Da jeg mistænker, at forholdsregler ikke vil blive taget på min arbejdsplads, har jeg brug for lidt hjælp til at identificere disse vindueskarme, så jeg kan presse lidt på.
Tror I, ligesom jeg, at dette er Eternitplader? Laster op billeder.
Det skal risikovurderes inden byggestart for at finde f.eks. asbest.
Få hjælp fra din arbejdsmiljørepræsentant, som kan stille krav til arbejdsgiveren.
Så længe man ikke borer eller saver i dem, er der ingen fare.
Tak for jeres svar. Jeg som slet ikke er i byggebranchen - er det almindelig praksis at lave sådanne risikovurderinger?
Hvis ”kalles bygg” kommer her og skal renovere pua for vores ejendomsejer - foretager kalles bygg da en vurdering af, hvad der kan indeholde asbest i denne ejendom, og dermed hvad der bør håndteres med forsigtighed/renses?
Efter at have læst lidt de seneste dage, har jeg forstået, at alvoren omkring asbest virker til at være noget, der er gået tabt med den generation, der arbejdede med det, da skandalen blev afsløret i 70/80'erne. Jeg har fået indtrykket af, at yngre tømrere og firmaer ikke ved så meget om dette nu, når alle 60'er-huse skal renoveres.
Nja du er nok på det forkerte spor. Selvfølgelig bør det undersøges, om der findes asbest i professionelle renoveringer, men det er ikke sådan, at de farer frem med lup og renser ALT, der kunne tænkes at have asbest i sig. Så skal man også filtrere normal indendørs luft, fordi der er også asbest der, hvis man måler nøjagtigt. Desværre er asbest blevet farligere end kerneaffald, hvis man er lægmand og kun læser om det, men risikoen er lidt unuanceret, eller hvordan man skal sige det.
Nja du er nok på forkert spor. Selvfølgelig bør det undersøges, om der findes asbest i professionelle renoveringer, men det er ikke sådan, at de farer rundt med lup og sanerer ALT, som kunne tænkes at have asbest i sig. Så skulle man også si normal indendørs luft, for der findes også asbest, hvis man måler præcist. Desværre er asbest blevet farligere end kerneaffald, hvis man er lægmand og kun læser om det, men risiciene er lidt unuancerede eller, hvordan man skal sige.
Ja, du har helt ret. Asbest har vel fået lidt hysteri omkring sig. Men jeg er nuanceret, så det er roligt. Forskellen fra andre hysterier (amalgam, mikrobølgeovne og alt muligt andet folk nu har finde på) er vel, at asbest uden tvivl er farligt. Derudover forstår jeg, at der er forskel på de, der arbejdede med det i årevis.
Jeg syntes mest, det var lidt bekymrende, at det virker til at blive negligeret lidt i byggebranchen.
De er helt ufarlige. Det eneste problem, I kunne få, er, hvis nogen under renoveringen beslutter sig for at slibe overfladen på vindueskarmen (for at male eller lignende), eller slår den i stykker med en hammer for at fjerne den.
Alle vindueskarme i asbest har et mønster på undersiden fra presseværktøjet fra produktionen.
Sammenlign med billedet i tråden, du linkede til.
Lidt svært at bedømme helt ud fra billederne.
Men jeg tør næsten til 100% sige, at det der er en stenplade.
Tag et bedre billede af undersiden.
Hmm men det er ikke så hårdt og koldt som sten. Lyder og føles næsten som noget hårdt træ. Det, der får mig til at tro, at det ikke er træ, er at det virker meget holdbart, der er ingen kantstødninger eller mærker nogen steder.
Nogle af mine kolleger er begyndt at fjerne ventilerne, der sidder i pladerne, når de skal trække kabler. Har taget nogle flere billeder.
Tror I, det er eternitplader eller noget andet? De måtte anstrenge sig lidt med en mejsel for at få ventilerne væk. Ser også, at der ligger lidt støv på kanterne, hvor ventilerne har siddet. Bekymrer mig selvfølgelig over, at det er asbeststøv
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.