Pågående husbyggeri med pulttag. Der ligger underpap på råspån (sømsat og forseglet ifølge bygherre) og så kom al sneen. Nu lækker det ind nogle steder i taget, råspånen er fugtig, hvor den ligger kant til kant samt ved en af spærstolene. Det drypper også fra to steder. Ifølge bygherren er der ikke noget at bekymre sig for på grund af kondens, da de har en (meget lille) varmeblæser i gang. Samt at når overpap bliver lagt på, vil alle eventuelle revner blive forseglet. Derudover ser de ingen risiko for skimmel, hvis vi skulle isolere undertaget i den nuværende tilstand. Jeg er bekymret for, at underpappen ikke er tilstrækkelig forseglet og undrer mig over, hvad der vil ske, når der bliver tøvejr. Vand / fugt i konstruktionen er vel aldrig en god ting i et husbyggeri..? Er der nogen, der har erfaring med dette og kan vejlede? Råspont med synlige fugtpletter og en revne nær en tagstol, markeret med en sort cirkel. Byggeprojekt med risiko for lækage. Træloft med synlig fugtskade markeret med cirkel, sandsynligvis fra utæt tag på grund af sne og kondens inde i husbygge. Markering af fugtig råspont på et husbyggeri. Lækageområdet er omkranset og synligt på træoverfladen tæt på en ventilationsrør. Cirkuleret billede af råspontplanker med kondensfugt og mørke pletter, der indikerer potentielle lækageproblemer i et husbygge med underpapp.

Rickard.
Hvornår skal ytpappen monteres?

Jeg ser ingen større problemer med, hvordan det ser ud nu, men I kan ikke have lækager hele vinteren.

• Synes
Nalleman64
  • Laddar…
Tak for svar. Ved ikke hvornår ytpapp og pladearbejderne bliver gjort, der er meget sne, så underpappen er våd. Planen er, at det skal gøres så snart som muligt, med viden om, at det ikke kan vente til foråret. Mener du, at man kan begynde at isolere indvendigt, selvom det ser ud som det gør nu, uden risiko for skimmel?

Bliver det koldvind eller bliver det et varmt tag (parallel tag)?

Det bliver varmtak svarer jeg med lidt usikkerhed

Rickard.
C Charlie01 sagde:
Tak for svar. Ved ikke hvornår ytpapp og blikarbejde bliver lavet, der er meget sne, så undertaget er vådt. Planen er, at det skal gøres så snart som muligt, med viden om, at det ikke kan vente til foråret. Mener du, at man kan begynde at isolere indvendigt, selvom det ser ud som det gør nu, uden risiko for skimmel?
Nej det synes jeg nok ikke, jeg synes de bør skovle sneen af taget og dække med en (letvægts)presenning, hvilket de BURDE have gjort fra begyndelsen. Det skal man altid gøre, når sne er en seriøs risiko, før ytpappen kan nås....

• Synes
Ulltand og 2 andre
  • Laddar…
Tror ikke det lækker ind. Det er nok kondens fra varmere fugtig indeluft, som kondenserer mod ydertaget og derefter løber ned på visse steder, hvor det kommer igennem. Bliver godt med isolering og dampspærre. Sæt en udsugningsventilator ind under byggetiden, så forsvinder det også.

• Synes
Charlie01
  • Laddar…
Min personlige holdning er, at tømmer og råspont ikke bør blive fugtigt overhovedet, hverken under produktion eller i drift. Skal der bygges et varmt tag, bør man i det længste undgå fugt i konstruktionen, da du får et tæt lag på både over- og undersiden af taget.

Der kunne selvfølgelig være tale om kondens, men jeg tror mere, det hælder mod lækage. Sørg for, at det tørrer ordentligt, inden der sættes isolering og PE-folie i taget.

Og som allerede sagt, sørg for at sneen fjernes og at de dækker med presenning eller får på overpap.

• Synes
total og 4 andre
  • Laddar…
Tak for god input fra alle. Skovl, presenning og ventilator over jul og nytårsferien så håber jeg, at det løser sig. Skal man lede efter, hvor det lækker ind, dvs. om underpappen er ødelagt/ikke forseglet, eller løser det sig med overfladepappen?

Rickard.
C Charlie01 sagde:
Tak for god input fra samtliga. Skovle sne, presenning og ventilator over jul og nytårsaften, så håber jeg, det løser sig. Skal man lede efter, hvor det lækker ind, dvs. om underpappen er beskadiget / ikke forseglet, eller løser det sig med overfladepappen?
At trykke en masse varme ind er ikke særlig klogt, det skal man vente med, indtil isolering og dampspærre er klar.

At lede efter lækager i undertagspappen er spild af tid.

• Synes
Ulltand og 1 anden
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
At trykke en masse varme ind er ikke særlig klogt, det skal man vente med, indtil isolering og dampspærre er klart.

At lede efter lækager i undertagspappet er spild af tid.
Hvordan skal det tørre ud?

Hvordan ser undertagspappen ud ?

A Alexn72 sagde:
Hvordan ser underlagspappen ud?
Den så godt ud, da den blev lagt på, spikret og klæbet.

Rickard.
C Charlie01 sagde:
Hvordan skal det tørre ud?
Normalt skal det vel tørre netop ud, lufttørre ud til udeluften. Har I en konstruktion, der ikke tillader det, så bør det vel være tænkt på og løst allerede, at håndtere "byggfukt" er ingen nyhed.

• Synes
Charlie01
  • Laddar…
Nej kør ikke på nogen varme på dette stadium, du er i nu. Al fugt, der sidder i stommen og i pladen, vil fordampe og gå direkte op i råsponten. Vent med varme, indtil taget er plastet.

• Synes
Stensson11 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.