Hej!

Jeg er en erfaren læser af byggahus, men en uerfaren trådstarter, så hvis dette indlæg er havnet i det forkerte forum, må admin gerne flytte det.

Er der nogen, der med sikkerhed kan sige, om isoleringen på det vedhæftede billede indeholder asbest? Det er kold- og varmtvandsrør, der er isoleret på denne måde, og det er tidligere ejere, der har revet det frem, som ses. Jeg synes, isoleringen ligner stenuld, og materialet rundt om som malet pap, men er det virkelig det? Hvis ingen her ved det, sender jeg selvfølgelig en prøve til analyse, men jeg håber i første omgang på alle jer kyndige (hjemme)eksperter på forummet :)

Kobberrør isoleret med materiale, muligvis stenuld, omviklet med hvidt lag, ses i en kælder eller teknikrumsmiljø.
 
Det er stenuld, pap, gasbind limet med vandskål og derefter malet hvidt. Absolut ingen asbest der, og det er ikke så almindeligt i disse sammenhænge, som man kan tro ud fra trådene her.
 
Har du nogle bøjninger, der er i "samma material"? hvis du kigger nøje, så ser du, at de sandsynligvis er lidt anderledes lavet. Der er det med 90% sikkerhed, at der findes arbejds. på lige strækninger så plejer der ikke at være asbest. Dog ser jeg gerne, at man sender det til analyse, før man begynder at rive i det. Asbest findes i princippet alle materialer.
 
-=fullmoon=- sagde:
Har du några bøjer som er i "samma materiale"? Hvis du kigger nøje, kan du se, at de er lidt anderledes lavet. Der er det med 90 % sikkerhed, at der findes arbejde. På lige strækninger plejer der ikke at være asbest. Dog ser jeg gerne, at man sender det til analyse, inden man begynder at rive i det. Asbest findes i princippet i alle materialer.
Ser du nogle tegn på, at det ville være sandsynligt med asbest i TS billede? Du bør nok sænke din procentdel ret meget, især da den med stor sikkerhed ikke er korrekt og desuden kan begynde at bekymre mange, som læser her helt unødvendigt. Det sidste du skriver virker rigtig snurrigt.
 
Hvis man skal i gang med at rive i det, er det vel lettere at tage beskyttelse på, hvis man er usikker, det er jo nok billigere end at sende det ind til analyse.

Det på billedet ligner stenuld.
 
Tak for hurtige og gode svar! Jeg tilføjer lidt info, som måske kan være godt for andre, der læser. Analyse koster ca. 500 kr per prøve, hvis du tager prøven selv og sender ind, hvilket jeg egentlig synes er helt ok, men det så jo ud som stenull og papp, så derfor forsøgte jeg her :). Vi har også beskyttelse med partikelfilter (anskaffet til en anden nedrivning), og de var betydeligt dyrere end analysen.
 
GK100 sagde:
Ser du nogle tegn på, at det ville være sandsynligt med asbest på TS billede? Du bør nok sænke din procentsats en hel del, især da den med stor sikkerhed ikke er korrekt og desuden kan begynde at bekymre så mange, som læser her helt unødvendigt. Det sidste du skriver virker rigtig snurrigt.
Læser du hvad jeg skriver, så skrev jeg, at det er oftest kun i bøjninger, at der findes asbest. Det ligner et gipsbandage i princippet. Man ser forskellen. På lige strækninger som TS billede så skrev jeg, at det er usædvanligt at man støder på det.

Asbest blev brugt i princippet i alting før det blev forbudt.

Isolering, forskellige pladematerialer, bremser på biler osv. Det, man skal være særlig opmærksom på, er snarere materialer, der ser utroligt friske ud for deres alder. Hvis det er som nyt, så er der sandsynligvis asbest der i.
 
-=fullmoon=- sagde:
Læser du, hvad jeg skriver, så skrev jeg, at det oftest kun er i bøjer, at der findes asbest. Det ser ud som en gipsforbinding i princippet. Man kan se forskellen. På lige strækninger som TS billede skrev jeg, at det er usædvanligt, at man støder på det.

Asbest blev brugt i principalt alt, inden det blev forbudt.

Isolering, forskellige pladematerialer, bremser på biler osv osv. Det, man skal være opmærksom på, er snarere materialer, der ser utroligt friske ud for deres alder. Er det som nyt, så er der sandsynligvis asbest deri.
Men hvad skulle ældes med stenulden, hvis den ligger indlejret, som den gør, bør den jo ikke ændres nævneværdigt og bør jo dermed også se frisk ud.
 
R
En meget indsigtsfuld person ser jeg, desværre er du i mindretal hos håndværkere. SOm du siger så brugte man asbest i næsten alting, da det var tilladt og populært.

Det ser ud som stenuld, men jeg ville ikke rive i det uden en analyse.
ER huset bygget før 80, så bør du være ekstra opmærksom.

Når det gælder asbest er det bedre at antage, at det er asbest, selvom det i 90/100 tilfælde ikke viser sig at være det.

Og hvis du nu skal rive skidtet, og der findes en eneste bøjning, så er det som ovenstående skriver stort set sikkert, at der findes asbest, og så er det saneringsfirmaer, der bør hyres.
 
Det eneste man kan sige om forumtråde, der handler om asbest (læg mærke til stavningen, -=fullmoon=-, du bruger mindst tre forskellige ;) ), censur

Hvorfor skulle man bruge asbest i bøjningerne på isoleringen af vandrør?
 
raddforasbest sagde:
En meget indsigtsfuld person ser jeg, desværre er du i mindretal blandt håndværkere. Som du siger, brugte man asbest i næsten alting, da det var lovligt og populært.

Det ser ud som stenuld, men jeg ville ikke have revet i det uden en analyse.
Er huset bygget før 80, bør du være ekstra opmærksom.

Når det gælder asbest, er det bedre at antage, at det er asbest, selvom det i 90/100 tilfælde ikke viser sig at være det.

Og hvis du nu skal rive lortet ned, og der findes en eneste bøjning, så er det som ovenstående skriver stort set sikkert, at der findes asbest, og så er det saneringsfirmaer, der bør tilkaldes.
I tidligere tråd var du åben med, at du vidste, din reaktion angående asbest var baseret delvis på din hypokondri. Så er det måske ikke nogen god idé at give tips baseret på dine egne reaktioner.

Jeg råder TS og alle andre, der læser tråden, til at studere selve brugernavnet "raddforasbest" samt hvad der er skrevet i tidligere tråde af hen. Min mening er, at vedkommende overdriver. I det groveste.
 
  • Synes
elmont og 3 andre
  • Laddar…
Lidt for mange, der svarer på sådan noget, de ikke har en anelse om, og som ikke hjælper TS spor.

Skal du rive mere isolering, eller skal det fortsætte med at se ud, som det gør nu?

Asbest er ikke farligt, så længe det er på sin position uden, at man gør så det begynder at støv, hvilket ikke sker, hvis man ikke gør noget med bøjningen, så skal røret være tilbage, så behøver du ikke gøre noget med røret ud over at måske isolere færdigt det, som den tidligere ejer tog væk.

Skal det rives, så er det som nogen skriver i rørbøjningerne, den er asbest, riv selv billigst og enkelt, her kommer tips om hvordan VVS'ere gør, når de river gamle rør.

Blot rørledningen 20 cm fra bøjningen i begge retninger, sæt en affaldssæk over bøjningen og tape tæt mod det "rene" rør, tag bajonetsaven og skær af på begge sider af posen.
Asbesten er væk uden at nogen eksponering har fundet sted.

Det er mit konkrete tip, og jeg har nogle år bag mig i byggebranchen.
 
  • Synes
Anonymiserad 137805 og 1 anden
  • Laddar…
Ledetråd. Hvordan er røret skåret?

Presskoblinger af denne type fandtes ikke, da man anvendte asbest i isoleringen.
 
MathiasS sagde:
Tip. Hvordan er røret sammensat?

Presskoblinger af denne type fandtes ikke da man anvendte asbest i isoleringen.
Men det er jo sandsynligvis årsagen til, at man har fjernet en del isolering. Altså har man lavet en ny samling på et gammelt rør.

Det er nok lige så usædvanligt, at man har isolering med malet gazebind på moderne rør med presskobling, så her er det nok tale om en samling på et gammelt rør helt enkelt.
 
MathiasS sagde:
Ledetråd. Hvordan er røret sammensat?

Presskoblinger af denne type fandtes ikke, da man brugte asbest i isoleringen.
OT, men presskoblingen er en over 50 år gammel svensk opfindelse. Det kunne rent teoretisk være en autentisk installation med stenuld, gasbinda og presskobling fra slutningen af 60'erne, men sandsynligvis ikke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.