13,184 læst ·
43 svar
13k læst
43 svar
Er dette en vindueskarme i Eternit?
Er du nervøs, så tør af med en våd klud, som derefter smides i skraldespanden. Den evt. ekstra lille mængde asbest i asken fra en stor forbrændingsovn, har jo ingen større betydning.
Hehe njae skal vel ikke sige, at jeg er paranoid på den måde... så overdriver jeg. Snarere at jeg ikke stoler på uforsigtige kolleger, pludselig en dag står de og saver i skidtet... havde været rart hvis det var et andet materiale 
Hvis der er mistanke om asbest, skal det undersøges, før arbejdet sættes i gang, for at de rette beskyttelsesforanstaltninger kan iværksættes. Her ville det sandsynligvis have været tilstrækkeligt at sikre, at pladerne ikke bliver slået i stykker, slebet eller hakket (hvis det er eternit). Som nogen tidligere har påpeget, kontakt arbejdsmiljørepræsentanten.
Når det gælder erhvervsmæssig håndtering, er der ret mange regler netop omkring asbest (på godt og ondt...), så det kan være godt at tjekke med fx arbejdsmiljørepræsentanten, hvad der gælder, inden nogen begynder at bearbejde pladerne.
Det er jo også tydeligt, at nogen har savet i disse engang for at sætte ventilerne, som I ser på billederne. Det er savet med lidt eller ingen finesse... ligger der stadig fibre og asbest der i kanterne og slipper efter denne savning, eller det har ligesom udluftet færdigt? Fan det er noget med asbestens ”sneakiness” som er uhyggelig. Nu tænker jeg, at de dårligt savede kanter ligger og lækker asbest 
Medlem
· västragötaland
· 1 558 indlæg
Ser jo virkelig ud som settene men.....
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
asbestpartikler findes i luften omkring os overalt 24/7 så du kan nok sove videre når det gælder partikler udelukkende fra den der plade......Asbest er alligevel et naturprodukt om end farligt når det bearbejdes og koncentrationen af partikler bliver meget høj.
Alle som tog metroen før 1986 ville være døde nu, hvis asbest var livsfarligt, koncentrationen af asbeststøv fra bremserne var ret høj på stationerne.
Alle vi, der skiftede bremserne, slog dem løs med en hammer, og blæste rent med trykluft, ville være endnu mere døde.
De, som bearbejdede asbest hele dagene og røg, er døde nu.
Alle vi, der skiftede bremserne, slog dem løs med en hammer, og blæste rent med trykluft, ville være endnu mere døde.
De, som bearbejdede asbest hele dagene og røg, er døde nu.