Hej, vil bytte et trist gulvklinker 20x20 fliser ud med en anden klinker, kalksten eller evt. gulvtegl. Gulvet er lagt af tidligere ejere, og vi ved derfor ikke, hvordan elslyngerne ligger. Det ville naturligvis være værdifuldt, hvis det er muligt at redde dem. Den ene del ligger i den originale bygning fra 1880'erne og er helt i niveau med tilbygningen fra 2001.
Er der nogen, der har prøvet dette og kan komme med tips til hvordan man kan gøre?

• Brunt klinkergulv med 20x20 cm fliser i en entré fra et hus delvist bygget i 1880'erne og udvidet i 2001, med trægulv i forgrunden.
  • Brunt klinkergulv 20x20 fliser i en gang med træmøbler og hvide vægge i baggrunden.
Skulle sige at I har to valg.

1. spørg de tidligere ejere.

2. Prøv jer frem. Man kan jo banke klinker løs langs med underlaget og gør man det pænt, så man ikke hakker nedad, så høvler man ligesom klinken af. Dog, har de sjusket og lagt elkabelen for løst, så den flød op, da de flydespartlede, kan det tage skade. Så kan den jo stikke op i fixen, som fliserne sidder i.

Før, sørger I for at afbryde gulvvarmen, ikke kun tage sikringen. Kedeligt hvis I beskadiger jord/nul og får intermitterende fejlstrømsafbrydere, der løser ud, når I er væk over weekenden...

efter I har banket klinken væk, får I elkabelen målt, så I ved, at den er ok, alle elektrikere bør kunne "megge" den. Jeg ville selv have målt den nøje før også forresten, godt at have værdi både før og efter.

når ny klinke er lagt, måler man igen inden tilslutning og så er det klart.

Tak for svar og hvad ville være gode værktøjer til forsigtigt at banke løs og høvle? Når du siger høvle tænker jeg, at det frem for alt er samlingerne for at få det jævnt eller? Og sidst men ikke mindst hvor meget fix skal der lægges på for at fæstne de nye fliser?

• Synes
Mats48
  • Laddar…
Stop en sådan her i borehammeren, så er det en smal sag! (og sluk rotationen!)

https://www.jula.se/catalog/verktyg...bilningsmejslar/kakelmejsel-sds-181800/#tab04

Der findes selvfølgelig både bedre og dyrere varianter, men du forstår princippet. Med den bankes fliser og så meget fix som muligt bort. Er man heldig, glider den fint mod flydespartlet, og du får en ok overflade, når fixet er væk. Fliser, fugerne (skarver som du skriver) og fixen under, ville jeg forsøge at få bort så meget som muligt.

Hvor meget ny fix der behøves, afhænger af, hvor jævn du får det, og hvilken flise du skal have på. Jo større format, desto større og mere letflydende fix behøves for at få god dækning på fliserne.

Stor tak for gode og håndfaste råd! Mest beskæftiget mig med trækonstruktioner af forskellige slags indtil videre. Det her bør vi kunne klare.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.