5,403 læst ·
10 svar
5k læst
10 svar
Er der nogen, der har bygget et sofabord??
Er der nogen, der har bygget et sofabord og kan give nogle tips til en god konstruktion? Jeg tænkte, at det skulle være ca. 60*120cm og så 50 cm højt. Jeg vil også have en lidt mindre bordplade under den øvre. Jeg vil gerne have nogle tips til, hvordan jeg skal gøre for at få konstruktionen stabil.
Ved ikke om dette er, hvad du havde i tankerne, men her kommer en tegning fra mit seneste projekt. Fremstillet af en bordplade i eg. Stilrent og stabilt
Jevnede hjørnene 45° og samlede konstruktionen med kiks. Under satte jeg en hylde, af det samme materiale men kløvet til 300mm, for at få bedre plads til benene. Den hjælper også med at stabilisere konstruktionen

(Tegningen er i proportion med dine mål (1200x600x500))
/AB
Jevnede hjørnene 45° og samlede konstruktionen med kiks. Under satte jeg en hylde, af det samme materiale men kløvet til 300mm, for at få bedre plads til benene. Den hjælper også med at stabilisere konstruktionen
(Tegningen er i proportion med dine mål (1200x600x500))
/AB
haha,,, skønt.. har bygget en præcis sådan som ovenfor!
I massiv eg.. bordplade.. 26mm tyk. Målene er, har jeg for mig, 110x50x50.. hylden nedenunder er 25cm bred har jeg for mig...
Den er samlet med kex og skruer med hjemmelavede træstiklinger over, så det skal se rigtig bearbejdet ud.

I massiv eg.. bordplade.. 26mm tyk. Målene er, har jeg for mig, 110x50x50.. hylden nedenunder er 25cm bred har jeg for mig...
Den er samlet med kex og skruer med hjemmelavede træstiklinger over, så det skal se rigtig bearbejdet ud.
tiden er svær at sige, da jeg puslede lidt nu og da.. men eftersom det var første gang, jeg holdt i en fræser, så lad os sige et par timer...
egetræet købte jeg på Bauhaus.. de har ofte kampagner med en 3m plade til ca. 1000-1200 kr... der indgår 2 snit... ekstra snit for 15 kr/stk eller noget... så jeg sørgede for, at de lavede alle snit der, så det bare var at tage hjem og slibe, lime, bore til dyvel, skrue, bore ud til trædyvler osv....
Så her i eftertankens lys ville jeg ønske, jeg havde lavet trædyvlerne fra lidt mørkere partier af egetræspladen... nu smelter de lidt for meget ind... jeg ville helst have tydelige farveskift der... men men....
egetræet købte jeg på Bauhaus.. de har ofte kampagner med en 3m plade til ca. 1000-1200 kr... der indgår 2 snit... ekstra snit for 15 kr/stk eller noget... så jeg sørgede for, at de lavede alle snit der, så det bare var at tage hjem og slibe, lime, bore til dyvel, skrue, bore ud til trædyvler osv....
Så her i eftertankens lys ville jeg ønske, jeg havde lavet trædyvlerne fra lidt mørkere partier af egetræspladen... nu smelter de lidt for meget ind... jeg ville helst have tydelige farveskift der... men men....
Sørg for at spænde ordentligt under tørretiden, så holder det absolut lige så godt! Et antal 10mm's dyvler eller kex #20, så bliver det perfekt.ImprezMe sagde:
Det fungerer nok ret godt... tror kexning (http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=3847) er mere stabilt end almindelig trædyvel dog.ImprezMe sagde:
Du kan også sætte små vinkeljern på undersiden for ekstra stabilitet.
Klik her for at svare