5,926 læst ·
29 svar
6k læst
29 svar
Er det normalt med noget lækage ind i tag/rygspon når underpap er lagt
Dette skriger BYGFUSK i min verden.C Charlie01 sagde:Ifølge byggefirmaet er dette ikke noget at bekymre sig om på grund af kondens, da de har en (meget lille) varmeblæser i gang. Samt at når tagpappet senere lægges på, vil alle eventuelle sprækker blive forseglet. Derudover ser de ingen risiko for skimmelsvamp, hvis vi skulle isolere undertaget i sin nuværende tilstand.
1. Et undertag skal være helt tæt. (Ellers kan man jo lige så godt lade være med det.)
2. At de ikke ser nogen risiko for skimmelsvamp, hvis man isolerer og tætner et vådt tag med utæt underlagspap, taler sit eget meget tydelige sprog. BYGFUSK. 100% garanteret skimmel og sandsynligvis også råd. Præcis samme princip som enkelttrins-tætnet facade.
3. Desuden skyder de sig selv i foden, når de først hævder, at vandet skyldes kondens, for i næste øjeblik at hævde, at eventuelle sprækker ikke gør noget, fordi der skal lægges tagpap. Enten skyldes vandet kondens, eller et utæt undertag.
Byggefirmaet ved selvfølgelig godt, at dette er uacceptabelt, men mangler tydeligvis både fagstolthed og ære.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Lille rettelse på et ellers fornuftigt indlægOldboy sagde:
Dette ovenfor er ikke korrekt vedrørende overpap. Det er selvfølgelig muligt at lægge underlagspap, der er tæt i samme svære forudsætninger som man bruger overpap på, men det koster meget mere end det smager i de allerfleste tilfælde (kræver i princippet svejset underlagspap), men det er alligevel fordelagtigt at bruge en slags underlagspap, selv om det ikke bliver 100% tæt.
Det må selvfølgelig stadig ikke lække under byggeriet, men det løser man oftest mere rimeligt med presenninger eller blot ved at overpappen monteres direkte efter.
Hvorfor har man et underlagspap, som ikke er tæt? Virker heeelt ulogisk for mig.Rickard. sagde:
Lille rettelse på et ellers fornuftigt indlæg
Dette ovenfor er ikke korrekt angående overpap. Det er selvfølgelig muligt at lægge underlagspap, som er tæt i de samme svære forudsætninger som man bruger overpap på, men det koster meget mere end det smager i de allerfleste tilfælde (kræver principielt svejset underlagspap), men det er alligevel fordelagtigt at bruge en eller anden form for underlagspap, selvom det ikke bliver 100% tæt.
Det må naturligvis stadig ikke lække under byggeriet, men det løser man oftest mere rimeligt med presenninger eller ved bare at montere overpappen direkte bagefter.
Det skal siges, at det ikke altid er let at brædde tag og få det tæt, man har vejr og vind imod sig, og hvis det er koldt, fungerer klisterkanten ikke så godt...Dr Benz sagde:
Lidt lækage må man regne med under byggeriets gang, men disse lækager skal udbedres, så snart man opdager dem..
Der findes ingen virksomheder, der bygger 💯% tætte tage med underlagspappet/dugen, man kan lykkes, hvis vejret er gunstigt, og ingen søm rammer skævt osv.
Det vigtige er at tætne, så snart man opdager lækage, og lade forskallingsbrædderne tørre med selvtræk...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Nogle eksempler direkte fra hovedet udover at det selvfølgelig øger sikkerheden under byggetiden.Dr Benz sagde:
1. Det giver et bedre underlag at montere overfladepappen på end blot på råspær, hvilket faktisk er tilladt.
2. Brandsikring da overfladepap oftest svejses med gasbrænder. (Forskellig vigtig afhængig af konstruktion)
3. Selvom det ikke er 100% tæt, giver det betydeligt øget sikkerhed sammenlignet med uden underlag da små lækager (som alligevel er det mest almindelige) sandsynligvis ikke trænger igennem og i bedste fald kan man opdage dem og reparere overfladepappen inden skade.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Ifølge hvem da?Rejäl sagde:
Jeg synes, det er en fuldt rimelig retningslinje at følge, men det er, så vidt jeg ved, ikke en nedskreven regel, som man skal følge, men jeg kan tage fejl.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Men du må aldrig have åben flamme mod brændbart, ingen håndværker må gøre dette..Rickard. sagde:
Der er ingen lov, der forbyder dig som privatperson at gøre det, men jeg tror, at alle forsikringsselskaber vil nægte dig erstatning for det, det er ret dumt at brænde på spånplader…
Jeg vedlægger en chatforespørgsel til BMI Sverige om det..
https://experthjalp.bmisverige.se/org/bmisverige/d/papp-direkt-pa-raspont/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Ifølge varme arbejder må man aldrig bruge åben flamme til tagpap-svejsning.....Rejäl sagde:Men du må aldrig have åben flamme mod brændbart, ingen håndværker må gøre dette..
Der er ingen lov, der forbyder dig som privatperson at gøre det, men jeg tror, at alle forsikringsselskaber vil nægte dig erstatning for det, det er ret tosset at brænde på råspont…
Jeg vedlægger en chatforespørgsel til BMI Sverige om det..
[link]
EM gasbrænder med indelukket flamme er stadig en gasbrænder.
Du får gøre som du vil, men har aldrig hørt eller set, at man gør det, og alle tagfirmaer kræver underlagspap..Rickard. sagde:
Vil du gøre noget derhjemme, så gør det, men det er ikke noget, der gøres af fagfolk...
Ok så burde du have styr på det..Rickard. sagde:
Derimod findes der membraner man svejser sammen som kan fungere, har dog aldrig hørt at disse bruges på villaer da de kræver svejsning som ikke tømreren har viden eller værktøj til at håndtere..
Taget har tre lag, der skal holde fugten væk.
1. Det ydre lag, som er teglsten, plader eller hvad du nu har for tag
2. Undertagspappen
3. Hvis undertagspappen begynder at lække, skal underbrædderne svulme og tætne
I normalt tilfælde skal 3. aldrig være aktuelt, men det som 1 hvis det mod forventning ikke klarer, skal 2 håndtere.
Jeg ville nok have ønsket, at underbrædderne aldrig blev våde/kom i kontakt med fugt overhovedet. Som nogen skrev. Pressenning over underbrædderne hvis man ikke har nået at lægge undertagspappen endnu. Når den er på, kan man roligt vente (tror det plejer at være 6 måneder ifølge pappens producent) før man bør lægge lag 1.
1. Det ydre lag, som er teglsten, plader eller hvad du nu har for tag
2. Undertagspappen
3. Hvis undertagspappen begynder at lække, skal underbrædderne svulme og tætne
I normalt tilfælde skal 3. aldrig være aktuelt, men det som 1 hvis det mod forventning ikke klarer, skal 2 håndtere.
Jeg ville nok have ønsket, at underbrædderne aldrig blev våde/kom i kontakt med fugt overhovedet. Som nogen skrev. Pressenning over underbrædderne hvis man ikke har nået at lægge undertagspappen endnu. Når den er på, kan man roligt vente (tror det plejer at være 6 måneder ifølge pappens producent) før man bør lægge lag 1.
Klik her for at svare