R
raddforasbest sagde:
Bemærk at jeg giver råd baseret på min egen tro. Jeg handler som jeg underviser.

Nu er du også begyndt at rykke i bøjningerne ser jeg.. jeg anbefaler dig virkelig at tage en prøve, i det mindste hvis der så er asbest, så er det kun din egen holdning til dette materiale, der bestemmer hvad du gør.
Det bedste er så klart at få et saneringsfirma (som ikke fusker) til at fjerne det. Alt andet er utænkeligt ifølge mig.

Hvis du har børn, er det dit forbandede ansvar.
Tag det roligt nu... med din holdning må det være utænkeligt at have med noget ældre end -90'erne at gøre...
 
raddforasbest sagde:
Man anvendte faktisk asbest i maling også. Det I ikke indser er, at asbest var ekstremt anvendt.

[link]
Hvis det nu er så velbrugt og farligt, hvor mange kender du, som er døde af det?
 
det der med asbest er jo tricky, man undrer sig dog over, at det er blevet brugt i så mange materialer så længe og overalt, folk har vel altid renoveret huse osv., hvorfor er ikke alle døde?
Samme med bremsebelæg, tænk alle dem, der har skruet biler, hvorfor er de ikke døde?
Det virker uklart det her med tallene.
Asbest siges jo ikke at nedbrydes, så hvis de brugte bremsebelæg med asbest i længe, og så blev der bremset, så svæver partiklerne vel i luften, så altså er intet asbest i luften forsvundet?

Ja, nogle gange har man jo undret sig over, hvad for materialer man har med at gøre, men ærligt talt er det ikke gratis at sende prøver ind heller.

Man må håbe, at man har haft held simpelthen.
 
Jeg begynder at mistænke, at raddforasbest har økonomiske interesser i virksomheder, der tester asbest. :D
 
  • Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Nu har jeg ikke læst hele tråden, men baserer det på det første indlæg og billedet. I bøjningerne er det ikke usædvanligt, at der kan være asbest. Jeg ville ikke tage chancer, men håndtere det som man bør. Du skal selv stå for saneringen.
Jeg ville tape bøjningerne ind med tæt plast meget løst og derefter rive direkte i plasten. Sørg for god ventilation, brug en engangsdragt, tætsiddende tøj og et ordentligt ansigtsfilter. Ikke sådan en hvid, der kun filtrerer mursten.
 
thomas33 sagde:
Jeg begynder at mistænke, at raddforasbest har økonomiske interesser i virksomheder, der tester asbest. :D
fan hvor godt kan vi få mængderabat så
 
Angående hvor farligt asbest er, så reagerer alle forskelligt. Jeg kender flere, der har fået helbredsproblemer af det, endda er døde af følgerne.
 
Jeg har eternittag på sommerhuset, som jeg har opholdt mig i hvert år siden 1970.

Og i 1983 tog jeg ned sidipladerne (=eternit = asbestcement) på mit daværende hus, da jeg efterisolerede og satte træpanel op. Vi forsøgte at køre sidipladerne til lossepladsen, men naboerne langs vejen tog det hele som reserve til deres huse :)

Undrer om jeg lever på lånt tid nu :eek:
 
  • Synes
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
@raddforasbest
Jeg skrev i et tidligere opslag, at det er tidligere ejere, der har revet det ned, og hvis du ser nøje, vil du også kunne se, at det er malet, der hvor det er revet i svingen. Jeg tror ikke, nogen ville male under en igangværende nedrivning, i hvert fald ikke mig. Jeg synes også, vi bør holde børn og kraftudtryk udenfor denne diskussion. Jeg har spurgt, om nogen kan udtale sig med sikkerhed ud fra billedet, og jeg har fået både saglig hjælp og råd om forsigtig håndtering fra kyndige medlemmer her på forummet. Og saneringsfirmaer kan være kanongode, men min mening er, at der er ting, der med det rette udstyr og viden kan gøres lige så godt selv, uanset om det er asbest- eller anden sanering, der er aktuel.

@alleandre: Tak for alle svar, meget god og lærerig hjælp! Vi vil tage vores beskyttelsesudstyr på (vi har god grej), indpakke lige netop svingene i en kraftig plast og skære rundt omkring, når det er tid til det. Med hensyn til alle parametre vurderer jeg det som en både rationel og forsigtig løsning.
 
  • Synes
thomas33 og 3 andre
  • Laddar…
R
Jesca sagde:
@raddforasbest
Jeg skrev i et tidligere indlæg, at det er tidligere ejere, der har revet, og hvis du kigger nøje, kan du også se, at det er malet, hvor det er revet i bøjningen. Male tror jeg ikke, nogen ville gøre under igangværende nedrivning, i hvert fald ikke jeg. Jeg synes også, at vi forlader børn og kraftudtryk uden for denne diskussion. Jeg har spurgt, om nogen kan udtale sig sikkert ud fra billedet og har fået både saglig hjælp og råd om forsigtig håndtering fra kyndige medlemmer her på forummet. Og saneringsfirmaer kan være kannongode, men min mening er, at der er ting, som med det rette udstyr og viden gøres lige så godt selv, uanset om det er asbest- eller anden sanering, der er aktuel.

@allaandra: Tak for alle svar, meget god og lærerig hjælp! Vi vil tage vores beskyttelsesudstyr på (vi har godt udstyr), indpakke lige bøjningerne i en kraftig plast og kappe omkring, når det er tid til det. Med hensyn til alle parametre vurderer jeg det som en både rationel og forsigtig løsning.
Okay, hvor godt så kan du jo freestyle, hvis du nogensinde har brug for at blive opereret eller forsvaret i retten. Så må vi se, hvordan konsekvenstænkningen og logikken holder.
 
raddforasbest sagde:
Okej vad bra då kan du vel freestyla om du nogensinde behøver at blive opereret eller forsvaret i retten. Får vi se hvordan konsekvenstankegang og logik holder.
Eller hvor lang psykose man får af at tro at alt er asbets i et ældre hus
 
  • Synes
VikHe og 1 anden
  • Laddar…
Mattias Axelsson sagde:
Angående hvordan farligt asbest er, så reagerer alle forskelligt.
Jeg kender flere, der har fået helbredsproblemer af det, endda døde af følgerne
¨

Jeg vil ikke modsige dig, men er det helt sikkert, at du kender FLERE?

Jeg har min baggrund fra en industri, der engang var en storforbruger af asbest, men som også var en af de første til at stoppe med det. Jeg var involveret i store og kontinuerlige sundhedsundersøgelser af de ældre kolleger, der havde været i kontakt med netop asbest, men har til trods for dette ikke mødt mange, der har fået sundhedsproblemer. Derfor undrer jeg mig lidt, for det er trods alt ikke så almindeligt.
 
  • Synes
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ja, flere der årsagen er angivet som asbest. Også vi foretog kontinuerlige sundhedskontroller pga. at vi arbejdede med sanering og primært asbest.
 
Ja, har man næsen i asbest dagene i ende som fx arbejderne på Eternit i Lomma så sker der ting....

men det er ikke erhvervsmæssig sanering af asbest vi diskuterer i tråden eller....? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.