Hej,
Jeg har fjernet isoleringen omkring varmerørene i mit hus forud for den kommende installation af varmepumpe og ny kedel.
Jeg gik ud fra, at det var asbest og brugte diverse beskyttelsesudstyr som ansigtsmaske og masser af vand...
Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det kunne have været nogen asbest.
Isoleringen var mærket "rockwool mineraluld" samt "Laxå mineraluld".
I samlingerne og bøjningerne var der noget, som jeg tolkede som gips.
Udenpå var der pap med noget net på.
Kedlen er fra -61, så det var vel dengang, det blev opsat.
Hvad tror I, kunne der have været nogen asbest?
Lars

Hvis det, du tolkede som gips, var pulveragtigt, var det med stor sandsynlighed asbest.

Er det nogen fare ved selv at fjerne asbest, hvis man bruger meget vand for at reducere støv? Kan det "hænge" i luften længe efter?

Hvis du beskytter dig med friskluftsmaske og indpakninger med tilhørende luftrenser, er chancen ikke stor for, at der er asbest tilbage i luften. Luftrenseren bør være i drift et stykke tid efter selve fjernelsen, for at luften kan nå at blive renset tilstrækkeligt. Det bedste er at leje luftrenserstøvsuger ved fjernelse af asbest, da også disse udstyr skal saneres, og du er derfor også forpligtet til at informere om, at du har saneret asbest, da udlejningsfirmaet skal sanere udstyret, hvilket koster lidt ekstra.
Når du vander asbesten, er det godt på den måde, at du mindsker støvspredningen. Uanset saneringsmetode anbefales det altid at have luftrenser ved håndtering af asbest og beskyttelsesudstyr.

Er vel egentlig ikke helt lovligt at som lægmand udføre en asbestsanering på egen hånd?! Nedrivning, transport og slutdeponering må ikke ske hvordan som helst.. Men så længe du undgik støvet, klarer du dig med helbredet i behold.

Johan F sagde:
Er det egentlig ikke helt lovligt for en lægmand at udføre en asbestsanering på egen hånd?!
Jo, hvis lægmanden gør det privat for sig selv, så er det okay, erhvervsmæssig håndtering er dog omgivet af love.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.