C
H hempularen sagde:
Det mest uppenbara er materialekostnaden.
Enig. Begynder at nærme mig slutfasen af samme projekt, og materialekostnaden er i sammenhængen en bagatel. Har brugt ca. 5' på rør og ca. 5' for en palle beton. Arbejdstiden er sværere at sige noget om. I mit tilfælde er der gået betydelig tid på grund af stenet jord. Men jeg tænker, at det ikke er et 725 kr/tim-job. En stor del af arbejdet er helt ukvalificeret gravearbejde, som man kan sætte hvem som helst på.

Som sagt, også arbejdet. Vi lavede en sådan indsats for et par år siden. I vores tilfælde var det ca. 10 m rør under gulvet, men som skulle bøjes ca. 3 gange, og med i alt 6 afstikkere til bruserummet, kælder-toilettet, vaskemaskinen osv. Det kostede i alt ca. 75.000. Derefter købte jeg selv en del af rørene, yderligere ca. 3.500. Og jeg hyrede gravemaskine og hulborer. Vi gik ud gennem grundmuren højere end det gamle rør for at undgå at bryde så meget af et marmorgulv. De gamle rør lå næsten 1 m under kældergulvet. Selv hulboringsfirmaet hyrede jeg selv. Det var ca. 80 cm granitfundament, som der skulle tages hul i. Gravning og hulboring gik på ca. 15 - 16.000, før ROT. Jeg har selv genoprettet klinkergulvene, ca. 15 kvm klinker, og fik flisebelagt væggene på kældertoilettet. Mangler stadig at fikse marmorgulvet. Der kommer til at stå et skab der, hvor det blev hugget op.

Arbejdede ekstra på et museumsskib, og i stedet for at udlede fækalier i søen var vi nødt til at installere septiktank. Ikke lige tidspunktet for at installere tykke afløbsrør, der skal føres gennem centimeter tyk plade. Så vi valgte alternativet at bruge almindelige stålrør på ca. 20 mm. For at undgå blokering i rørene placerede vi en kværn under toiletterne, som malede spildevandet ned, og det har fungeret godt. Overvejer om der findes noget lignende system, som man kunne installere i en villa, mens man trækker nye afløbsrør. Har ikke de store problemer med afløbsrørene i mit hus og overvejer, om der er nogle gør-det-selv muligheder for min del, da jeg har et hus fra 1966. Måske en højtryksrenser og at man selv kan sprøjte et lag plast inde i rørene. Der er et firma, der ofte henvender sig til villaejere og tilbyder relining for en god del over 100-200000:- hvilket jeg synes virker som spild af penge.

J
N nallepu sagde:
Arbejdede ekstra på et museumsskib, og i stedet for at udlede affaldsvand i søen, var vi nødt til at installere en septiktank. Det var næppe muligt at installere tykke afløbsrør gennem centimeter tyk stålplade. Så vi valgte alternativet at bruge almindelige stålrør på ca. 20 mm. For at forhindre blokering i rørene placerede vi en afløbskværn under toiletterne, som malede spildevandet - det har fungeret godt. Jeg overvejer, om der findes et lignende system, som man kunne installere i en villa, mens man lægger nye afløbsrør. Jeg har ingen større problemer med afløbsrørene i mit hus og overvejer, om der er DIY-alternativer for mig, der har et hus fra 1966, måske en højtryksrenser og at man selv kan sprøjte et lag plast ind i rørene. Der er et firma, der ofte retter henvendelse til villaejere og tilbyder relining for en god del over 100-200000:-, hvilket jeg mener er spild af penge.
Ja, jeg tror, der findes sådanne toiletter. Hvor godt det fungerer, ved jeg ikke. Vi havde toiletter, der lignede og lød som dem i fly, på en arbejdsplads, og der var ofte problemer med dem... Mistænker, at det netop var sådanne med kværn...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.