Hej,
Som ret så nybagte husejere er vi stødt på en vandskade i køkkenet. Og nu vil vi selvfølgelig benytte lejligheden til at bygge om og åbne huset lidt op, når køkkenet bliver nyt.
Så vi har kigget på at fjerne dele af en væg, som eventuelt kan være en bærende væg.
Nogle ting peger på, at det kan være en bærende væg, men når man ser nærmere på det, tror jeg, at dette bare er en "almindelig" skillevæg.
Så jeg vil høre andre, som måske har lidt mere erfaring med dette end jeg selv.
Huset er bygget -79/80 og er en etplansvilla lavet af LB-Hus.
På tegningen nedenfor har jeg markeret den del af væggen, som skal fjernes.
I øjeblikket er der en åbning mellem køkken til gang/entré fra gulv til loft og fra gang/entré videre ind til opholdsstue.
Åbningen ind til opholdsstuen er 1800mm bred, men jeg vil altså fjerne yderligere ca. 2500mm (det rødmarkerede).
Denne væg går som det ses stort set gennem hele huset i rygningens retning.
Det er vel egentlig dette, der taler for, at det kan være en bærende væg.
Det, der taler imod, at det måske ikke er en bærende væg, eller at væggen ikke behøves for at bære tagkonstruktionen, er følgende:
- Vi har spær, der er af fagværkstype (W) med cc-mål 1200mm og har en hældning på 27°.
- Dimensionerne på spær er 145mm på overrammen og 145mm på underrammen.
- Dette svarer overens med TræGuidens størrelsesanbefaling for huse op til 8 meter og ligger i snelastzone 2.5 som vores hus (fra Boverkets kort).
- Når man ser på loftet, ser man, at gipspladerne i loftet er sat, inden skillevæggene er monteret, da samlingerne går gennem væggene.
- Væggen er kun 70mm tyk med gipsplader. (lavet på 45x45mm reglar).
- Når jeg har taget en gipsplade ned, ser jeg, at reglarne inde i væggen ikke rigtig "bunder" i hinanden (se billeder).
Så hvad tror I derude? Kan jeg roligt fjerne væggen eller ej?
- Vi har spær, der er af fagværkstypen (W) med cc-mål 1200mm og har en hældning på 27°.
- Dimensionerne på spærene er 145mm på overribben og 145mm på underribben.
- Dette stemmer overens med TræGuidens størrelsesanbefaling for huse op til 8 meter og befinder sig i snebelastningszone 2.5 som vores hus (fra Boverkets kort).
Så bør det være sådan, at ingen indervægge er bærende, undtagen måske væggen mellem opholdsstue og dagligstue.
Jeg er begyndt at tage alt gips ned da vi alligevel skal trække ny el i væggene samt udskifte hele overfladen, så nu kan man se lidt mere hvordan det ser ud på den del vi vil fjerne.
Selv reglen yderst "bundfældes" ikke rigtigt og er heller ikke større end øvrige regler.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.