2,272 læst ·
18 svar
2k læst
18 svar
Er dette en almindelig svensk vægkonstruktion i et trærammehus? Er den s
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Jeg tror ikke man skal sammenligne med USA/Canada overhovedet.............de har en helt anden tankegang end vi har. Der bygger man bare, og eventuelle følger tager man, når det er tid. Vi bygger som om det skal være problemløst i 500 år.....
Man har ret ofte skimmelproblemer og vandskader på installationer derovre, men det spiller ingen rolle ligesom. Man fikser det nødvendige og lever videre bare. De bryder sig ikke på samme måde......
Man har ret ofte skimmelproblemer og vandskader på installationer derovre, men det spiller ingen rolle ligesom. Man fikser det nødvendige og lever videre bare. De bryder sig ikke på samme måde......
Men jeg ville gerne have et mere gedigent hus, altså i jeres stil. Hvad er den enkleste og billigste vægkonstruktion for et gedigent træhus ifølge svenskerne? Hvad bør man ændre i den løsning, der beskrives i det første indlæg?S Stefan1972 sagde:Jeg tror ikke, man skal sammenligne med USA/Canada overhovedet.............de har en helt anden tankegang end os. Der bygger man bare, og eventuelle følgevirkninger tager man, når det er tid. Vi bygger, som om det skal være problemfrit i 500 år.....
Man har ret ofte problemer med skimmel og vandskader på installationer derovre, men det spiller ingen rolle. Man fikser det nødvendige og lever videre. De bekymrer sig ikke på samme måde......
Jeg ville følge principskitsen i det link jeg sendte, og hvis jeg tager din liste i trådstarten og ændrer rækkefølgen, ville det blive:Pat Kot sagde:
- Indvendig beklædning – f.eks. gipsplade 12,5 mm
- OSB eller konstruktionsfiner 12 mm – stabilisering af konstruktionen,
- Installationslag 45 mm – lægter 45×45 mm, fyldt med mineraluld (akustik, reduktion af kuldebroer)
- Dampspærre – omhyggeligt tæt, manchetter ved installationer
- Bærende skelet 45×145 mm – lægter c/c 600 mm, fyldt med mineraluld
- Ekstra lag 45 mm – lægter 45×45 mm, rum fyldt med mineraluld (ekstra isolering)
- Bitumenplade ~12 mm (softboard) – vindtæt, akustisk, diffusionsåben plade
- Vindtætningsmembran – med overlæg og tætningstape
- Spillekt/kontralægter 20–30 mm – ventileret luftspalte (indtag ved sokkel, udgang ved tagfod)
- Træfacade – uhøvlet panel malet med dækkende farve
Det kan forenkle lægtning, luftspalte og panel afhængig af paneltype samt er en afvejning af arbejdsindsats i forskellige faser vs omkostning for grovere regler.T Testarn sagde:
Klik her for at svare