Vi har en gammel indglasset altan som skal renoveres, alt halvråddent træ skal fjernes, ned til betonen. Betongulvet på altanen er tag på et opbevaringsrum, der er renoveret og stabiliseret efter alle kunstens regler, så det er solidt.
Vi vil dog gerne gøre altanen lidt større, ca. 10 cm udenfor den støbte plade for at matche dybden på den tilstødende, ikke indglasset, altan. I dag er den 248 x 447 cm. Det er primært i dybden, 248 cm, som vi ønsker at øge, men rent æstetisk ville det være pænt også at øge i den anden retning.
Opbevaringsrummet nedenunder har træfacade udenpå den støbte struktur og stikker i dag ud længere end den indglasset væg ovenfor, så det vil ikke se mærkeligt ud på den måde.
Men hvordan gør man? Er der en anerkendt måde eller nogen der har en idé?
Der skal jo kunne stå stolper som holder taget længst ude i hjørnerne, og også en midt på langsiden. Og der skal jo blive "gulv" på den sidste decimeter også. Jeg er egentlig ikke bekymret om der bliver visse højdeforskelle mod det øvrige gulv der nærmest væggen, blot det holder rent konstruktionsmæssigt.
Vi har ikke meget at arbejde med i højden, 45mm ved husvæggen og tættere 90mm yderst (vi tror det blev støbt med hældning engang i tiden fordi det ikke var indglasset da, men føler ikke at det er nødvendigt nu).
Modtager tips og idéer med glæde, ved ligesom ikke hvor jeg skal begynde lige nu.
Vi vil dog gerne gøre altanen lidt større, ca. 10 cm udenfor den støbte plade for at matche dybden på den tilstødende, ikke indglasset, altan. I dag er den 248 x 447 cm. Det er primært i dybden, 248 cm, som vi ønsker at øge, men rent æstetisk ville det være pænt også at øge i den anden retning.
Opbevaringsrummet nedenunder har træfacade udenpå den støbte struktur og stikker i dag ud længere end den indglasset væg ovenfor, så det vil ikke se mærkeligt ud på den måde.
Men hvordan gør man? Er der en anerkendt måde eller nogen der har en idé?
Der skal jo kunne stå stolper som holder taget længst ude i hjørnerne, og også en midt på langsiden. Og der skal jo blive "gulv" på den sidste decimeter også. Jeg er egentlig ikke bekymret om der bliver visse højdeforskelle mod det øvrige gulv der nærmest væggen, blot det holder rent konstruktionsmæssigt.
Vi har ikke meget at arbejde med i højden, 45mm ved husvæggen og tættere 90mm yderst (vi tror det blev støbt med hældning engang i tiden fordi det ikke var indglasset da, men føler ikke at det er nødvendigt nu).
Modtager tips og idéer med glæde, ved ligesom ikke hvor jeg skal begynde lige nu.
Jeg tror sikkert, at det kan då, og det er en ok beskrivelse du giver os, men vi vil forstå bedre, hvis du kan give os et billede eller tre på, hvordan det ser ud lige nu.
Jeg er lidt usikker på, hvad der er relevant at se, men tog nogle billeder fra da nederdelen blev gjort i stand, hvor stommen er fritlagt, derefter når panelet er på, så det ses, at den går hele vejen op, og så et par forsøg på at vise, at pladen oven over facaden, under glasvinduerne er ret bred, men derunder er der jo intet bærende, kun lægter og facadebrædder.H HammerGuuurl sagde:
Det er 8 cm ud til terrassekanten fra hjørnestolpen, og 4-5 cm til (halv 95 stolpe) for at komme ud, så hjørnestolpen kommer i linje med altanrækværkets stolper.M m.hi sagde:Jeg er lidt usikker på, hvad der er relevant at se, men tog nogle billeder fra da den nederste del blev gjort i stand, hvor rammen er blotlagt, så når panelet er på, kan man se at det går hele vejen op, og så et par forsøg på at vise at pladen ovenover facaden, nedenunder glasruderne er ret bred, men derunder er der jo intet bærende, kun lægter og facadebrædder.
Det ville nok være muligt at gøre den altan større, men jeg ville ikke stole på, at det ville holde uden at sætte noget ekstra bærende op, som f.eks. piller i de nye altanhjørner.
Klik her for at svare