Hvis du nu vil fjerne isoleringen, så gør den våd, træk en plastikpose over og skær isoleringen væk. Til det der behøver du ingen sanerare.
Asbest er et arbejdsmiljøproblem og ikke et folkesundhedsproblem.
Fredrik
 
Hej! Vedhæfter et par billeder mere, en bøjning og en samling. Jeg synes, det ser ens ud som på den lige del. Huset er fra '72 og er dermed produceret efter at advarslerne kom, men inden forbuddet trådte i kraft. Mere isolering skal væk da vi flytter vandforsyningen til køkkenet (OT, men det vi gør er at slå det klassiske minimale syrum a la 70'erne sammen med det mikroskopiske 70'er-køkken og får et rimeligt stort og hyggeligt rum).

Hvide, isolerede rør med bøjning og samling mod en væg, del af hus fra 1972, hvor vandforsyningen flyttes til køkkenet.
Hvid, isoleret rørbøjning med synlig samling, omgivet af kobberrør mod hvid væg.

Synes det er virkelig sjovt, at I engagerer jer i mine overvejelser, tak!
 
oceanis sagde:
Men det er jo antagelig årsagen til, at man har fjernet et stykke isolering. Dvs man har lavet en ny samling på et gammelt rør.

Det er nok lige så usædvanligt, at man har isolering med malet gazebind på moderne rør med preskobling, så her er det nok et spørgsmål om en samling på et gammelt rør helt enkelt.
Det er nok rigtigt tænkt.
 
Johan Gunverth sagde:
OT, men presskopplingen er en over 50 år gammel svensk opfindelse. Det kunne rent teoretisk være en autentisk installation med stenull, gasbind og presskoppling fra sent 60-tal, men sandsynligvis ikke.
Det vidste jeg faktisk ikke, men hvornår begyndte man at bruge presskopplingen i almindelige installationer? Det må være i 90'erne, det blev almindeligt udbredt?
 
Jesca sagde:
Hej! Bifogar et par billeder til, en bøjning og en samling. Jeg synes det ser ligesådan ud som på det lige stykke. Huset er fra -72 og er dermed produceret efter at alarmrapporterne kom men før forbuddet trådte i kraft.

[billede]
Lidt uklart men bestemt ser det ud som noget hvidligt lige i bøjningen (indenfor gazen)?

Dette kan være asbest, da det var netop i bøjningerne man anvendte dette materiale.
 
MathiasS sagde:
Det vidste jeg faktisk ikke, men hvornår begyndte man at bruge preskoblingen i almindelige installationer? Det må have været i 90'erne, at det blev almindeligt udbredt?
Jeg ved, at min far jagtede sine rørførere i begyndelsen af 70'erne for at få dem til at anvende Mapress-koblinger, men han talte for døve ører. Jeg tror ikke, det blev accepteret af danske rørførere før 2000. Da han installerede VVS'en i mit hus i 2005, var det lige begyndt at være standardprocedure.

Edit: Se her!
http://www.geberit.se/sv_se/target_...r/supply_systems/historien_bakom_mapress.html
 
  • Synes
MathiasS
  • Laddar…
roland53 sagde:
Lidt uklart men ser det ikke ud som noget hvidagtigt lige i bøjningen (indenfor gasbindet)?

Dette kan være asbest, da det var netop i bøjningerne, man anvendte dette materiale
Ser ud som maling....
 
Pumba sagde:
Ser ud som maling....
Kan jo være asbest i malingen...


Skojede bare :p
 
  • Synes
Kurtivan
  • Laddar…
Sådan her fortolker jeg billedet:

rød pil = enden af mineraluldsisolering, måske præfabrikeret rørske
gul pil = umalet kobberrør, sammenloddet med rørsving
grå pil = hvidmalet rørsving
blå pil = isolering formodentlig af/med asbest

Rør med mineraluldsisolering markeret med pile i forskellige farver; rød for isolering, gul for kobberrør, grå for hvidmalet rør, blå for mulig asbest.

Og det hele indkapslet i hvidmalet gasbind.
 
nja tolker nok mere billedet som at nogen har skåret en bid af isoleringen og indset, at det ser grimt ud, og så har sjasket et lag hvidmaling på, så alt har samme farve og ikke bryder for meget imod væggen bagved.
 
O
fahlis sagde:
Sådan tolker jeg billedet:

rød pil = enden af mineraluldisolering, måske præfabrikeret rørsål
gul pil = umalet kobberrør, sammensvejset med rørbøjning
grå pil = hvidmalet rørbøjning
blå pil = isolering sandsynligvis af/med asbest

[billede]

Og det hele indkapslet i hvidmalet gasbind.
Og jeg tolker billedet som at nogen har malet over isoleringen....
Interessant at man kan se så forskellige ting....
Men så er der dem, der hævder, at USA aldrig var på månen...
Der findes dem, der tror på julemanden....
 
...og så findes der dem, der kapper disse rør på et lige sted og løfter mistænkte bøjer ud hele, og dermed slipper man for at spekulere på asbest eller ikke.
 
MathiasS sagde:
...och så finns det dom som kapar dessa rør på en rakt sted og løfter ud mistænkte krøk hele og dermed slipper man fundere asbest eller ikke.
Lidt upraktisk hvis man bare har tænkt ny isolering på de gamle rør :cool:

Ellers er det vel ikke optimalt at skarve kobberrør på gamle galvede rør med tanke på potentialeforskellen. ;)
 
Senest redigeret:
Upraktisk men det bedste hvis man har asbest i krøllerne.
 
R
Mærk vel at jeg giver råd ud fra min egen tro. Jeg handler som jeg lærer ud.

Nu er du begyndt at trække i bøjningerne også ser jeg... jeg anbefaler dig virkelig at tage en prøve, i det mindste hvis der så findes asbest så er det kun din egen indstilling til dette materiale der afgør hvad du gør.
Det bedste er selvfølgelig at tage et saneringsfirma (som ikke snyder) og rive det ned. Alt andet er utænkeligt ifølge mig.

Har du børn så er det dit forbandede ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.