nu. Jeg skal grave ud, så jeg kan isolere og affugte. Men når jeg kommer til selve planlægningen af bjælkelaget, vil jeg få et spænd på 4,1m. Jeg sætter en tværbjælke for at minimere risikoen for svigt, da jeg skal have klinker i disse rum. Men også denne tværbjælke har brug for støtte. Min tanke er at støbe sokler på cc120 med justerbare stolpeholdere. Men er dette den bedste løsning, eller er der et andet råd, jeg kan få? Taknemmelig for svar og synspunkter
Hvis du sætter bjælkerne tættere, slipper du for at rode med plinter.
Klinker skal sættes på en overflade, der svarer til 22mm gulvspån på bjælker cc30cm.
Altså kan du have cc60 på bjælkerne og f.eks. flydespartle ovenpå gulvspån for at opnå bøjningsstivhed. Men det bliver tykkere lag.
På cc30 bjælkelag er det mindst 13mm flydespartel, og det er ikke for bøjningsstivheden, men for at få en overflade, der ikke bevæger sig med fugtindholdet.