Tænkt at jeg opdaterer denne tråd for personer i fremtiden. Ved ikke om alle der har lavet indlæg bliver meddelt eller om det kun er når man svarer/citerer brugere, men de der er uinteresserede må slukke for notifikationer for denne tråd. Beklager alle indlæg, men har et legitimt spørgsmål, så et indlæg mere bliver det.
Jeg ved, at luftspalte er nødvendig for god ventilation og at fugt ikke bliver fanget, når jeg derefter isolerer.
Denne væg er jo en "ren" ydervæg med paneler monteret direkte på reglerne. Jeg vil fjerne panelerne og sætte lægter.
Gymmet og saunaen skal stå kold 90% af tiden.
I disse tilfælde anvender man ikke plast foran isoleringen, da temperaturændringer fører til kondens, plasten lukker fugt inde = skimmelsvamp/råd osv. Jeg vil bruge vindpap alligevel.
Forstår jeg dette rigtigt?
Nu til spørgsmålet, jeg oprindeligt tænkte på at stille!
Kræves der også luftspalte, når jeg bygger en indvendig væg i laden, som ikke vender ud mod regn osv.
Tag følgende væg som eksempel:
Denne væg skal isoleres. Der sidder grov panel monteret direkte på reglerne. Skal jeg også her sætte en regel som luftspalte, når jeg monterer det materiale, jeg har tænkt mig at bruge som beklædning? Har læst, at det er luften, der isolerer og diverse andet.
Vær ikke bange for at skrive et par linjer. Pas godt på jer selv, gutter!
Du behøver ikke lægge noget plast på jorden. Jeg antager, at gulvet ikke ligger (eller vil ligge) direkte mod jorden, det vil cirkulere luft på undersiden og holde gulvet tørt. Det er en eller anden form for punktfundament med stenstolper, vil jeg tro.
Det her med at isolere rum, der for det meste skal være kolde, er ikke nogen let sag. Der er sikkert nogen her, der har gode tips!
Du behøver ikke at lægge nogen plast på jorden. Jeg antager, at gulvet ikke ligger (eller kommer til at ligge) direkte mod jorden, der vil cirkulere luft på undersiden og holde gulvet tørt. Det er en slags punktfundament med sten-piller, ville jeg tro.
Det med at isolere rum, der hovedsageligt skal være kolde, er ikke let. Der er sikkert nogen her, der har gode tips!
Det er tømmer, der hviler oven på sten.
3 bærelinjer, og så er der lagt tømmer oven på disse. Det er 140 cc, så jeg er nødt til at have en regel imellem, så det ikke bliver ustabilt. Hvilken løsning synes du er bedst, når det gælder om at fastgøre disse regler?
Jeg hælder mod, at det bliver stolpesko og forstærker disse på forskellige måder. Der skal ikke være mere end 300-400 kg i gymmet.
Det er korrekt. Jeg har forstået, at kolde rum er sværere. Men på facadevæggen bliver det til at fjerne brædderne og skabe en luftspalte og vindtæt papir (som ånder).
Jeg laver nok luftspalte på alle vægge. Men jeg har et spørgsmål til dig:
Hvad bør jeg beklæde indervæggene med, altså udenpå? Først tænkte jeg OSB-plader, klasse 3 tåler jo fugt. Men har ikke fundet ud af, om OSB-plader ånder. Der er jo lim osv. Det føles tvivlsomt. Nu tænker jeg råspont. Det bliver jo let, men næsten dyrere, men jeg er ikke dumsnål.
Har du noget andet forslag, eller lyder råspont som en god idé?
Mvh
Velinga2002
Til indvendige vægge stemmer jeg på råspont i første omgang og krydsfiner i anden. OSB ser ikke godt ud som vægbeklædning og er desuden svær at holde ren fra støv og ting.
Jeg ved, at luftspalte er nødvendig for god ventilation og for at fugt ikke sætter sig fast, når jeg senere skal isolere.
[billede]
Denne væg er jo en "ren" ydervæg med paneler monteret direkte på reglarne. Jeg vil fjerne panelerne og sætte spærtræ.
Gymmet og saunaen skal stå kold 90% af tiden.
I disse tilfælde bruger man ikke plast foran isolering, da temperaturforandringer fører til kondens, plasten indespærrer fugt = skimmelsvamp/råd osv. Jeg vil bruge vindpap alligevel.
Forstår jeg dette rigtigt?
Nu til spørgsmålet, jeg oprindeligt ville stille!
Kræves der også luftspalte, når jeg bygger en skillevæg i laden, som ikke bliver udsat for regn osv.
Tag følgende væg som eksempel:
[billede]
Denne væg skal isoleres. Der er groft panel monteret direkte på reglarne. Skal jeg også her sætte en regel som luftspalte, når jeg monterer det materiale, jeg har tænkt at bruge som beklædning? Har læst, at det er luften, der isolerer og diverse andet.
Vær ikke bange for at skrive et par linjer. Pas på jer selv, drenge!
Når man har så store rum som du, forstår jeg ikke helt vitsen med at fjerne den gamle facade for at sætte spærtræ og isolering. Gamle huse har en tendens til at være alt andet end rette og i lod og har sjældent c-mål, der passer til nutidens isolering, så jeg ville overveje at sætte et vindnet, asfaboard, 'Ørnpapp', masonit eller lignende indenfor ydervæggen og så regle en isoleret væg op indenfor.
For skillevægge stemmer jeg på råspont i første omgang og plyfa som det næstbedste. OSB ser ikke godt ud som vægbeklædning og er desuden svær at holde ren fra støv og sager.
Så bliver det balksko! Tak for din tålmodighed. Jeg sætter pris på al den hjælp jeg får, jeg mener det virkelig. Jeg er ung og har et ret stort ansvar. Jeg har ingen andre at spørge end medlemmerne på byggahus.
Så jeg går med plyfa. Ønsker at have et spartansk look. Jeg skal lægge blødt "gymgulv" ovenpå plyfaen (gulvet)
Jeg var ikke tydelig med, hvad jeg mente med "indervæg".
En af væggene er jo facadebeklædt (den der vender udad) en vil jo være en tømmer væg. Men de andre to vil jeg jo være nødt til at bygge så det bliver som et rum i laden.
Indenfor kører jeg med plyfa som du sagde og bag den ligger isoleringen. Men bag isoleringen, altså det der beklæder ydersiden af væggen.
Dette billede viser, hvad jeg mener:
Der har de vel brugt osb som beklædning?
Så måske er det i et land med tørt og varmt klima eller med hele lokalet opvarmet.
Selve udseendet ser helt okay ud med OSB som på billedet. Men mit spørgsmål er, om OSB plader "ånder" som for eksempel råspont. Det æstetiske er mindre vigtigt.
Hvad tror du? Hvilke materialer egner sig til dette?
Så bliver det bjælkesko! Tak for din tålmodighed. Jeg værdsætter al den hjælp, jeg får, mener det virkelig. Jeg er ung og har ret stort ansvar. Har ingen anden at spørge foruden medlemmerne på byggahus.
Så kører jeg på med plyfa. Vil have et spartansk look. Skal lægge blødt "gymgulv" ovenpå plyfan(gulvet)
Jeg var ikke tydelig med, hvad jeg mente med "indervæg".
1 af væggene er jo facadebeklædt (den der vender udad) en vil jo være tømmervæg. Men de andre to vil jeg jo være nødt til at bygge, så det bliver som et rum i laden.
Inden på kører jeg med plyfa som du har sagt, og bagved den ligger isoleringen. Men bag isoleringen, altså det der beklæder ydersiden af væggen.
Dette billede viser, hvad jeg mener:
[billede]
Der har de vel anvendt osb som beklædning?
Så måske er det i et land med tørt og varmt klima, eller hvor hele lokalet er opvarmet.
Selve udseendet ser helt okay ud med OSB som på billedet. Men mit spørgsmål er, om OSB plader "ånder" som eksempelvis råspont. Det æstetiske er mindre vigtigt.
Hvad tror du? Hvilke materialer egner sig til dette?
Jeg tror, at krydsfiner eller OSB vil fungere tilstrækkeligt godt, selvom jeg selv ville have valgt almindelige uhøvlede bondsavede brædder til en 'ru' overflade som den, du beskriver.
OSB med sømpistol er i hvert fald meget hurtigt, hvis det har betydning...
Jeg tror, at plywood eller OSB vil fungere tilstrækkeligt godt, selvom jeg selv har valgt almindelige uhøvlede bondsavede brædder til en 'ru' overflade som den, du beskriver.
OSB med sømpistol er i hvert fald meget hurtigt, hvis det er af betydning.
Fik ikke nogen notifikation om, at du havde svaret! Så kører jeg på OSB (klasse 3) som beklædning udenpå. Indenfor kører jeg enten plywood eller OSB, får se.
Jeg har et yderligere spørgsmål, som jeg ville sætte pris på at få svar på. De to vægge, som jeg bygger inde i laden. Behøver jeg have 20mm luftrum på disse? Jeg har læst en masse tråde, men alt er jo relativt. Disse vægge skal jo stå i en kold lade, så det er jo ikke som at isolere et rum i et lokale, hvor de har 10-12c minimum året rundt, men for mig vil det jo være samme temperatur udenfor som i laden.
Det eneste, jeg tænker på, er, om OSB plader "ånder", de har jo lim i sig. Jeg er dårlig til sådanne ting. Tænker mest på at undgå fugtskader.
Dampspærre skal jeg i hvert fald ikke have.
Her er et billede efter den anden oliering
Ha' en god Sankt Hans!
Hvorfor isolere overhovedet, hvis det alligevel skal være uopvarmet? Opsæt en ny indvendig ramme og vindpap på indersiden mod "gymmet" og derefter liggende forskalling, så det bliver tæt, som du også olierer ligeså fint, så det bliver pænt inde i det nye rum. "Udsiden" inde i laden betyder vel ikke noget, hvordan den ser ud?
Hvorfor isolere overhovedet, hvis det alligevel skal være uopvarmet? Byg en ny indvendig ramme og vindpap på indersiden mod "gymmet" og så liggende råspont der, så det bliver tæt, som du også olierer ligeså fint, så det bliver pænt inde i det nye rum. "Udsiden" inde i laden er vel ligegyldig, hvordan den ser ud?
Jeg tænkte at varme det op efter behov. Nu byggede jeg gym og et lille værksted på den anden side af laden, så der bliver ingen isolering her alligevel bortset fra til saunaen, hvor der bliver mindst 70 mm isover. Rev gulvet op, for det var så elendigt og ujævnt. Der skal laves en lille lounge, hvor man kan sidde og drikke osv. Vennerne plejer altid at ville tage "festen" ud til laden alligevel. Haha
Jeg tror at krydsfiner eller OSB kommer til at fungere tilstrækkeligt godt selvom jeg selv har valgt almindelige uhøvlede bondsågede brædder til en 'ruff' overflade som den du beskriver.
OSB med sømpistol er i hvert fald meget hurtigt hvis det er af betydning...
Jeg satte lægter op med skruer. Efter en pakke opdagede jeg at det var dyrt, hahaha. Skal købe en sømpistol for jeg har en kompressor i laden. Bliver lidt billigere.
Jeg satte lægter op med skruer. Efter en pakke bemærkede jeg, at det var dyrt, hahaha. Skal købe en sømpistol, for jeg har en kompressor i laden. Bliver lidt billigere.
Spik for hånd eller lån en sømpistol i stedet, at købe fastgørelsesmaterialer eller værktøj uden eftertanke har en tendens til at blive unødvendigt dyrt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.